17 e test taaltje krac eenvoudig niet uitvoerbaar, maar ik hoop dat het niet demotiverend werkt op de in zenders.' Lof voor dit 'praktisch toepasbaar staaltje van denkkracht' kwam er ook vanuit het verzekeringsbedrijf bij de Rabobank Ne derland. Als regiodirecteur bleef drs. Bie- rings uiteraard niet achter. Het waarom van zijn test licht de bekroon de uitvinder naderhand als volgt toe: 'Het idee voor de test 'zeker voor onzeker' is en kele jaren geleden ontstaan, nadat ik me zag geconfronteerd met een forse schade aan een woonhuis van een bij ons verzeker de cliënt. De schade werd door de maat schappij afgewezen, op grond van het feit dat bij het aangaan van de verzekering, de verzekerde niet op had gegeven, dat op de zolderverdieping een forse hoeveelheid fournituren was opgeslagen. De verzeke raar stelde, dat men dit risico niet of niet onder dezelfde voorwaarden zou hebben geaccepteerd, indien deze omstandigheid bekend was. Na lang aandringen en dank zij de goede relatie, welke wij als Rabobank met de be trokken assuradeuren onderhielden, wa ren zij bereid hun standpunt te herzien en de schade alsnog te vergoeden. Aangezien ik zelf het aanvraagformulier had ingevuld, vond ik het begrijpelijk nogal vervelend dat de verzekeraar de schade af wees. Ik vroeg mij af hoe ik mijzelf, de bank en de cliënt kon beschermen tegen dit soort voorvallen. Ik kwam,' aldus Cees Ro vers, 'tot de conclusie, dat mijn vragen aan de klant niet indringend genoeg waren ge weest. Ik was niet voldoende geïnfor meerd; anders was ik er beslist van op de hoogte geweest, dat verzekerde fournitu ren op zijn zolder opsloeg. Ook merkte ik dat bij veel assurantietrainingen de advies functie vrijwel geheel wordt verdrongen door het streven naar verkoopresultaten.' Eerlijk en oprecht Vanuit deze twee totaal verschillende ge gevens ging de Eindhovenaar denken aan een ander systeem van assurantiebemid deling/advisering. Hij was zeer sterk van mening, dat ook eerlijke, deskundige, op rechte en gedegen advisering aan de cliënt wel degelijk tot verkoopresultaten zou lei den. Rovers: 'Bij het bestuderen van de materie stuit je op talloze risico's, die niet zo gemakkelijk op te sporen zijn, doch bij schade tot enorme problemen kunnen lei den. Nadat ik de cliënten confronteerde met de risico's die zij liepen en die vaak te gen geringe premie meeverzekerd konden worden, was men meestal bereid het ge hele verzekeringspakket aan ons toe te ver trouwen. Aan de hand van een vragenlijst stelde ik een lijst met standaardantwoor- den samen. Bij het samenstellen van deze antwoordlijst lette ik er zorgvuldig op dat de woordkeuze, die ik hierbij gebruikte, de cliënt geheel vrij liet of hij bepaalde risico's wel of niet zou willen verzekeren. De be doeling was dat de cliënt (eventueel geza menlijk met ons) zijn verzekeringspakket controleerde. In feite kan hij de deugdelijk heid ervan geheel zelfstandig vaststellen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 17