'De een noemt de handelwijze uitermate traagterwijl een ander zo'n afwikkeling alleen maar a/s grondig ervaart. Symbolisch voor de manier waarop wij ons beleid formuleren is de gang van zaken in ieder geval. We moeten nu eenmaal met van alles en nog wat rekening houden en dan is het logisch dat overal het vergrootglas op gaat. Zo ook met dit idee; het heeft lang onder vuur gelegen en de kruitdamp is bij wijze van spreken nog maar amper opgetrokken. De stelling 'Als je een creatief idee aandraagt, hoor je er naderhand geen woord meer over' gaat hier echter evenmin op.' Bekroond treffend s van denk Assurantie-adviseur Cees Rovers van de Rabobank Eindhoven-Noord gaat bij deze woorden nog maar eens verzitten. Het is eind 1981 en het directoraat marketing van de Rabobank Nederland zet de verze keringsman in het zonnetje. In aanwezig heid van de bankdirectie wordt hem een compleet verzorgde driedaagse luxereis naar Brussel of Brugge aangeboden. Het gebaar is bedoeld als waardering voor het feit dat collega Rovers in 1 977-1 978 als proef zijn verzekeringsklanten een vra genlijst liet invullen. Op basis daarvan werd het uitbrengen van op maat gesneden ver zekeringsadviezen een stuk vergemakke lijkt. Klanten bleken bijzonder enthousiast over het systeem, waarna in samenspraak met Rabobank Nederland besloten werd tot verdere proefnemingen bij diverse ban ken. Het idee - aangepast met de nodige praktijkervaringen uit de experimenteerfa se - kwam uiteindelijk centraal te staan in een landelijke campagne onder het mot to: zeker voor onzeker. Plaatselijke Rabo- banken bestelden inmiddels de verzeke ringstest van eigen fabrikaat in enorme aantallen. Honderdduizenden exemplaren van het testboekje zijn er al over de balie gegaan. Een verrassend groot aantal ver zekerden komt bij het invullen tot de slot som dat er nog genoeg zwakke plekken, waar wat aan te verbeteren valt, in hun per soonlijke assurantiepakket zitten. Veel lof Cees Rovers, de man achter de bekroonde 'uitvinding' kreeg de bij z'n bekroning be horende bescheiden overhandigd door drs. Jan-Hein Aders, hoofd van het direc toraat marketing bij de Rabobank Neder land. In een begeleidend toespraakje maakte hij melding van zijn vreugde over het feit dat een idee als dit rijpt en zo leidt tot succes. 'Er komen gelukkig,' zo zei hij, 'veel ideeën binnen. Dat ze slechts zeer ge deeltelijk bruikbaar zijn is jammer maar niet geheel onlogisch. Bepaalde zaken zijn

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 16