COm de mensen zoveel mogelijk terwille te zijn, zoeken de ban ken centrale en gemakkelijk bereik bare plaatsen uit om hun gebouwen neer te zetten. Begrijpelijk, maar het heeft wel tot gevolg dat de banken op een kluitje komen te zitten. Zoals hierin Nijmegen, waarAmro Bank en Rabobank het beeld van het Keizer Karelplein bepalen. ringen die in de loop van de tijd in het dienstbetoon hebben plaatsge vonden. De tegenstelling tussen de traditionele dienstverlening en de situatie die ontstaat wanneer een bankadviseur de zaakjes van zijn cliënten behartigt, komt duidelijk tot uiting. De film ligt op alle regiokan toren op de planken. De banken die interesse hebben, kunnen de film daar aanvragen. 'Laat niemand mij meer vragen wat nu precies een bankadviseur is.' Het is een opmer king die enige bevreemding wekt wanneer deze wordt opgetekend uit de mond van iemand die in de ach terliggende periode haast dag en nacht met het project bankadviseur is bezig geweest. Van Boxel wil er echter alleen maar mee aangeven dat er niet één uniforme bankadvi seur bestaat, maar dat de toepas sing van het begrip van plaats tot plaats sterk kan verschillen. Het houdt 'alleen maar' in dat er op de bank iemand de verantwoorde lijkheid draagt voor het onderhou den en verdiepen van de contacten met een bepaald aantal cliënten. Die verantwoordelijkheid strekt zich uit over het hele dienstenpakket. Naast goede sociale en contactuele eigen schappen moet zo'n relatiebeheer der kunnen beschikken over be paalde bevoegdheden, die voor de cliënt duidelijk zichtbaar zijn. Tot op zekere hoogte moet hij zelfstandig kunnen beslissen of een cliënt een hypotheek kan afsluiten, een con sumptief krediet kan opnemen of zijn spaarcenten in termijndeposi to's kan beleggen. Zo zijn de termen 'geïntegreerd relatiebeheer' ver klaard. 'Optimaal' betekent 'zo gunstig, zo goed mogelijk'. Dat wil zeggen af gestemd op de mogelijkheden van elke individuele bank, haar mede werkers en haar werkgebied. De praktijk heeft dit duidelijk gemaakt. De 32 banken die aan het experi ment hebben meegewerkt, hadden één gemeenschappelijk uitgangs punt: ze wilden allemaal een beter soort dienstverlening invoeren en wel in de vorm van het bankadvi- seurschap. In de loop van het expe riment hebben voortdurend per bank aanpassingen plaatsgevon den. Dat resulteerde in een model functieomschrijving van de bankad viseur, waarbij tegelijkertijd zijn ta kenpakket is geformuleerd en is aangegeven hoe en welke bevoegd heden aan hem kunnen worden ge delegeerd. Deze 'ideale' bankadvi seur staat beschreven in de reeds eerder genoemde 'Oriëntatienota Bankadviseur', die een goed instru ment is om deze nieuwe functie op een bank in te voeren. Maar laten we terugkeren naar meer aardse sferen en het concept bank adviseur eens vervangen door een plaatje (zie volgende pagina). De normale gang van zaken in een bankgebouw is, dat een cliënt voor Definities Natuurlijk zijn er wel een aantal defi nities bedacht. 'Het bankadviseurs- concept is een marketingstrategie die is toegespitst op de onderlinge relatie tussen bank en cliënt.' Of: 'Binnen de bank beheert de bankad viseur de relatie met een aantal par ticuliere cliënten en is uit hoofde daarvan verantwoordelijk voor de afzet van alle diensten aan deze cliënten, ongeacht of de afzet door hemzelf wordt verzorgd dan wel on der zijn leiding door anderen wordt uitgevoerd.' Ook een fraaie definitie is: 'Het project bankadviseur is een vorm van cliëntgericht relatiebe heer gericht op particuliere cliën ten.' Maar de allerfraaiste is wel de volgende: 'Bankadviseurschap is optimaal geïntegreerd relatiebe heer.' Het centrum van veel steden en m dorpen is dikwijls tegelijkertijd m het financiële hart van de gemeen schap. Veel banken proberen hun klanten de diensten zo gemakkelijk mogelijk aan te bieden. De foto toont het hart van Groenlo. adviesbureau

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 50