Centrales voor Pleeggezinnen De Centrales voor Pleeggezinnen probe ren de aanvragen natuurlijk allemaal te honoreren. En dat lukt niet. Per jaar krij gen de Centrales een kleine 1500 aan vragen om kinderen in pleeggezinnen te plaatsen. Veel meer dan er pleeggezin nen zijn. Maar hoe bereik je mensen die voor kortere of langere tijd een jongen of meisje in huis willen nemen? Door flink aan de weg te timmeren, door voorlich ting te geven aan zo veel mogelijk men sen. Maar zulke publiciteitscampagnes kosten veel geld. De subsidies van de overheid zijn hiervoor bij lange na niet voldoende. Vandaar dat de gezamenlijke Centrales voor Pleeggezinnen zich ge wend hebben tot Rabobank Nederland met het verzoek steun te verlenen aan een grote wervingscampagne. Kon de Rabobank - de bank voor iedereen - dit verzoek weigeren? Natuurlijk niet. Zij zou haar sociaal karakter loochenen wanneer zij haar medewerking aan een dergelijk goed doel zou hebben gewei gerd. Rabobank Nederland financiert daarom, in samenwerking met Stichting Steun door Rabobanken een grote wervings- novem-'-- en voorlichtingscampagne die in ber van start zal gaan. Ook de plaatse lijke banken worden bij de campagne betrokken. Door middel van grote adver tenties in de dagbladen en een televisie uitzending wordt algemene voorlichting gegeven. Ook wordt dan vermeld dat er bij alle vestigingen van de Rabobanken informatiefolders klaarliggen. De TV-film, ter ondersteuning van de campagne gemaakt door Thijs Cha- nowski, zal op woensdag 11 november vanaf 20.00 uur via Nederland I door de NOS worden uitgezonden. De film onder de titel Nestwarmte verhaalt over de be levenissen van het meisje Connie. Thuis is er geen plaats meer voor Connie, waarna haar een leven als internaats kind lijkt te wachten. Lang voordat er sprake was van film opnames over de problematiek van de pleegkinderen, vestigden de Centrales voor Pleeggezinnen al de aandacht op hun werk via toneelvoorstellingen met discussie na afloop. Beroepsacteurs van het Werktheater gaven verspreid door het hele land enkele honderden voorstel lingen van de theaterproduktie die ook reeds de titel 'Nestwarmte' meekreeg. Filmmaker Thijs Chanowski baseerde zich op deze theatervoorstelling, in zijn poging af te rekenen met het vooroor deel 'Pleegkinderen...? begin er maar niet aan...'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 11