rrm 15 len in de eigen werk- (of woon-) sfeer. Na afloop wordt er telkens weer iets nieuws in huis gehaald, maar evengoed is het mogelijk de huurkunst in eigendom te verwer ven. Een gedeelte (circa 70 pro cent) van het abonnementsgeld is namelijk niet bedoeld als leenver- goeding. Het dient ter vorming van een kooptegoed zodat iedereen de gelegenheid krijgt kunstvoorwer pen naar eigen smaak te verwerven. Het spaarsysteem, zo blijkt, werkt behoorlijk stimulerend. Van groot belang voor het welsla gen is de opbouw van een collectie met kwaliteit. Wordt werk van goed gehalte uitnodigend gepresen teerd, dan overwint het publiek gauw genoeg zijn drempelvrees. In middels hebben in de meeste delen van Nederland de kunstuitlenen een gevestigde reputatie opgebouwd. Wie het fijne wil weten over het be staan van een dergelijk instituut in de eigen omgeving kan - ook op za terdag - voor informatie onder meer terecht bij de Amsterdamse Stich ting Beeldende Kunst op het adres N.Z. Voorburgwal 325, tel. (020) 239215. Zelfbediening De kunstuitlenen werken op basis van een soort zelfbedienings sy steem. Voornaamste opzet is verla ging van de culturele drempel. Men wil laten zien dat kunst weggelegd I is voor iedereen; men moet alleen neer de keuze niet in de smaak valt. Kunstwerken ten behoeve van de uitleen passeren alvorens in de col lectie een plaats te krijgen een com missie. Ze selecteert op kwaliteit en op prijs. Rudy Dingjan: 'Die prijs is een belangrijk gegeven. Sommige kunstenaars hebben de neiging zich op een voetstuk te plaatsen. Ben je reëel dan zeg jekunst is gewoon het ambachtelijk vorm geven aan emo ties.' Het zou hem nauwelijks verba zen wanneer een halvering van de gangbare prijzen voor grafische kunst in een drievoudige omzet zou resulteren.Het beschikbare cijfer materiaal maakt duidelijk dat de kunstpromotors nog een massa mis- sioneringsarbeid wacht. Landelijke tellingen wijzen uit dat 25 procent van het Nederlandse volk boeken leent via de bibliotheken. Insiders houden het erop dat 2,5% het maxi maal haalbare is voor de kunstuitle nen. De SBK-Amsterdam telt mo menteel circa 5000 abonnees. In het kunstenaarsbestand zijn 750 kunste naars opgenomen met in totaal 7500 werken. Globaal genomen verwis selen er via de hoofdstedelijke uit leen ieder jaar 1500 kunstwerken van eigenaar. Rudy Dingjan: 'On danks die aantallen en ondanks de aanwezigheid van zo uiteenlopend materiaal, krijgen we van abonnees herhaaldelijk het verwijt te horen dat we niets in huis hebben, je blijft je verbazen. Het kan gebeuren dat prenten die in de kunsthandel voor- leren kijken. De praktijk wijst uit dat het kunst lenen geruisloos ertoe leidt dat mensen ook het kopen van kunst als iets vanzelfsprekends gaan zien. Bedrijven vinden eveneens de weg naar de kunstuitleen, vertelt in Am sterdam SBK-directeur Rudy Ding jan. Wanneer de bedrijfsleiding in teresse toont voor beeldende kunst, wordt al gauw een commissie uit het personeel geformeerd die zich be last met de selectie. Gebeurt zoiets door een eenling, dan zal hij het vaak maandenlang moeten horen wan- ■±i

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 15