Het is beslist geen gemakkelijke klus, waar zij zich op de ruim 2500 verkooppunten voor inzetten. In de reisgidsen worden méér dan duizend en één vakantiebestem mingen aangeprezen, de een nog mooier en zonniger dan de ander. Hoe kan je een terechte keus maken uit al die kleurige re clameplaatjes en praatjes? Voor besluite loze vakantiezoekers is een reismede- werk(st)er een goede vraagbaak. Deze moet daarom goed op de hoogte zijn van f. Bij dit alles is de activiteit Reizen van Rabo bank Nederland een steun en toeverlaat. Zij organiseerde van 16 tot en met 27 novem ber Info-reizen 1982. Het Rijnschip Rex Rheni was voor die periode afgehuurd. Het voer door Neêrlands wateren om reisme- dewerk(st)ers per regio te kunnen informe ren over de inhoud van de nieuwe zomer- programma's, die de reisorganisaties heb ben samengesteld. Benedendeks hadden meer dan vijftien reisorganisaties hun stands ingericht. Ruim 1300 collega's hebben een bezoekje gebracht aan de Rex Rheni. Dick de Groot noemde bij die veranderin gen onder meer het boekingspatroon van de cliënten. Er wordt steeds meer gespreid geboekt voor een vakantie. De maanden december en januari verliezen een beetje hun naam als piekmaanden. Ook is er het verschijnsel dat de mensen méér dan één keer per jaar op vakantie gaan. Men spreidt zijn vakantie over het hele jaar uit: een weekje in het voor- en naseizoen en een korte zomervakantie. Het verslechterende economische klimaat, het duurder worden van de brandstofprij zen en de onrust op de valutamarkt zijn za ken die ook de reiswereld niet onberoerd laten. Het zijn niet allemaal veranderingen, die nu direct aanleiding geven tot juichen, aldus Dick de Groot. Integendeel, de rei- alles wat zich in het reiswereldje afspeelt. Gelukkig staan onze reiscollega's veel en goede hulpmiddelen ter beschikking. Er zijn gedegen opleidingsmogelijkheden, er worden studiereizen georganiseerd en er zijn talloze documentatiesystemen, balie instructies en handzame catalogi, die de reizenverkoop aan de balie vergemakkelij ken. Alert reageren Net zo belangrijk als het dwalen van hut naar hut om alle informatie over nieuwe va kantiebestemmingen te verzamelen, was het luisteren naar de toespraak van het hoofd van de activiteit Reizen, Dick de Groot. Hij sprakenkelebehartigenswaardi ge woorden, die tegelijkertijd een hart on der de riem moesten zijn voor zijn toehoor ders. Er vinden op de reizenmarkt immers veranderingen plaats, waarop de Rabo- bankorganisatie als grootste reizenverko- per alert zal moeten reageren.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 7