rabobank 'organisatie Een ballonprobleem Hier ter redactie is een probleem gere zen. Onze collega's uit Winterswijk zijn hiervan de aanbrengers. Wat wil het ge val? Stel dat u een kaartje vindt op straat met de volgende inhoud: Dit blaadje is van een luchtbalon. Ga direckt naar de dichtbijzijnde RaboBank. Laat dit num mer zien 08654 en u ontvangt f 20 000,-. Uw eerste reactie is wellicht: Zo, die Ra bobank brengt haar reclameslogan 'voor geld en goede raad' wel op een zeer ple zante manier in de praktijk. Maar de nuchtere Hollandse achterdocht zal u misschien ingeven om het briefje nog eens aandachtig door te lezen. En zie, dan rijzen de twijfels. Natuurlijk, bank mensen zijn nu eenmaal beter in het goochelen met cijfertjes dan met letter tjes. Maar het zijn toch geen analfabeten die op de Rabobanken werkzaam zijn. 'Luchtbalon, direckt, dichtbijzijnde'. Juist ja, een grap. Maar stel dat u Duits burger bent, woon achtig in de grensstreek. U bent de Ne derlandse taal niet geheel machtig, maar begrijpt het allemaal toch wel een beetje. U vindt bijvoorbeeld in Gladbeck het bovengenoemde kaartje. Wat doet u dan? Natuurlijk, een gokje wagen en het kaartje opsturen naar de 'dichtbijzijnde RaboBank'. Helaas voor Margot Kossert, die Rabo bank Winterswijk een briefje schreef. Er lag geen twintigduizend gulden op haar te wachten. Wel heeft de bank haar een kleine attentie gegeven, als pleister op de wonde. Maar, wat is nu ons probleem? zult u zich afvragen. Ja, hoe komt iemand, die in een Duits plaatsje ten zuidoosten van Nijmegen woont erbij, dat in Winters wijk de 'dichtbijzijnde' Rabobank is ge vestigd? Onderzoek naar sociaal verslag In april verscheen het Algemeen Sociaal Jaarverslag (ASJ) voor de Rabobankor- ganisatie. Dit verslag was een onderdeel van de vernieuwde sociale jaarverslag legging, die dit jaar voor het eerst uit twee delen bestond; - Het Algemeen Sociaal Jaarverslag; dit bevatte onderwerpen die de hele organi satie betreffen. - De 'personeelsverslagen', die per aan gesloten bank, per werkgebied of per aandachtsgebied van elke personeels dienst meer gedetailleerde informatie aan de daar werkzame personeelsleden gaven. Dit geheel verving de speciale uitgave van Coopij, het personeelsblad van de Rabobank Nederland of de 'extra' Rabo- band-editie, waarmee in voorgaande ja ren de personeelsleden bij de plaatse lijke banken over het sociaal beleid wer den geïnformeerd. Het Algemeen Sociaal Jaarverslag trachtte aan te sluiten bij wensen rond sociale jaarverslagen in het algemeen. Doorgaans vinden medewerkers die te vaag en onleesbaar. Daaraan werd dus uitgebreid aandacht besteed. Voor zover mogelijk werd er ook naar de toekomst gekeken in de artikelen die ontwikkelin gen in de organisatie aangeven (zoals de gevolgen van de Wet op de Onderne- algemeen s o c i a a 1 arversi ag mingsraden). Om te bekijken of het geheel wel aan sloeg werd er zo'n drie weken na ver spreiding van het ASJ een enquête ver stuurd naar ongeveer 3500 ontvangers van het verslag. Ongeveer 500 naar die bij de centrale bank en de gelieerde in stellingen; ongeveer 3000 naar de me dewerkers en de leden van besturen en Raad van Toezicht bij de aangesloten banken. Uiteindelijk kwamen daarvan ruim 800 ingevulde formulieren terug. Vooruitlopend op het officiële onder zoeksrapport vermelden we hier alvast wat gegevens; zodra er meer bekend wordt, komen we hierop terug. Ruim de helft van degenen die hun en quêteformulier terugstuurden had het verslag al in meerdere of mindere mate gelezen. De anderen hadden volgens hun opgave vooral geen tijd (137 perso nen) of geen interesse (85 personen). Gelukkig vond maar een enkeling het te moeilijk leesbaar (4 personen). Niet veel mensen (28) gaven aan, dat ze het hele verslag hadden gelezen. De behandelde onderwerpen vond men volgens de terugontvangen formulieren voor meer dan de helft 'wel interessant' en ook over het taalgebruik daarin was men overwegend tevreden. Het eindoordeel kan de samenstellers van het verslag helemaal tevreden stel len: op ruim 95 van de ingevulde for mulieren was 'voldoende', 'goed' of 'uit stekend' aangekruist als eindoordeel. Volgens deze voorlopige uitslagen lijkt de ingeslagen weg van het Algemeen Sociaal Jaarverslag een goede te zijn. Wellicht kan het eindrapport over de en quête nog aangeven waar de puntjes op de i gezet kunnen worden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 14