.3 O 0) Hbwrcittoidoet-tonen kan noga h ■I zenmarkt komt steeds meer onder druk te staan. Maar het onderkennen van die pro blemen is natuurlijk een uitstekend uit gangspunt om ze te lijf te gaan. Ja, mis schien wel meer dan dat. Misschien is de Rabobankorganisatie wel in staat de markt een beetje te sturen. Hét instrument daar voor is een actief en gericht beleid. Dit beleid is er het komende jaar op gericht om een verbetering te krijgen in de verhou ding kosten-opbrengsten. Dat kan worden bereikt door administratieve procedures en handelingen bij het boeken te vereen voudigen en door nóg meer deskundigheid en efficiëntie achter de reisbalies te bren gen. Dé remedie daarvoor is: een nóg bete re opleiding. Ook is het beleid er op gericht een op het eerste gezicht merkwaardige ontwikkeling te stoppen: hoewel het marktaandeel van de Rabobanken op reizengebied nog steeds groeit, blijft de omzet in guldens achter bij de aantallen passagiers. De op lossing voor deze schijnbare tegenstelling is 'eenvoudig'. De Rabobanken zijn 'weder verkopers' van reizen. Dat wil zeggen dat zij bemiddelen in de reizenverkoop tussen de reisorganisatie en de vakantieganger. Voor elke verkochte reis krijgt de bank een bepaald percentage van de reissom als provisie. Wanneer de bank een reis naar de Bahama's verkoopt, ontvangt zij meer geld dan wanneer zij voor iemand een reisje naar Luxemburg boekt. Een volledig ver zorgde veertiendaagse vliegvakantie levert de bank meer op dan een autovakantie, waarbij met eigen vervoer naar een bepaal de bestemming wordt gereden. Nu heeft zich de laatste tijd een enorme vlucht in de autovakanties voorgedaan. 'De auto, de heilige koe van de consument, is als vakantievervoermiddel populairder dan ooit,' zei Dick de Groot. De cijfers tonen dit overduidelijk aan: 'In 1980 hebben we in één jaar tijd een sprong gemaakt van bijna 70 000 personen naar 229 000 personen, en de opgaande lijn heeft zich ook in 1 981 gehandhaafd tot een totaal aantal geboek te personen van 274000.' De belangrijkste doelstelling van het beleid is daarom ook het aandeel van de zoge naamde pakketreizen te vergroten ten op zichte van de afzet van autovakantie reizen. Daarbij wordt geprobeerd de mensen vanaf 40 jaar actief te benaderen. Betrouwbaar De Rabobanken staan in het algemeen be kend om hun betrouwbaarheid en zeker heid. Dat is een belangrijk pluspunt, niet al leen met betrekking tot bancaire zaken, maar ook op het gebied van reizen. Geble ken is dat juist die betrouwbaarheid een belangrijke drijfveer is voor de mensen om bij de Rabobank te boeken. De reclante- campagne staat dan ook dit jaar in het te ken hiervan: 'Boeken bij de Rabobank, dan weet je zeker dat je goed zit'. Maar je kunt nog zoveel willen met marke tingstrategie, beleidsplanning, kosten-ba- tenanalyse en wat dies meer zij, het zijn toch de mensen aan de balie die het moe ten doen. 'Wij vragen u,' aldus Dick de Groot, 'kos tenbewust te handelen en doelmatig publi citeit te bedrijven. Wij verzoeken u ook straks selectief en kritisch uw assortiment aan reisprogramma's zó samen te stellen, dat u deskundig en efficiënt kunt verkopen. Maar bovenal vragen wij u op dezelfde en thousiaste wijze door te gaan met uw rei zenverkoop.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 9