door hen aanbevolen aanpak iets heeft uitgehaald. Kennis uitwisselen Vrouwen die in verwachting zijn of moeders met opgroeiende kinderen vertellen elkaar van alles over hun problemen enz. Men wisselt erva ringen uit. Maar als het je overkomt datje een gehandicapt kindje krijgt, dan sta je met alles alleen. Er zijn velerlei misverstanden bij buitenstaanders. 'Hoe kan ze dat nu doen?', zie je de mensen soms den ken wanneer je als ouder van een gehandicapt kind vrolijk bent op een feestje. Je hoort heel rustig en bezorgd te zijn! Er past een verdrie tig gezicht bij zulke omstandighe den. Het wijst allemaal toch naar een zekere taboesfeer. Welke weg te gaan? Het geldt voor de meest onbenullige dingen vaak. Niet alleen per handicap maar ook per leeftijd zijn de vragen waar je mee komt verschillend. Je bent ge wend de wereld te bekijken vanuit jezelf. Dan is het bar moeilijkje in de situatie van een gehandicapte te verplaatsen. Je mag zelf ontdekken aan welke eisen hulpmiddelen moe ten voldoen. Het is gewoon onvol doende in kaart gebracht. De le veranciers van allerlei artikelen zijn erg gebaat met ervaringen van ge handicapten zelf. Zo kunnen zij ten minste verbeteren wat onhandig is aan hun produkten, of wat om ande re redenen niet voldoet. Als je al leen nog maar de technologie van de rolstoel neemt, die dateert zowat uit de beginjaren van de fiets. Je houdt het niet voor mogelijk, maar een lekke band betekent soms datje het ding twee weken wegens repa ratie zult moeten missen. Dit is geen jammerklacht dat er niks gebeurt. Er zijn veel mensen die zelf op allerlei gebied vernuftige oplossingen gaan bedenken. Maar hoe krijgen zulke ideeën verbreiding, dat is de vraag. Vandaar het grote belang van zo'n informatie- en documentatie centrum. Nu nog moeten teveel men sen die leven met een gehandicapte in hun omgeving door schade en schande wijs worden. Wat er aan in formatie beschikbaar is, of waar je op moet letten, heb je via dat info centrum voortaan binnen handbe reik. Er zullen zeker in de aanloop tijd nog wel lacunes zijn in de opge slagen gegevens, maar het is al heel wat dat we nu alles op één punt kun nen bundelen en niet blijven steken in al die aparte hokjes. De start van het informatie- en docu mentatiecentrum als vraagbank en wegwijzer betekent een belangrijke mijlpaal. Al heel lang werd de be hoefte gevoeld aan gebundelde in formatie, zeg maar een soort gou den gids. Bij de voorbereidende be sprekingen hebben alle betrokken groeperingen en overlegorganen zich positief opgesteld achter zo'n bundeling. Vandaar ook dat we zo wel betreffende geestelijke als li chamelijke handicaps gegevens be schikbaar hebben gekregen. De be schikbare en opvraagbare docu mentatie valt uiteen in adressenin- formatie - artsen, instituten, scho len, ouderverenigingen - en docu mentatie over allerlei produkten of hulpmiddelen ten behoeve van de gehandicapte mens. Voorop stond een bruikbare aanpak, zodat vra gers zo snel mogelijk terecht komen waar zij het beste terecht kunnen. Door het inzamelen en uitdelen van dit soort informatie ga je naarmate het informatieknooppunt langer operationeel is, ook merken waar in stellingen elkaar overlappen of waar de witte plekken zijn op infor matiegebied. Je moet gewoon er gens beginnen, da's het wezenlijke.' Wegen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 22