!q M o 2> 2 0 S M fl 0J PQ Een stroomstoring van enkele uren heeft onlangs in sommige Eindho- vense stadswijken voor de nodige consternatie en ongemakken ge zorgd. Ook het personeel bij de Ra bobank aan de Keizersgracht bleef er niet van gespaard. Met behulp van kaarslicht op de balie werden de problemen voor het publiek te gelijk sfeervol en spitsvondig weg genomen. Voor het allernoodzake lijkste rekenwerk brachten batterij calculators uitkomst en wie iets in de sector safeloketten af moest han delen, hoefde evenmin op de tast te werken. Erger waren de problemen voor sommige winkeliers. Je kon in veel zaken nauwelijks een hand voor ogen zien. Elektrische deuren ver tikten het. Voor koelvitrines en de meeste weegschalen gold hetzelf de. Om het risico van winkeldiefstal len uit te sluiten, hielden veel zaken hun deuren maar helemaal op slot. met afparaferen van financierings overeenkomsten. Dat beleid moet zijn uitgangspunt vinden in de co- operatieve gedachte. 'Als je mij nu vraagt wat het specifieke daarvan is, dan is dat heel moeilijk te verwoor den. Samen verantwoordelijk zijn, de persoonlijke benadering, de wij ze waarop zaken met de mensen worden gedaan.' Het is de rode draad die door het gesprek loopt: de voordelen en het bestaansrecht van een coöperatieve organisatie. 'Als ik bancair redeneer, denk ik dat het betekent, dat we aan de onder kant van de markt zitten met onze ta rieven.' De Goede denkt vooral ook aan de menselijke aspecten. 'Kijk, als we ons nu eens afvragen wat het onderscheid is tussen onze banken en de handelsbanken. Ja, ze moeten allemaal winst maken, ze zijn alle maal gebaseerd op een stuk conti nuïteit. Maar de kwestie is: hoe ga je er mee om. De kern van de zaak ligt denk ik in het omgaan met elkaar. En daar bedoel ik alles mee.' Herkenbaarheid Het is en blijft bijzonder moeilijk te omschrijven. Gedurende het hele gesprek komt De Goede voortdu rend terug op deze wezensvragen. Hij lijkt het niet te kunnen zetten, dat hij deze moeilijke kwestie niet een, twee drie de baas kan. Hij haalt er een stuk papier bij, waar op de tekst staat van een speech die hij eens op een ledenvergade ring heeft uitgesproken: 'De direc te herkenbaarheid zal zich moeten manifesteren in de omgang met de cliënt, waarbij de belangen van die cliënt prevaleren boven de winstge vendheid van bepaalde transacties binnen de grenzen van ons eigen werkgebied.' 'Ja, ik erken het,' zegt hij glimla chend, nu hij deze zin weer eens overleest, 'het zijn maar kreten. Maar we proberen er toch echt in houd aan te geven.' Bankieren bij de Rabobank mag volgens De Goede niet puur business zijn. Niet alleen zakelijke en economische belangen mogen een rol spelen. Ook de per soonlijke benadering is van uiterma te groot belang: de herkenbaarheid, zekerheid, veiligheid en zorg voor elkaar. Het bestuur van een lokale bank heeft hierbij een belangrijke taak te vervullen. Het bestuur fun geert niet alleen als een stand-by voor de directeur, het heeft ook naar buiten toe een ondersteunende taak, namelijk om de coöperatieve ge dachte herkenbaar te maken in de eigen regio. Daarom behoort het bestuur een duidelijke afspiegeling te zijn van de leden, die uit alle geledingen van de gemeenschap komen. 'Daarom hebben wij,' aldus de voorzitter van het bestuur van de Rabobank Bever wijk, 'expres onze beheerscolleges uitgebreid. Ik denk dat wij in Bever wijk wat dat betreft een novum ken nen. Er zit momenteel een vrouw in ons beheerscollege. En dat niet al leen om de zogenaamde emancipa tie, maar om de maatschappelijke herkenbaarheid en natuurlijk haar kwaliteiten.' Die herkenbaarheid is zeer belang rijk voor het vertrouwen, dat de men sen in het doen en laten van -een Rabobank hebben. 'Zo is het ook mogelijk om elkaar te helpen en ter wille te zijn. Kijk, er liggen richtlij nen van de centrale bank. Ik denk dat het voor elke bank noodzakelijk is om zich zoveel mogelijk te confor meren aan richtlijnen en adviezen die van de centrale bank komen. Dat is een duidelijke beleidslijn. Maar daarbinnen kan een lokatie zeker een autonoom beleid voeren. Laatst heb ik zelf nog met zo'n geval te ma ken gehad.' De Goede vertelt vervolgens hoe ie mand dank zij de voorspraak van het bestuur bij de directie een financie ring heeft rondgekregen, die gere kend naar de maatstaven die de cen trale bank hanteert niet afgesloten had kunnen worden. Een kwestie van vertrouwen, herkenbaarheid en d

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 44