Schrijf maar op beeld) de aansprakelijkheidsverzekerin gen, het kinderspaarplan of een spaar actie voortaan in krant of tijdschrift ver schijnen, dan weet iedereen waarover het gaat wanneer de klant met vragen komt of hen over een bepaalde campag ne aanspreekt en meer bijzonderheden weten wil. Laten liggen? Dan is er nog een tweede aspect, afge zien van het overdragen van de actuele campagnebeelden. Er wordt via de ko lommen van Balienieuws meteen ook een stukje verkoopondersteuning gege ven. Juist namelijk in het contact met medewerk(st)ers aan de balie geven klanten vaak zeer nadrukkelijk aan dat er j voor de bankman of-vrouw werk aan de winkel is. Men kan zulke verkoopsigna len laten liggen of er slagvaardig op in gaan. De manier waarop zoiets mogelijk is, qeeft Balienieuws zoveel mogelijk aan via tips. Hoofdzaak blijft echter het informeren van de personeelsleden die zijn ingezet bij het werken met de klant. Martin Ste vens: 'Het is nooit ons doel geweest de i mensen meer produktkennis bij te bren- I gen. Wij willen slechts signaleren en dis cussies op gang brengen.' Toch deed het hem deugd dat een bankdirecteur met een na het verschijnen van het eerste Balienieuws al zonder omwegen liet we- ten: 'hier hebben we nou jaren op zitten I wachten...' Het geven van praktische tips en het be drijven van interne promotie voor aller- hande campagnes - het zijn twee be langrijke elementen die de samenstellers van Balienieuws voor ogen hebben. Zo stond in de apriluitgave de reclamecam pagne voor het werven van nieuwe pri- vé-rekeningen centraal. Er werd melding gemaakt van de verschillende manieren waarop de Rabobank potentiële geïnte resseerden attendeert op de mogelijk heid een eigen bankrekening te openen en het nut ervan: via pakkende teksten op passagierstreinen, advertenties in ra dio- en televisiebladen of reclame spotjes bijvoorbeeld. Suggesties voor het benaderen van (jon ge) mensen zonder privé-rekening ver meldde het vlugschrift vanzelfsprekend ook. Een van de eerste spontane reacties uit de lezersgroep van Balienieuws: 'Er staan beslist nuttige verkooptips in. Je ziet anders door de drukte allerlei dingen over het hoofd. Nu ga je daar scherper op letten. Je stelt je veel actiever op. Wanneer een klant nu achteloos zegt 'ik ga binnenkort ver huizen' reageer je slagvaardig. Vroeger stond je daar niet altijd zo bij stil.' De medewerkers van de afdeling ver koopondersteuning gaat het net zo. Zij zijn buitengewoon te spreken over de eerste resultaten. Balienieuws, zo blijkt uit alles, wordt goed opgepakt. Waarbij de mogelijkheid tot meedenken en het aandragen van suggesties be hoorlijk wordt benut, ledereen weet waar men ermee terecht kan namelijk. Een niet onbelangrijk neveneffect is dat al heel wat banken de uitgave als een vast punt hebben opgenomen in het werkoverleg met hun medewerk(st)ers.B Leven na de dood Met grote interesse heb ik kennis geno men van uw artikel transplantaties- leven na de dood. Bloed- en orgaandonors kunnen er nooit genoeg zijn. Een goede suggestie is wellicht in uw volgende editie een donorcodicil af te drukken. Zo'n codicil is immers snel ingevuld. Van aanvragen bij de desbetreffende in stantie komt meestal niet veel. Overigens wil ik u nog even wijzen op een onjuistheid in uw artikel. Dat ieder jaar zo'n 500 mensen door een hoornvliestransplantatie aan blindheid worden geholpen lijkt mij taalkundig niet geheel juist toe. Overigens alle lof voor de inhoud van uw blad. J. A. Borsboom, Rabobank Voorschoten Sociaal jaarverslag Op verzoek heb ik onder collega's eens de mening gepeild over het algemeen sociaal jaarverslag. Tot mijn verrassing is daarbij gebleken dat het bewuste stuk eigenlijk nauwelijks gespreksstof heeft opgeleverd. Op mijn vraag om commen taar kwam niet een reactie. Blijkbaar no digt de omvang van het verslag, on danks de fraaie vormgeving, niet tot le zen uit. Persoonlijk ben ik van oordeel dat er een bijzonder goede verzameling van feiten en cijfers is bijeengebracht die met name kaderpersoneel en personeels functionarissen zal interesseren. Als na slag- en vergelijkingsmateriaal is een dergelijk verslag een goede zaak. Om echter alle personeelsleden te vermoei en met een dergelijk rapport lijkt mij een beetje overbodige luxe, temeer daar de banken wordt geadviseerd het nog eens dunnetjes over te doen door zelf ook een dergelijk rapport te produceren. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat een dergelijk rapport over de eigen bank meer in de belangstelling van de mede werkers zal staan, omdat één en ander dan meer herkenbaar is. Bert Westra, Rabobank Voorschoten

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 26