dËLeren #gsgf& Oit^M doel 5°^S« sWP Ctessse^, Je moet jezelf verkopen Solliciteren is te leren volgens Claes- sens. Het is een bepaalde verkooptech niek die je moet toepassen. 'De concur rentie is zwaar. Je moet jezelf verkopen. Natuurlijk tellen kwaliteiten zwaar mee, maar toch, degene die zichzelf het best verkoopt krijgt de baan.' Een uitspraak waar misschien niet iedereen van harte mee zal instemmen. Toch komen deze woorden uit de mond van een man die in de loop der jaren enige ervaring op dit gebied heeft opgedaan. Na zijn studie psychologie te Nijmegen is Frans Claes- sens als extern selectie-psycholoog voor verschillende bedrijven gaan werken. In die functie heeft hij talloze sollicitanten gesproken, maar daarnaast ook een scherp inzicht gekregen in de wensen en opvattingen van de potentiële werkge vers. Sinds augustus 1979 werkt hij zelf standig. Hij zag bij wijze van spreken een gat in de markt. Claessens richtte een adviesbureau voor sollicitanten op. Sinds enkele maanden is zijn bureau ge vestigd in een schitterend pand aan één van die mooie Amsterdamse grachten. 'Ik verdien nu wel minder dan toen ik nog selectiepsycholoog was, maar ik doe dit werk met veel meer plezier. Vroeger werd ik door de sollicitant ge zien als iemand die hem op het laatste moment toch nog van de baan kon af houden. Nu kan ik de mensen helpen in een heel andere relatie, die voor mij veel bevredigender is.' Personeelsman zien als inkoper In zijn huidige functie voelt Claessens zich meer een soort verkoopleider. 'Ik stimuleer en adviseer de mensen die op weg gaan om een produkt te verkopen, namelijk zichzelf. Ik speel als een soort coach op de achtergrond en maak de sollicitanten bewust hoe zij hun belan gen zo goed mogelijk kunnen verde digen.' Hij noemt de personeelchef een inkoper, die het produkt kritisch bekijkt en de sollicitant een verkoper, die zich zelf aanprijst en zo goed mogelijk pro beert te verkopen. Zijn adviesbureau wordt voornamelijk bezocht door mensen die zich in de ho gere regionen van het arbeidsproces be vinden. Schoolverlaters zullen niet zo snel bij hem komen binnenlopen om advies. Vandaar dit boekje 'Leren solliciteren', dat een uitvloeisel is van het verzoek van 'Het Parool' om voor dit dagblad twee artikelen te schrijven over de schoolver latersproblemen bij sollicitatie-aangele genheden. Maar, of iemand nu sollici teert naar de functie van bankdirecteur of baliemedewerker, zijn belangrijkste advies luidt in beide gevallen: zorg datje weerbaar bent, zorg dat je je partij kunt meespelen. 'De mensen hebben vaak het idee dat zij moeten knokken voor een baan. Natuurlijk, de grens tussen weerbaar zijn en knokken is soms vaag. Maar toch is er een verschil tussen je 'kritisch' en je 'anti' opstellen. Een solli citant die achterdochtig is en zich snel op zijn tenen getrapt voelt, maakt weinig kans. Pessimisme, het doemdenken in de trant van 'ik maak helemaal geen kans' is op zich een factor die een sollici tatie kan doen mislukken, Nee, sollicite ren is geen strijd tussen goed en kwaad, het is een gezond in- en verkoopspel.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 5