elke dienst die hij wil afnemen naar een apart loket moet. Wil hij een hy potheek afsluiten, dan gaat hij naar mevrouw Jansen. Wil hij zijn spaar centjes goed beleggen, dan stapt hij bij meneer Pietersen binnen, terwijl hij voor een consumptief krediet me neer Klaassen aan zijn jasje moet trekken. Natuurlijk, iedereen geeft hem uiterst vriendelijk en deskun dig advies. Maar het is allemaal wel erg omslachtig en vooral verwar rend voor de klant. In de nieuwe situatie is dat anders. De klant kan voor al zijn financiële zaakjes naar één persoon toe, die hem met raad en daad bijstaat. Het werkt efficiënt en bevordert de her kenbaarheid. Maar waarom, zo kan iemand zich afvragen, is dat allemaal nu nodig? Het gaat toch goed? 'Zeker,' zegt Van der Schoor, 'maar de tijd is lang zamerhand rijp dat de bank een ze kere medeverantwoordelijkheid gaat dragen voor de financiële za ken van de cliënten. De banken bie den een groot scala van diensten aan, waardoor de cliënten soms met de handen in het haar zitten. De on derlinge afstemming en de even wichtigheid wordt voor hem steeds moeilijker, maar niet minder nood zakelijk. Integendeel. Daarom wordt de adviserende functie van de bank steeds belangrijker.' Noodzaak 'En dat vereist,' vult Van Boxel aan, 'vanuit de bank een actief handelen. De bank heeft de plicht om een cliënt te wijzen op bepaalde gevol gen van het onderverzekerd zijn, of op de risico's, die hij loopt met be paalde beleggingen. De tijd is voor bij dat we 's morgens de deuren open konden gooien en maar af wachtten totdat de klanten binnen kwamen. Nu wordt het noodzakelijk de markt actief te gaan bewerken.' Die noodzaak spruit voort uit ver schillende 'omstandigheden. Er is sprake van een zekere verzadiging van de markt. De cliëntenkoek is wel verdeeld tussen de banken. Ieder heeft in een felle concurrentiestrijd zijn part wel gekregen. Hoewel de Sportvrienden uit de streek van Lek en IJssel hebben in 'De Walvis' te Krimpen aan de Lek hun jaarlijks vol leybaltoernooi beleefd. Verleden jaar nam de Rabobank Bergambacht het initiatief voor een dergelijk toernooi, met als inzet een mooie wisselbeker plus de voor waarde dat de winnende bank het volgende toernooi moest organise ren. Rabobank Krimpen aan de Lek was daarom dit jaar de organisator. En we mogen wel zeggen dat het een ge slaagde sportmiddag is geworden. Nadat alle teams de gelegenheid was geboden, om in sportief opzicht zich te bewijzen, kwamen uiteinde lijk IJsselstein en Stolwijk in de finale voor de strijd om de 3e en 4e plaats. Nieuwerkerk en Groot-Ammers stre den om de le en 2e plaats. De uitslag was ten slotte: 1. Nieuwerkerk 2. Groot-Ammers 3. IJsselstein 4. Stolwijk groei door vergroting van het aantal klanten altijd nog mogelijk is - er worden nog altijd kinderen geboren en er vinden nog altijd verhuizingen plaats - wordt het erg belangrijk er voor te zorgen dat we de klanten die we in huis hebben, ook houden. Met andere woorden: in plaats van een voortdurend streven naar uitbrei ding van het aantal cliënten komt het accent meer te liggen op relatiever dieping en relatiebehoud. Probleem is natuurlijk: hoe bereik je dat. In deze tijd, waarin alle banken bijna identieke diensten leveren te gen bijna identieke voorwaarden, is het razend moeilijkje te onderschei den. Binnen de Rabobankorganisa- tie dacht men de oplossing te heb ben gevonden: we moeten in plaats van produktgericht, cliëntgericht gaan handelen. Ho, ho, zeiden toen een hoop ban ken. Dat hebben we altijd al gedaan. We zijn altijd heel vriendelijk tegen onze klanten, zeggen goedemor gen, praten met ze en hebben uit sluitend hun belang voor ogen. Dat is ons beleid. 'Dat is volkomen waar,' zegt Van Boxel, 'maar er zijn veel manieren om die cliëntgerichtheid in te vullen. Je kunt je afvragen wat er in een relatie voor verbetering in aanmer king kan komen. Uit onderzoekin gen is gebleken dat de manier waar op de diensten worden aangebo den, het extra stukje service dat verleend wordt, het persoonlijke ad vies, van doorslaggevend belang is wanneer iemand een bank kiest.' Echt cliëntgericht denken en hande len vereist nogal wat. Het betekent dat je je klant goed moet kennen, vooral met betrekking tot zijn finan ciële zaken. Een totaal overzicht van de financiële relatie met de cliënt en vooral ook welke diensten hij af neemt is daarvoor een eerste vereis te. Daarnaast is het belangrijk zo'n mentaliteit te bezitten, dat je je ge makkelijk in de positie van je klant weet te verplaatsen, dat je een per soonlijke band met hem kunt cre- eren. 'Ga eerst maar eens na hoe je dat het best kunt bereiken.' Dat was de op dracht die de Raad van Beheer in 1978 uitvaardigde. In vakjargon heet het: op welke wijze kan hieraan in de praktijk vorm worden gegeven zo danig dat binnen een zo gunstig mo gelijke kosten/baten-verhouding de commerciële doelstellingen van een bank kunnen worden gereali- oud adviseurs cliënten

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 51