2 'i i\ t s i iigig H 111 if *Slt Np 1*1 i!M* barre tocht. Ige vertrok 's morgens om acht uur, natuurlijk in het Rabo-blauw. Om zes uur was hij terug. Drijfnat, ijskoud, de voe ten gewikkeld in plastic zakken. Maar toch voldaan. Ondanks de ijskoude regen, mist, modderwegen, de steile hellingen, sneeuwval en gladheid had hij de Alpen bedwongen. De racefiets blijkt een uiterst snel vervoer middel te zijn. De afstand Friesland-Zwit serland is in een mum van tijd afgelegd. De terugtocht naar Friesland, het uitgangs punt van dit artikel levert dan ook geen enkel probleem op. Theo en Ige wilden al leen maar zeggen dat de Rabo Fiets Club Friesland er is voor elke sportieve Friese Rabo-fietser (en fietster) en dat belang stellenden contact op kunnen nemen met Ige Romkes op de Rabobank Opsterland- Oost in Ureterp. van de publiciteitscommissie van de Friese banken zitten we nu goed gekleed en ste vig in het zadel. Met het geld hebben we namelijk Rabo-shirts, jacks en lange broe ken gekocht,' zegt Ige. Op eigen kosten hebben de leden wat beter fietsmateriaal aangeschaft, na tot de ontdekking te zijn gekomen dat dezelfde kilometers dan ge makkelijker worden overbrugd. Toch mag uit hun verhaal niet worden op gemaakt dat de Rabo Fiets Club Friesland louter bestaat uit ervaren hardrijders. Theo: 'Ons clubje blijft uniek. Er is plaats voor iedereen, van kruk tot crack. Wij schrijven ons als RFCF elk jaar in voor een groot aantal fietstochten zoals de Elfme ren-, Elfsteden-, Elfheuvelentocht, waar aan de leden kunnen deelnemen. Maar het hoeft niet. Er zijn mensen die catego risch en principieel weigeren naast de Elf stedentocht één meter meer te fietsen.' vraagd Grinnikend voegt hij eraan toe: 'Die ene tocht wordt dan in al z'n facetten beleefd met z'n pijn, vermoeidheid, het niet meer zien zitten, doorzetten en uiteindelijk de eindroes.' Anderen daarentegen trainen heel degelijk en serieus om in topconditie aan de start te verschijnen en de eer van RFCF hoog te houden. Zo iemand is Frans Janssen bij voorbeeld. In de vakanties traint hij zo'n drie keer per dag, soms - dat moet worden toegegeven - tot wanhoop van het gezin. Vorig jaar verslond hij op deze manier meer dan 10 000 kilometer op zijn slanke stalen ros. niet weerhouden om een week lang ver schillende bergen op de fiets te bedwin gen.' Ige bleek zich goed thuis te voelen in de Al pen, Theo had met zijn honderd kilo af en toe meer moeite om omhoog te komen. 'Maar,' zegt de laatste, 'dat natuurwetten altijd en overal gelden bleek tijdens de af dalingen, toen ik Ige onder de invloed van de zwaartekracht als een schicht voorbij ging. Een geweldige ervaring om naar be neden te suizen met een snelheid van om en nabij de tachtig kilometer.' Ige herinnert zich nog heel goed zijn 'ego trip', een tocht van zo'n 140 kilometer over drie bergen. Theo had bij voorbaat al de pijp aan Maarten gegeven. Het werd een Alpentocht Maar vlak Theo en Ige ook niet uit! Taaie doorzetters zijn het, voor geen kleintje ver vaard. Zij bieden weerstand aan de harde wind op het vlakke Friese land of aan de steile hellingen van de Alpen. Dat laatste vond vorig jaar plaats. Theo: 'Tijdens een feestje en enigszins onder invloed van Bac- chus opperde ik het idee: fietsen in de Al pen. Dat leek mij het einde: de Alpen op de fiets bedwingen, je afbeulen in een uren lange klim en dan weer naar beneden sui zen, neerkijken in gapende afgronden en opkijken naar steile massieven, schitte rend. Ige was, zoals altijd, direct bereid om mee te gaan. En zo vertrokken we naar Zwitserland. Het slechte weer in de vorm van stortregens, kou en sneeuw kon ons

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 17