Is baliewerk kwestie van gevoel? 2 'ENSTVERLEM/ng gelling Werkend aan de balie, weet je een ding zeker: je fungeert als visi tekaartje van de bank. Wordt er vervolgens gepraat over de manier waarop baliepersoneel zijn taak behoort te volbrengen, dan lopen de meningen plotseling sterk uiteen. Lang niet ieders visie is zo rechtlijnig als die van de spotlustige Rabobandteke- naar met zijn vlijmscherpe pennetje. Vol gens sommige opvattingen vervullen medewerkers aan de balie een sleutelrol in het contact met de klant. De werkers aan het front kunnen zorgen dat de on derlinge communicatie met 'het achter land' gladjes verloopt. Anders gezegd: de klant moet niet alleen de weg naar de bank weten te vinden, rriaar we moeten hem ook wegwijs maken binnen de bank. En kijk, wat de een typeert als doelma tige communicatie, daarvoor zijn elders dan weer begrippen als cross-selling of (kan het simpeler?) dienstverlening in omloop. Doorzoeken leert dat het overal gaat over een en dezelfde kwestie, namelijk de vraag hoe gemakkelijk je contact krijgt met een klant, maar ook hoe ge makkelijk men hem soms ook laat schie ten. Simpelweg door verkeerd of niet slagvaardig te reageren op het kardinale moment. Daarbij komt dat de klant geen gevoel moet krijgen of hem iets wordt 'aangesmeerd'. Centraal staat dus van geval tot geval de vraag: wordt slagvaar digheid in het dienstbetoon hier op prijs gesteld? Gebeurt het op de juiste ma nier, dan voorkom je in ieder geval pu- blieksopmerkingen als: 'Je moet wel alles zelf vragen. Ze zullen nooit eens zelf ergens op ingaan.' In het contact met de klant doen zich aan de balie doorlopend situaties voor die van betekenis kunnen zijn. Indien mogelijk wil Raboband graag eens een paar stemmen uit de praktijk laten horen over dit onderwerp. Daarom dit verzoek: zet nu in eigen woorden eens op papier hoe je zelf dat contact met de klant ervaart. Waar komt het op aan? Wat zijn persoonlijke ervaringen? Welke benadering voldoet het beste? Het is de bedoeling dat we een aantal van de binnengekomen inzendingen gaan publiceren in Raboband. Wie weet stemt de stof hier of daar tot nadenken of napraten.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 2