Hoe graag men misschien zou willen, het medisch adviescentrum ten behoeve van de plaatselijke banken kan niet de naleving afdwingen van overigens goedbedoelde adviezen die keuringskandidaten mee krijgen. Maar ai te vaak blijkt zo'n vingerwijzing onvoldoende aan te spreken. Anderzijds zijn er in toenemende mate gelukkig ook mensen die zich vrijwillig aanmelden voor zogenaamde promotiekeuringen. Via zo'n medisch onderzoek willen ze antwoord op de vraag of zij de aangeboden zwaardere functie - inclusief de spanningen die dat werk met zich meebrengt - ook werkelijk aankunnen. Vaak worden de advi seurs Sociale Zaken van de regiokantoren ook reeds ingeschakeld bij het aanvragen van een dergelijke keuring. ngstuk Meestal krijgen mensen vooreen onder werp als bedrijfsgezondheidszorg pas in teresse als ze het nut ervan aan den lijve hebben ondervonden. Het is een consta tering, gebaseerd op de praktijk. Tevens is het in grote lijnen wel de ervaring die we hebben opgedaan bij een bezoek aan het medisch adviescentrum van de Ra bobank Nederland in Eindhoven. Hier concentreert zich een belangrijk deel van de bedrijfsgezondheidszorg voor perso neel bij de plaatselijke banken. Vaak een bron van eigenaardige misverstanden, zo brengt een eerste kennismaking aan het licht. Altijd nog zijn er massa's men sen die de bedrijfsarts zien als een soort verlengstuk van de huisdokter. Hoe ver klaarbaar ook, het blijft een misverstand. Normaal is de arts die bij een zieke komt en dan zijn diagnose stelt. Daar is ieder een aan gewend. De taak van een be drijfsgezondheidsdienst daarentegen is vooral preventief te werken, anders ge zegd: men probeert te voorkomen dat mensen ziek worden. Menigeen binnen de Rabobankorganisa- tie brengt intussen de bedrijfsgezond heidsdienst ogenblikkelijk in verband met de letters PMO. Ze staan voor het begrip Periodiek Medisch Onderzoek. Toch leeft op dit punt nog heel wat on duidelijkheid, onwetendheid. Het bleek weer eens tijdens een tweetal zoge naamde thema-avonden, georgani seerd door de Vereniging Personeel van Rabobanken in de provincie Limburg. 'Geldt zo'n PMO nu voor iedereen of al leen voor bepaalde groepen? Kan men zich er ergens voor opgeven?' aldus een van de aanwezige vragenstellers. Voor een goed begrip hierbij een beknopte uiteenzetting van de gang van zaken. Verplicht zijn alleen de aanstellingskeu ringen voor nieuw personeel. Wat be treft het periodiek medisch onderzoek werken we binnen de Rabobank op ba sis van vrijwilligheid. Daarbij mikken we op alle personeelsleden vanaf 35 jaar, voor zover zij althans drie jaar of langer in dienst zijn. Maar ook hier zie je weer genoeg misverstanden. Op de aanmel- dingslijst van menige bank prijkt dan bij voorbeeld de naam van de directeur en een eventuele onderdirecteur. Terwijl er voor het overige personeel net zulke be langen op het spel staan! Zo zijn er nog wel een paar wijdvertakte misvattingen aan te wijzen. Neem het feit dat een belangrijk deel van de onder- zoekgegevens wordt verkregen op basis van vragenlijsten die de kandidaat ge wetensvol moet proberen te beantwoor den. Ook op dit punt lijkt enige toelich ting niet misplaatst. Bekloppen De gevolgde methode houdt ten nauw ste verband met de aard van de op te sporen risicofactoren. Persoonlijk heeft schrijver dezes daar wel even raar van opgekeken. Je merkt uit gesprekken met anderen een soortgelijke reactie. Er gaat bij veel mensen niets boven lichamelijk onderzoek. We menen dat we pas goed onderzocht zijn als een dokter ons van top tot teen heeft beklopt. Een psycholo gische kwestie, menen overtuigde sup porters van het vragensysteem in de medische wereld. Met stelligheid wordt in die kring beweerd dat je bij licha melijk onderzoek nauwelijks nieuwe ge gevens van enige betekenis vindt. Die vragenlijsten spreken boekdelen. Men is immers op zoek naar dingen die al in een betrekkelijk vroeg stadium herkenbaar zijn, en herstelbaar. Argwaan Hoewel tegenwoordig vrijwel geen mens het zal wagen te twijfelen aan het nut van de bedrijfsgezondheidszorg, is er opmerkelijk genoeg toch hier en daar nog wel een zeker wantrouwen waar neembaar. Tekenend in dit verband is het verhaal over de weigering van een kandidaat om tegelijk met de ingevulde vragenlijst een recente pasfoto in te zen den. Hoe klein ook, je loopt anders altijd het risico van persoonsverwisseling. Als of ook maar iemand erover zou peinzen misbruik van de gegevens te maken, is de verklarende reactie namens het Me disch adviescentrum. Alles wordt uiterst vertrouwelijk behandeld. Hoe discreet met het materiaal omgesprongen wordt blijkt ook wel uit het gegeven dat zelfs de huisarts van de betrokkene geen in zage krijgt. Maar helemaal verdwijnt de argwaan vermoedelijk nooit. Vooral is er de angst dat medische gegevens op de volgeNDi van huisdokter

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 7