rrm
15
len in de eigen werk- (of woon-)
sfeer. Na afloop wordt er telkens
weer iets nieuws in huis gehaald,
maar evengoed is het mogelijk de
huurkunst in eigendom te verwer
ven. Een gedeelte (circa 70 pro
cent) van het abonnementsgeld is
namelijk niet bedoeld als leenver-
goeding. Het dient ter vorming van
een kooptegoed zodat iedereen de
gelegenheid krijgt kunstvoorwer
pen naar eigen smaak te verwerven.
Het spaarsysteem, zo blijkt, werkt
behoorlijk stimulerend.
Van groot belang voor het welsla
gen is de opbouw van een collectie
met kwaliteit. Wordt werk van goed
gehalte uitnodigend gepresen
teerd, dan overwint het publiek
gauw genoeg zijn drempelvrees. In
middels hebben in de meeste delen
van Nederland de kunstuitlenen een
gevestigde reputatie opgebouwd.
Wie het fijne wil weten over het be
staan van een dergelijk instituut in
de eigen omgeving kan - ook op za
terdag - voor informatie onder meer
terecht bij de Amsterdamse Stich
ting Beeldende Kunst op het adres
N.Z. Voorburgwal 325, tel. (020)
239215.
Zelfbediening
De kunstuitlenen werken op basis
van een soort zelfbedienings sy
steem. Voornaamste opzet is verla
ging van de culturele drempel. Men
wil laten zien dat kunst weggelegd
I is voor iedereen; men moet alleen
neer de keuze niet in de smaak valt.
Kunstwerken ten behoeve van de
uitleen passeren alvorens in de col
lectie een plaats te krijgen een com
missie. Ze selecteert op kwaliteit en
op prijs. Rudy Dingjan: 'Die prijs is
een belangrijk gegeven. Sommige
kunstenaars hebben de neiging zich
op een voetstuk te plaatsen. Ben je
reëel dan zeg jekunst is gewoon het
ambachtelijk vorm geven aan emo
ties.' Het zou hem nauwelijks verba
zen wanneer een halvering van de
gangbare prijzen voor grafische
kunst in een drievoudige omzet zou
resulteren.Het beschikbare cijfer
materiaal maakt duidelijk dat de
kunstpromotors nog een massa mis-
sioneringsarbeid wacht. Landelijke
tellingen wijzen uit dat 25 procent
van het Nederlandse volk boeken
leent via de bibliotheken. Insiders
houden het erop dat 2,5% het maxi
maal haalbare is voor de kunstuitle
nen. De SBK-Amsterdam telt mo
menteel circa 5000 abonnees. In het
kunstenaarsbestand zijn 750 kunste
naars opgenomen met in totaal 7500
werken. Globaal genomen verwis
selen er via de hoofdstedelijke uit
leen ieder jaar 1500 kunstwerken
van eigenaar. Rudy Dingjan: 'On
danks die aantallen en ondanks de
aanwezigheid van zo uiteenlopend
materiaal, krijgen we van abonnees
herhaaldelijk het verwijt te horen dat
we niets in huis hebben, je blijft je
verbazen. Het kan gebeuren dat
prenten die in de kunsthandel voor-
leren kijken. De praktijk wijst uit dat
het kunst lenen geruisloos ertoe
leidt dat mensen ook het kopen van
kunst als iets vanzelfsprekends
gaan zien.
Bedrijven vinden eveneens de weg
naar de kunstuitleen, vertelt in Am
sterdam SBK-directeur Rudy Ding
jan. Wanneer de bedrijfsleiding in
teresse toont voor beeldende kunst,
wordt al gauw een commissie uit het
personeel geformeerd die zich be
last met de selectie. Gebeurt zoiets
door een eenling, dan zal hij het vaak
maandenlang moeten horen wan-
■±i