prenten kenmerken deze kunste naar. De door Raboband beschik baar gestelde kleurets benadrukt het voor de zoveelste keer. De voor stelling maakt deel uit van een reeks. Ze vormt de neerslag van al lerlei indrukken die Ru van Rossem opdeed gedurende een reis door Marokko. Ogenschijnlijk onsamen hangende elementen en indrukken zoals dieren, Arabische schriftte kens of brokken natuur probeert hij op zijn manier weer samen te bren gen tot een nieuw en afgerond ge heel dat er krachtig, gaaf en overtui gend uit moet zien. Voor zoete land schapjes zijn mensen bij Van Ros sem aan een verkeerd adres. Ge voel voor kleur en compositie is in iedere prent waarneembaar, maar daarnaast ook gevoel voor het mate riaal waarmee Van Rossum driftig omgaat. Indien nodig, versterken twee op elkaar gesoldeerde platen zink nog eens het reliëf waaraan Van Rossem-prenten vaak mede hun werking en overtuigingskracht ont lenen. Kenners van zijn werk ver baast het nauwelijks te horen dat de ze graficus zich sterk tot de beeld houwkunst aangetrokken voelt. Van Rossem: 'Grafiek en plastiek heb ben meer met elkaar gemeen dan grafiek en schilderkunst. Zet je met de kwast een streek verf, dan zie je direct wat er gebeurt. Een etser werkt lang in het ongewisse. In ge dachten heb je als het goed is na tuurlijk het resultaat wel steeds voor ogen, en daarbijalle dingen vragen nu een keer ervaring.' g Blij verrast Om in stijl te blijven verloten we on der inzenders een exemplaar van de kleurets die bij dit verhaal staat af- Kleurgevoel In z'n vrije werk toont Ru van Rossem zich geen man van verfijnd geprie gel. Krachtige lijnen en robuuste Voor de een kan het een onvergete lijk boek zijn, terwijl een ander zweert bij een ontroerend mooie sculptuur of een prachtige tekening. Een derde bewaart misschien onuit wisbare herinneringen aan een be paalde film of toneeluitvoering. Het ongetwijfeld grote legioen kunst minnaars en -minnaressen uit onze personeelsrijen krijgt via Raboband een unieke mogelijkheid geboden om iets van zich te laten horen. Wat precies gaan we doen? Is er een kunstwerk waarop u bij zonder bent gesteld, of bestaat er een kunstuiting waaraan u volle dig verslingerd bent? Zet dan kort en bondig eens die liefdesverkla ring op papier en stuur ze op naar Raboband (Postbus 8098, 3503 SE Utrecht). Inzendingen moeten uiterlijk eind volgende maand in ons bezit zijn. Bijdragen, voorzien van foto zijn ui teraard eveneens geoorloofd. De redactie is van plan een selectie uit de inzendingen te publiceren in een van de komende Rabobandnum- mers. Maar daar blijft het niet bij. gebeeld. Maker is Ru van Rossem, werkzaam en woonachtig in Tilburg waar hij al jaren doceert aan de aca demie voor beeldende vorming. Het initiatief een van zijn prenten weg te geven aan het Rabobandpubliek kwam voor Ru van Rossem als een plezierige verrassing. 'Kunst bij be drijven,' meent ook hij, 'berust toch vaak op toevalstreffers. Je moet maar afwachten of mensen die iets aanschaffen werkelijk geïnteres seerd zijn. Incidenteel heb ik wei eens in opdracht iets moeten ma ken, maar over het algemeen weer houdt drempelvrees toch veel men sen van rechtstreekse contacten met kunstenaars. Het gaat allemaal wat aarzelend. Bedrijven waar mooie dingen hangen, het zijn echt uitzonderingen. Je moet een zekere durf hebben om bij de inrichting ook aan dit aspect aandacht te schen ken. Kunstwerken kunnen zorgen voor rustpunten, mits je natuurlijk geen dingen ophangt die elkaar qua kleur niet verdragen en elkaar weg drukken.,Volgens mij moeten men sen vaak dingen zien, dat werkt sti mulerend.' Persoonlijk heeft het hem nooit moeite gekost de school te combi neren met het vrije werk. 'Het con tact met jongeren,' licht hij toe, 'dwingt je telkens opnieuw tot de ui terste helderheid. Je kunt je geen vaagheden permitteren, waardoor je ook bij problemen in het eigen vakgebied gauwer tot oplossingen komt. Leerlingen verwachten dat je hen de techniek van het grafische vak bijbrengt. Tegelijk hou je na tuurlijk ook de esthetische kant in de gaten.' Lees volgende keer: Doen banken wat aan kunst? Wat doen banken aan kunst?

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 37