zijn; da's wel even slikken Beun van Rabobank Apeldoorn kan dit bedrag na de pauze met gepaste trots overhandigen aan de voorzitter van het Apeldoornse Rode Kruis. Musak In het totaal is Flairck elf keer het gevecht met de engel aangegaan. Vijfmaal hadden ze het Brabants Or kest als secundant. Het Gelders Or kest verleende zesmaal haar mede werking. Niet alleen in Apeldoorn streed Flairck voor uitverkochte tri bunes, ook in andere plaatsen was het een volle bak. Was de groep tij dens de Promconcerten de grootste publiekstrekker? Bescheiden zegt Erik: 'Nou, de regionale orkesten hebben natuurlijk ook wel hun eigen vaste publiek. En ik weet dat de Promconcerten toch altijd wel zijn uitverkocht. Die concerten zijn ra zend populair.' Toch herinnert hij zich nog een uit spraak van dirigent Karei Wolters. Deze sprak in een welkomstwoord tijdens één van de concerten zijn vreugde uit over het feit dat de zaal zo afgeladen vol zat. Zou dat toch iets met Flairck te maken hebben gehad? Het is en blijft onduidelijk. 'Kijk, ons publiek varieert in leeftijd van acht tot tachtig. Dat zat natuurlijk ook tijdens de Promconcerten in de zaal. Ja, het enige wat mij is opgeval len is dat er vrij veel gezinnen, ten minste zo leek het, in de zaal zaten.' 'Ons publiek bestaat vooral uit klei ne meisjes,' grapt Annet, 'die komen allemaal voor Tedje.' Grapjes of geen grapjes, het is en blijft een feit, dat het in het algemeen een zeer jeugdig publiek is dat de concerten van Flairck bezoekt, aan getrokken door de bijzondere soort muziek, die de groep produceert. Een mengelmoes van lekker in het gehoor liggende deuntjes, die ge vonden worden in de volksmuziek. Folk, jazz, klassieke westerse en In diase muziek, Spaanse melodieën. Geen hard rock, niets experimen teels. Nee, het klinkt allemaal heel innemend en melodieus. Men noemt het soort muziek wel 'musak', mu ziek, die niet in de eerste plaats wordt gemaakt om goed naar te luis teren, maar om een bepaalde sfeer op te roepen. Hiermee is dan indi rect ook aangetoond, dat de Prom concerten volledig aan hun doel beantwoorden: de (klassieke) mu ziek naar die mensen brengen, die normaal gesproken de deuren van de tempels der heilige serieuze mu ziekbeoefening niet plat lopen. De jeugd komt voor Flairck, maar pikt en passant toch ook een graantje 'klassiek' mee. Napraten Het is donderdagavond 25 septem- ber 1981. De Promconcerten zijn al weer achter de rug. Ik ontmoet Flairck in het immense sportcom plex de 'Ahoy-hallen' te Rotterdam om wat na te praten over de serie concerten, die ze met het Gelders en Brabants Orkest hebben gege ven. Het gesprek verloopt vrij chao tisch. In de Ahoy-hallen vinden re petities plaats voor een groots op gezette televisie-uitzending, 'Avro's Platen Publieksprijs'. Ook Flairck treedt op. De groep ontvangt een onderscheiding. De elpee Gevecht met de Engel is uitgeroepen tot bes te instrumentale plaat van het jaar. Voortdurend lopen mensen in en uit de kleedkamer; Ted, de percussie man, sleept met zijn vele slaginstru menten; Robin van Oers is, zoals een goed manager betaamt, als een klein druk baasje met van allerlei in de weer; Sylvia en Annet tonen hun speciaal voor deze televisie-uitzen ding gekochte kledij. 'Ja, jongens, kom op. Naar het po dium. Repeteren, we zijn al veel te laat,' roept Robin. Gedwee volgen zij hem de trappen af naar de grote sporthal. Gewoonlijk vinden hier bokswedstrijden en wielerzesdaag- sen plaats. Nu is de enorme zaal ge- vervolg op pagina 21

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 48