Je kunt niet meer eigenwijs vindt. Hij tikt met zijn dirigeerstok om absolute stilte en uiterste con centratie. Voor het vijfde achtereen volgende jaar geeft Karei Wolters, in het dagelijks leven fluitist in het Gelders Orkest op ferme wijze de inzet aan van een ouverture, die het begin vormt van het Promconcert. Op de ouverture Donna Diana van Von Reznicek volgt Spaans vuur werk: de tweede suite uit El sombre ro de tres picos (de driekante steek) van Manuel de Falla. Het enthousias te gemusiceer van het orkest wordt door het aandachtig toeluisterende publiek beloond met een even en thousiast applaus. Dan een changement de decor: op het podium wordt ruimte gemaakt om allerlei vreemdsoortige en voor een symfonieorkest onbekende in strumenten neer te zetten. Met Karei Wolters betreden nu vijf jonge men sen het concertpodium: Annet, Erik en Hans Visser, Sylvia Houtzager en Ted de Jong. Samen vormen zij de groep Flairck. Ongetwijfeld zijn veel mensen speciaal voor deze formatie naar de schouwburg gekomen. Een stormachtig welkomstapplaus valt hun ten deel. De staande ovatie, na hun optreden is zo mogelijk nóg hartverwarmender. De perfecte uit voering van een compositie van Erik Visser, Het Gevecht met de Engel, Het is vrijdagavond 4 september 1981. De grote zaal van schouwburg Orpheus in Apeldoorn is tot de nok toe ge vuld. De ruim 800 rood-pluche stoelen zijn allemaal bezet. Op het podium achter het Gelders Orkest zijn zelfs nog tweehonderd stoelen extra geplaatst. De nieuwbakken burgemeester van Apeldoorn, ex-minister van Volkshuis vesting Beelaerts van Blokland geeft ook acte de présence evenals vele andere plaatselijke hoogwaardigheidsbekle ders. Ergens in het midden van de zaal ontwaart men enke le negers in fleurige folkloristische kledij. Afrikaanse stu denten, die op bezoek zijn bij de Landbouw Hogeschool van Wageningen. Haastig lopen enkele laatkomers naar hun plaatsen en weldra ver stomt het geroezemoes. Het Gel ders Orkest plaatst zich stemklaar in de startblokken. Een klaterend ap plaus klinkt op, wanneer Karei Wol ters zich door een warwinkel van muzikanten en lessenaars wringt naar het midden van het podium waar zich het dirigentenblok be- rechtvaardigt het publieksenthou- siasme volkomen. Het orkest deelt volledig in de eer. De speciaal voor de Promconcerten gemaakte or kestbewerking van Het Gevecht met de Engel is beslist geen gemakkelij ke klus: een bonte mengeling van vurige en razendsnelle Spaanse en Oosteuropese melodieën en ingeto gen flamenco-achtige deuntjes. Flairck pakt in de pauze snel zijn biezen. De volgende dag moeten ze weer vroeg op. Zo gaat dat met een populaire en veelgevraagde groep, die kriskras door heel Nederland optreedt. Daarom blijven ze onbe kend met het feit, dat het concert in Apeldoorn - mede dank zij hun me dewerking - bijna vijfentwintighon derd gulden heeft opgebracht ten behoeve van de plaatselijke afde ling van het Rode Kruis. Directeur

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 47