raboband
De
blauwe
kolom.
maandelijks orgaan
voor het personeel
van de Rabobanken
jaargang 8 nummer 1
januari 1982
Redactieraad:
mr. Jan R. Haverkamp, voorzitter
(Rabobank Nederland)*
mr. Gerard Meijs, plv. voorzitter
(Rabobank Nederland)
Tryntsje de Boer (Sneek)
Wil Botting (Vlissingen)
Yvonne Verdonk (Hengelo-O.)
Sievert Hekman (Baflo)
Joop Kenning (Renkum)
Henny Krist (Dalen-Coevorden)
Jos. Paulussen (Merkelbeek)
Huibert Zuur (Gouda)*
leden hoofdredactie
Redactie:
Wim G. M. Aerts
drs. Cok de Zwart
Bureauredactie:
Karei de Mol
Redactieadres:
Postbus 8098
3503 SE Utrecht
telefoon (030) 362396
of 36 28 94
Abonnementen
administratie:
telefoon (030) 36 26 91
Vormgeving en druk:
Hoonte-Holland
Utrecht
Correspondenten:
Jo Boesewinkel (Someren)
Frans Broos (Helmond)
Johan Hegeman (Hellendoorn-Nijverdal)
Frans van Hoof (Valkenswaard)
Theo ter Horst (Bodegraven)
Arie den Hoed (Lopik)
Rene Kuzee (Bergambacht)
Ruud van Nistelrode (Veldhoven)
Fred Tuurenhout (Schipluiden)
Huub Vanhommerig (Kerkrade)
Bert Westra (Voorschoten)
Henk de Wolff (Amstelveen)
Een uitgave van Rabobank Nederland
I
Ik heb een 'open brief geschreven en kreeg er drie antwoorden op. Wie de laatste
drie nummers van het maandblad 'Rabobank' heeft gelezen, weet wat ik bedoel. Het
was een correspondentie tussen mij en een bevriende zakenman, die lid is
van een van onze banken. Wie die bank is en om welke zakenman het gaat, is niet be
langrijk; gezien de antwoorden zijn het er meer dan één! Ons thema was: wat bete
kent het lid zijn van zo'n coöperatieve Rabobank voor een ondernemer?
Die vraag zelf laat ik hier rusten; het antwoord is ook niet in een paar regels te geven.
Maar ik geef uit elk van de brieven van mijn correspondentievrienden een zinnetje
door.
ik voel me 100% Raboman, en ik vind, dat ik even deskundig als elders, maar gewoon
vriendelijker en persoonlijker bij mijn Rabobank kan bankieren;
...de Rabobank ligt in feite mijlen voor. Cliënt-georiënteerd zijn; dat is bij jullie veel meer dan
een commerciële kreet. Jullie menen dat -;
...ik voel me een cliënt die zonder poes-pas wordt bediend zoals ik dat graag wil: vriendelijk,
deskundig en de Rabobank is groot, sterk en solide.
Ik licht die citaten van schrijvers uit heel verschillende hoeken van het land er even
uit omdat ze a. een grote overeenstemming vertonen en b. laten zien hoe enorm ge
wichtig het is, dat onze bankmannen en -vrouwen op de juiste wijze de leden en
cliënten bedienen. Voor een heel belangrijk deel meten die drie schrijvers hun gevoel
van betrokkenheid daaraan af! Ik zie er een compliment in voor onze medewerkers.
Houwen zo!
Een van die schrijvers schreef: 'De coöperatieve vereniging staat en valt met de ge
meenschapsbinding van de leden.' Hij komt uit de stedelijke sfeer en daar zijn de
contacten, zo zegt hij, vluchtig, losser, vrijblijvend, ze gaan 'in het hoge tempo van de
massaliteit ten onder.' Een coöperatieve bank moet daar niet streven naar een sa
menwerkingsverband met een grote groep. Ga maar gewoon functioneel, doelge
richt op je verplichtingen af.
Onze eigen Knipbeurs, of Cas Sier van het maandblad, zal hier nog wel iets aan toe te
voegen hebben: 'functioneel, ja best, maar je kent je klanten toch ook bij naam en
toenaam.' De werkelijkheid is natuurlijk, dat niet iedereen zit op een bank als van
deze cursiefjesschrijvers: warm en met een zekere 'gecursiveerde' bankromantiek.
Maar hoe is het plaatje dan? Hoe ziet dat eruit op een huidige flinke plattelandsbank,
hoe op een bank met een hele reeks bijkantoren in een forse stad? Ik zou dat wel
eens willen horen uit onze Rabobandlezerskring. Die ervaren dat aan den lijve, achter
de balie en in de spreekkamer. 'Gemeenschapsbinding' is zo'n groot woord; neem
het net als ik met heel wat korreltjes zout. Maar schrijf me toch, na enig nadenken,
maar eens of er niet af en toe in het contact met een lid of cliënt, bij ons bancaire ver
keer iets meer 'binding' meespeelt dan je alleen op grond van het 'deskundige en
vriendelijke' mag verwachten. Dat zou in kleine dingen kunnen zitten.
Sorry, als ik het deze keer moeilijk maak. Met dat 'deskundig en vriendelijk' komen
we als Rabobankmensen in ieder geval ook al een heel eind. JRH
Met ingang van 1 januari 1982 zal Rabo
band als maandblad jaarlijks voortaan 11
keer verschijnen. De abonnementsprijs is
vastgesteld op f 27,50 per jaargang.