output cijferlawaai verbijstert de bezoeker Terwijl hij aldus van de ene ruimte naar de andere dwaalt, ziet de verbijsterde bezoeker hoe geleidelijk aan het hele produktieproces vordert. In razend tem po produceren printers voor elke bank afzonderlijk de dagafschriften, de saldi- overzichten van alle rekeninghouders. Een 'langzame' printer kan 2000 regels per minuut afleveren, een snelle jongen neemt er in dat tijdsbestek 20 000 voor z'n rekening. Weer op een andere afde ling wordt het gewenste outputmateri- aal in de vorm van microfiches gegoten. Sommige banken verkiezen deze hand zame outputvorm. Maar ook hier is alles erop gericht de produktie afgerond te hebben voordat in alle vroegte de post auto's uitrukken. Je ziet hoe gerouti neerd iedere zending in gereedheid wordt gebracht. Onmisbaar Niettemin is wat zich hier voltrekt maar een fractie van het totale werkpakket. Er moeten via de computercentra Zeist en Eindhoven ook periodieke overboekin gen worden verricht. Maandelijks, per kwartaal, of eventueel per half jaar. En dan zijn er natuurlijk nog dagelijks de Rabobankoverboekingen die lopen via de bankgirocentrale, of overschrijvingen naar andere banken. Op de schijven in het computergeheugen staat alles voor beeldig geregistreerd. Ook in omgekeer de richting fungeert het computercen trum als onmisbare tussenschakel wan neer betalingen 'van buitenaf een Rabo- bankbestemming hebben... Het loopt op excursieavonden niet zel den al tegen elven wanneer gastheer Rob van der Linden z'n bezoekers bij een drankje en een hapje nog wat gelegen heid tot napraten geeft. De rondleider: 'Je merkt dan vaak welke banken bijzon der gemotiveerd zijn. Men vraagt hon derd uit. Bij bestuursleden ligt de inte resse vaak anders. In deze groep over heerst het gevoel: eens kijken wat er zoal met onze centen gebeurt... We ho pen dat na zo'n bezoek de psychologi sche kloof wat minder breed zal zijn, juist bij mensen die aanvankelijk nogal sceptisch stonden tegenover 'Zeist' of 'Eindhoven'. Dat de excursies wel dege lijk van invloed zijn, merkje soms maan den nadien nog wel. Er komen veelvul- diger telefoontjes met vragen, verzoeken om inlichtingen. Bij problemen kunnen mensen je beter tien keer teveel bellen dan één keer te weinig.' Vroeg of (soms) laat eindigt zo elke rondleiding in een afscheidspraatje. Sommige groepen hebben nog een hele reis voor de boeg eer ze weer op hun thuisbasis zijn teruggekeerd. 'En,' (om een bestuursvoorzitter te citeren in diens hartverwarmende bedankje), 'sommigen van ons hebben morgenochtend om zes uur alweer hun eerste afspraak. Een vee stapel die gemolken moet worden kan bezwaarlijk wachten. Vandaar dus...

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 6