Kruistabel Actieboek schaffen raad Marktaandeel bijschaven? Een feilloze omgang met talloos vele formuliertjes en het vermogen kasver- schillen te voorkomen. Betrekkelijk kort geleden nog waren het zowat de voornaamste kenmerken van de bankemployé(e). Nu glimlachen we er wat meewarig om, wel een bewijs hoezeer de mentaliteit werd omgebogen. Te kenend is eveneens het feit dat net dit najaar bij honderden Rabobanken de resultaten zichtbaar worden van de onder het klantenbestand gehouden voorjaarsschoonmaak. Per bank zijn de opgeschoonde bestanden verwerkt tot kruistabellen en segmentlijsten. Ze geven exact aan hoeveel klanten wel ke diensten afnemen en om welke klanten het - verdeeld over zeven leeftijd segmenten - gaat. De gegevens komen uitstekend van pas als de klant geadviseerd moet worden over z'n bankdiensten. Nu al circuleert in de wandelgangen het hardnekkige gerucht dat sommi ge bankdirecteuren hun kruistabel len beter uitpluizen dan de inhoud van Het Financieele Dagblad. Desgevraagd zijn gebruikers vrij wel unaniem van oordeel dat het 'de moeite waard is geweest en meer dan dat'. Een zegsman: 'We hebben flink wat kosten moeten maken om heel ons klantenbestand na te lopen, zodat er één lijn kwam in de registra tie en administratie. Maar één ding staat wel vast: nu we eenmaal gezien hebben waartoe het heeft geleid, zijn we zeker van plan de zaak secuur bij te houden. Alle gegevens over nieuwkomers worden voortaan zoda nig ingevoerd dat ze geschikt zijn voor verwerking in het nieuwe sy steem.' Aan de hand van een set kruistabel len kan elke bank, gesplitst naar de diverse kantoren, precies bepalen welke klant men in het kader van een bepaalde actie met de meeste kans op succes gericht kan benaderen. Wie de moed op kan brengen zich door de rijstebrijberg van totaalover zichten heen te worstelen, zal ont dekken dat de Rabobank als geheel genomen op diverse fronten met uit stekende rapportcijfers voor de dag komt. Het toont echter ook aan hoe kwetsbaar de positie is, juist bij de verscherpte concurrentie. Tevens geven de kruistabellen in zicht in de zwaktepunten voor elke bank afzonderlijk. Ze vertellen bij voorbeeld in hoeverre (jonge) men sen die wel de Rabobank kennen als spaarinstituut, er niet met hun betaal rekening vertegenwoordigd zijn. Is dat het geval dan kan het voor de be trokken bank aanleiding tot actie zijn. Deze wijze van 'marktbewerking' is gebaseerd op de filosofie dat aan ie dere klant slechts op bepaalde mo menten een bepaalde dienst kan worden verkocht. Zodra jongeren op eigen benen gaan staan, hebben ze een betaalrekening nodig; nader hand willen ze geld lenen, verzeke ringen afsluiten en vanaf de middel bare leeftijd is er globaal genomen weer spaarcapaciteit. Voor de bank is het zaak daar in te springen. Wie de kans voorbij laat gaan is definitief te laat. Met name vanuit het directoraat marketing binnen de Rabobank Ne derland doen specialisten hun best om mensen door het hele land en thousiast te maken voor deze syste matische aanpak. Zeer nadrukkelijk heeft men daarbij het hoofdaccent willen leggen op het verdiepen van bestaande relaties. Er worden maat regelen getroffen om van de vele jonge spaarders die we hebben, echte volledige klanten te maken. De marketing-deskundigen realise ren zich overigens dat ze een be roep doen op de creativiteit en de slagvaardigheid van het bankperso neel. Er komt trouwens heel wat kij ken bij het streven naar volledige re laties. Eigenlijk is voortdurende op lettendheid gewenst, anders be staat het gevaar dat veel inspanning toch op niets uit loopt. Een enkel voorbeeld: als mensen verhuizen, is het van belang daarop in te spelen. Praktische problemen zijn er zeker. Heeft een bank eenmaal geïnventa riseerd wat er aan haar marktaan deel nog valt bij te schaven, dan komt het erop aan doelstellingen vast te leggen en die vervolgens te vertalen in een concreet actieplan. We constateren,' aldus een zegs man uit de marketinghoek, 'dat een verheugend aantal banken al heel snel het nut en de noodzaak van een doelgerichte aanpak is gaan inzien. Dat komt vanzelf als men eenmaal ziet hoe het werkt met zo'n kruista bel. Elk actieplan kan voortaan ge baseerd worden op inzicht in wat zich afspeelt in een bepaald werk gebied.' Om de banken in de uitwerking van

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 40