Voorzorgen voorkomen kopzorgen. Fraude. Aandacht voor Slordigheid en routine eisen tol, 12 Twijfelt u? Bij twijfel telefoon (040) 344598 of (040) 446000 mm U kunt er bij iedere handeling, op ie der moment van de dag mee gecon fronteerd worden. Wees alert en denk bijvoorbeeld aan: Is de getoonde legitimatie deug delijk (paspoort, rijbewijs en 65+ kaart)? Voldoet de voor u staande cliënt aan de in de legitimatie gestelde ge gevens? Verricht de cliënt de juiste hande lingen in de juiste volgorde? Handelt u volgens de voorschrif ten? De cliënt heeft het recht om gecon troleerd te worden. U heeft derhalve de plicht om aan vorenstaande mede uitvoering te geven. Wist u dat controle door u bij veel cliënten een veilig gevoel en bij alle fraudeurs een onveilig gevoel te weeg brengt. Wist u, dat als controle een onder deel van uw dagelijkse handelingen wordt, het uw werk prettiger doet verlopen, omdat u minder risico loopt. Wist u, dat het uitoefenen van controle uw werkzaamheden meer inhoud geeft, dit omdat, indien u tot controleren in staat wilt zijn, u eerst van de richtlijnen kennis moet ne- Vanouds wordt binnen het bankbedrijf een woord als beveiliging geschreven met hoofdletters. Aanvankelijk dringen zich gedachten op aan zware kluisdeu ren, kasboxen met kogelwerend glas of soortgelijke voorzieningen. Het betreft hier dan, om met de vakmensen te spre ken, de zogenaamde fysieke wering. In de rubriek 'Voorzorgen voorkomen kopzorgen' heeft Raboband al eerder over dit onderwerp geschreven. Diverse aspecten die met het onderwerp ver band hielden, werden kort en bondig be licht. Ook kwam daarbij het gevaar van 'slijtageverschijnselen' aan de orde: al lerlei routinehandelingen krijgen door hun sleurkarakter vroeg of laat toch vaak minder aandacht. De oplettend heid verslapt, en uitgerekend dan ge beurt waar iedereen voor gewaar schuwd heeft. Beveiligingsdeskundigen hebben vanuit hun praktijk de indruk dat over het alge meen de preventieve beveiliging behoorlijk wat aandacht krijgt. Toch is reëel gespro ken de kans op overvallen betrekkelijk ge ring. Daarentegen wordt de fraudekant nog wel eens gemakkelijk uit het oog verlo ren. Het risico van schade op dit terrein is echter aanzienlijk groter. 'Ja, er gaat inder daad nogal eens iets mis op dit terrein,' ge ven beveiligingsdeskundigen bij de Rabo bank Nederland toe. Begrip voor de moeilijkheden waarmee het baliepersoneel zich ziet geconfronteerd heeft men natuurlijk volop. 'De mensen hebben nu eenmaal van alles aan hun hoofd. Wie zou er soms niet tureluurs van worden? Maar we willen toch,' aldus een zegsman, 'iedereen graag voortdurend aansporen tot de grootst mogelijke oplet tendheid. Er wordt - om maar eens een voorbeeld te noemen - overal volop ge werkt met eurocheques. Massa's moge lijkheden dus ook dat er daarmee iets mis kan gaan.' Als er fraude in het spel is, zo blijkt, zijn er vaak dingen aanwijsbaar waarbij iemand uit nonchalance niet heeft stil gestaan: iemand die dagelijks bankbiljetten telt, let er in de eerste plaats op of het aantal stuks wel akkoord is. Bij routinezaken als het controleren van legitimatiebewijzen blijft de kans op slordigheidsfoutjes ook levens groot aanwezig. Niet elk document waar een pasfoto op staat kan er mee door. Een jaarabonnement op de schouwburg kan er nog zo indrukwekkend uitzien, maar het deugt niet als legitimatie. Wat wel als zodanig voldoet zijn door offi ciële instanties verstrekte paperassen als rijbewijs, paspoort of 65-pluskaart. Vanzelfsprekend heeft geroutineerd bank personeel vaak wel degelijk in de gaten dat iets geen zuivere koffie is. Maar net zo vro lijk lopen er dingen spaak omdat men de onbekende klant aan de balie liever niet wil lastig vallen met nadrukkelijke vragen. Be veiligingsdeskundigen geven aan wat vol gens hen de enig juiste houding is. 'Secuur en stipt optreden doe je in wezen ter be scherming van de klant. Als je de zaak goed verklaart, zullen de meeste klanten niet het gevoel hebben dat je ze lastig valt. Raakt daarentegen iemand geïrriteerd dan moet er juist een lampje gaan branden.' Vanuit de filosofie dat niemand graag be dot wil worden, willen beveiligingsfunctio narissen ook in de komende jaargang van Raboband zo nu en dan in korte artikeltjes eens wat nader ingaan op belangrijke fa cetten van het beveiligingswerk. Daarbij komt de gang van zaken rond de verzilve ring van eurocheques aan de orde, maar ook het systeem van telefonische overboe kingen om maar wat te noemen. We publi ceren ze in de overtuiging dat het nuttig kan zijn zo nu en dan even bij wat van zulke zaken stil te staan, en in de hoop dat onge twijfeld aanwezige kennis weer eens wat wordt opgefrist.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 12