Baliepersoneel krijgt ruggesteun aafiSag BalieNieuws 25 1IPU aAT*0^ GELD en REIS1 O****0 sC^ff vooiepeCi .rkooponbk^»1"41^ BANtC-PCTRW»1 KubneVnr^ ïA\°lp<C Let eens op wat er gebeurt wanneer je in Rabobankverband mensen vraagt hun mening kenbaar te maken over de inter ne informatiestroom. Vermoedelijk zul len de reacties variëren van 'een massa ballast' tot 'een gigantische papierwin kel waarin het moeite kost niet te ver dwalen.' Hoewel het tegenstrijdig klinkt, is daarmee geenszins gezegd dat het be schikbare materiaal toereikend is. We hebben het dit jaar weer eens zonne klaar zien bewijzen met het periodiek 'Balienieuws', volgens de ondertitel be stemd 'voor baliemedewerk(st)ers en ie dereen die weieens een klant spreekt.' De samenstellers kunnen er alle (of al thans: veel) kanten mee op en dat reali seren zij zich maar al te goed. Het direc toraat marketing binnen de Rabobank Nederland ontwikkelde zelf de ideeën voor het blad. Voornaamste gedachte op de achtergrond: we moeten bereiken dat er slagvaardig wordt gezorgd voor ver koopondersteuning aan de balie bij de diverse advertentiecampagnes. Vanuit die filosofie liep Balienieuws van stapel. De tewaterlating verliep zo voor spoedig dat meteen al na de eerste uit gave (verspreid in 16 OOO-voud) de opla ge met sprongen steeg door alle extra aanvragen. Goed gemikt 'Wel een bewijs dat we aardig goed hebben gemikt,' stellen Martin Stevens en Piet Lambrechts van de afdeling ver- koop-ondersteuning tevreden vast. Sa men met Raboband zoeken zij naar de verklaring van het succes. Heeft het er misschien mee te maken dat de lezers op de laatste pagina van Balienieuws met kapitale letters uitdrukkelijk wordt gevraagd om (rechtstreeks of via de di recte chef) voor de draad te komen met eventuele opmerkingen en ideeën? Piet Lambrechts en Martin Stevens wij zen erop dat de oproep 'laat het ons we ten' zeker gehoor heeft gevonden. De in vloeden ervan werken trouwens ook al Bij de foto: Martin Stevens en Piet Lambrechts zorgen voor verkooponder steuning. door in de meest recente afleveringen van Balienieuws. Kenmerk is dat de ver antwoordelijke tekstschrijvers zich heel zorgvuldig proberen in te leven in de gang van zaken aan het baliefront. Maar de werkelijke verklaring voor het succes ligt toch op een ander terrein. Lambrechts weet dat in tal van plaatsen de introductie van Balienieuws gretig is aangegrepen om te starten met de een of andere vorm van werkoverleg: 'Er blijkt plotseling binnen zo'n afdeling iets op gang te komen. Men gaat bij het be gin van een campagne eens rond de ta fel zitten, om acties rond privé-rekenin- gen, buitenlands geld of verzekeringen met alle betrokkenen helemaal door te praten, ledereen weet op die manier wat er komen gaat en dat praat toch wat ge makkelijker als je aan de balie staat.' Doorspreken Uiteraard betekent het voorgaande geenszins dat baliemedewerk(st)ers vroeger van toeten noch blazen wisten. Maar helemaal uitgesloten waren de communicatiestoornissen evenmin. Piet Lambrechts: 'Kijk, aan informatie van di rectie en staf heeft het bij de banken nooit ontbroken. Je rekent erop dat die dingen dan per bank intern weer worden doorgesproken. Dat gebeurt ook meestal wel, maar absolute zekerheid heb je nooit. In theorie kan het gebeuren dat een klant die wil reageren op een adver tentiecampagne aan de balie een op merking als 'daar doen wij niets aan. Die actie voeren wij niet' te horen krijgt...' Balienieuws draait de zaken om. Tevo ren krijgen alle betrokken mede- werk(st)ers er nu al een idee van hoe be paalde campagnes en de bijbehorende promotiematerialen eruit gaan zien. Als de bewuste advertenties voor (bijvoor- y

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 25