0 Pi O 3 Indrukken Jaarlijks worden er in Zeist gemiddeld zo'n tachtig avonden aan rondleidingen besteed. Een man die daarbij veelvuldig fungeert als gastheer is Rob van der Lin den. Het valt hem op hoe sterk de eerste indrukken van de bezoekers vaak uiteen lopen. 'Lang niet iedereen weet zo'n computercentrum precies te plaatsen. Er wordt volgens mij gedacht aan het mysterie-Zeist of zoiets. Daarbij komt dan nog dat men zich meteen bij aan komst al ziet geconfronteerd met een paar beveiligingsaspecten. Je kunt hier niet zomaar doorlopen. Er komen naam plaatjes aan te pas. Volstrekt logisch na tuurlijk, maar daar sta je als buitenstaan der niet zo bij stil. Misschien schrikt dat een enkeling in het begin wat af. Bij an dere groepen merken we dat een bezoek aan het computercentrum deel uitmaakt van een personeelsuitstapje. Dat schept natuurlijk meteen al een sfeer die kan variëren van gezellig tot jolig.' Als inleider ('Ik hoop dat u het vanavond met ons uithoudt') weet hij het ijs gauw genoeg te breken. Soms met een kwink slag ('We zullen het niet te laat maken') als hem wordt toegefluisterd dat een van de aanwezigen net in de huwelijks boot is gestapt, maar altijd met een be toog waarin uitdrukkelijk wordt ge vraagd eventuele klachten niet op te zouten: 'U bent er nu, stel al uw vragen dus gerust'. Verwerking Van de Rabobanken zijn er 689 aange wezen op het computercentrum te Zeist. Veruit de meeste banken hebben in de loop der jaren weieens achter de auto- matiseringsschermen kunnen kijken. In dien er een gastenboek voor groepsbe zoeken zou bestaan, dan zouden de kre ten 'leerzaam' en 'verhelderend' er onge twijfeld veelvuldig in voorkomen. In feite namelijk kan iedere bezoekende bank tij dens of na de rondleiding in grote lijnen zelf reconstrueren welke behandelingen de als 'input' aangeleverde dagproduktie per bank moet ondergaan alvorens het gereed produkt in de vorm van 'output' verzendklaar in de postzakken belandt... Tijdens een inleidende dia-presentatie en aansluitend gedurende hun rondgang zien deelnemers de verwerking van al het aangeleverde materiaal: de Kienzle- telstroken of OCR-formulieren. In Zeist alleen al staan zeven OCR-lezers opge steld. Met hun eigen ogen kunnen de bezoekers zien hoe de apparaten zonder pardon ieder foutief ingevuld formulier uitspuwen. Een eindje verderop draaien de zogenaamde diskette-lezers. Hier ver werkt Zeist de dagproduktie van banken waar het automatiseringsproject KTS al is ingevoerd. De OCR-formulieren zijn er vervangen door zogenaamde diskettes. De gegevens die ze vermelden worden in vergelijking met de vroegere werkwij ze tien keer sneller ingelezen, terwijl het foutenpercentage aanmerkelijk lager ligt. Tot nu toe is het KTS-systeem in ge bruik bij ongeveer 150 banken. Een van de argumenten bij invoering is onder meer de grootte van de bank: bij een ba lanstotaal dat hoger dan f 30 miljoen ligt, rendeert de aanschaf van de vereis te apparatuur. Wat capaciteit betreft komt elke diskette overeen met 100 OCR-formulieren. Overdonderd In de loop van de avond en nacht - worden in het computercentrum alle mutaties gebufferd op tapes. Daarna be gint het uitprinten van saldilijsten, dag afschriften etc. Hebben de aangeleverde gegevens hun werk gedaan, dan worden ze opgeborgen op magneetschijven. Een kijkje in hun bewaarplaats, een in drukwekkende kluisruimte, ontbreekt vanzelfsprekend op geen enkel excursie programma. Hier staat de argeloze be zoeker gegarandeerd perplex, overdon derd door zoveel getallen. De magneet schijven staan er rij aan rij, kast na kast. Allemaal hebben ze hun voorgeschreven bewaartijd. En dan te bedenken dat een enkele schijf met de inhoud van 100 000 OCR-bladen overeenkomt. Toch zijn er- bijvoorbeeld - alleen alweer tien mag neetschijven nodig om alle saldigege- vens van de rekening-courant te 'bergen'. M

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 5