Je kunt niet meer eigenwijs
vindt. Hij tikt met zijn dirigeerstok
om absolute stilte en uiterste con
centratie. Voor het vijfde achtereen
volgende jaar geeft Karei Wolters,
in het dagelijks leven fluitist in het
Gelders Orkest op ferme wijze de
inzet aan van een ouverture, die het
begin vormt van het Promconcert.
Op de ouverture Donna Diana van
Von Reznicek volgt Spaans vuur
werk: de tweede suite uit El sombre
ro de tres picos (de driekante steek)
van Manuel de Falla. Het enthousias
te gemusiceer van het orkest wordt
door het aandachtig toeluisterende
publiek beloond met een even en
thousiast applaus.
Dan een changement de decor: op
het podium wordt ruimte gemaakt
om allerlei vreemdsoortige en voor
een symfonieorkest onbekende in
strumenten neer te zetten. Met Karei
Wolters betreden nu vijf jonge men
sen het concertpodium: Annet, Erik
en Hans Visser, Sylvia Houtzager en
Ted de Jong. Samen vormen zij de
groep Flairck. Ongetwijfeld zijn veel
mensen speciaal voor deze formatie
naar de schouwburg gekomen.
Een stormachtig welkomstapplaus
valt hun ten deel. De staande ovatie,
na hun optreden is zo mogelijk nóg
hartverwarmender. De perfecte uit
voering van een compositie van Erik
Visser, Het Gevecht met de Engel,
Het is vrijdagavond 4 september 1981. De grote zaal van
schouwburg Orpheus in Apeldoorn is tot de nok toe ge
vuld. De ruim 800 rood-pluche stoelen zijn allemaal bezet.
Op het podium achter het Gelders Orkest zijn zelfs nog
tweehonderd stoelen extra geplaatst. De nieuwbakken
burgemeester van Apeldoorn, ex-minister van Volkshuis
vesting Beelaerts van Blokland geeft ook acte de présence
evenals vele andere plaatselijke hoogwaardigheidsbekle
ders. Ergens in het midden van de zaal ontwaart men enke
le negers in fleurige folkloristische kledij. Afrikaanse stu
denten, die op bezoek zijn bij de Landbouw Hogeschool
van Wageningen.
Haastig lopen enkele laatkomers
naar hun plaatsen en weldra ver
stomt het geroezemoes. Het Gel
ders Orkest plaatst zich stemklaar in
de startblokken. Een klaterend ap
plaus klinkt op, wanneer Karei Wol
ters zich door een warwinkel van
muzikanten en lessenaars wringt
naar het midden van het podium
waar zich het dirigentenblok be-
rechtvaardigt het publieksenthou-
siasme volkomen. Het orkest deelt
volledig in de eer. De speciaal voor
de Promconcerten gemaakte or
kestbewerking van Het Gevecht met
de Engel is beslist geen gemakkelij
ke klus: een bonte mengeling van
vurige en razendsnelle Spaanse en
Oosteuropese melodieën en ingeto
gen flamenco-achtige deuntjes.
Flairck pakt in de pauze snel zijn
biezen. De volgende dag moeten ze
weer vroeg op. Zo gaat dat met een
populaire en veelgevraagde groep,
die kriskras door heel Nederland
optreedt. Daarom blijven ze onbe
kend met het feit, dat het concert in
Apeldoorn - mede dank zij hun me
dewerking - bijna vijfentwintighon
derd gulden heeft opgebracht ten
behoeve van de plaatselijke afde
ling van het Rode Kruis. Directeur