nagedacht over de wedstrijd van vol gend jaar. 'We willen het dan in het tota le pakket van de jongerenbenadering stoppen, waarbij we denken aan een di- rect-mailing aanpak. Ook hebben we voor het volgend jaar een wat populair der thema voor ogen. De Internationale Jeugdprijsvraag móet beter, want het is toch een magnifiek instrument om als bank de jeugd op een vrijblijvende ma nier te benaderen.' De kritische juryleden zagen veel kaf on der het creatieve koren, maar hadden ook wel degelijk oog voor de originaliteit die uit veel inzendingen sprak. Om alle werkstukken objectief te kunnen beoordelen was er een onderscheid ge maakt in twee leeftijdsgroepen. In groep A waren de kinderen in de leeftijd van 6 tot 13 jaar ondergebracht, terwijl in groep B de ouderen tot 17 jaar met el kaar om de prijzen streden. Zoals ge woonlijk was groep A weer duidelijk be ter vertegenwoordigd dan de senioren- groep. Op kinderen, die op de lagere school zitten, hebben dergelijke prijsvra gen kennelijk een grotere aantrekkings kracht dan op middelbare scholieren. Opvallend was ook dat de junioren in het algemeen van romantischer beroepen dromen dan de ouderen. Danielle Jan sen uit Angeren bijvoorbeeld wenst in de toekomst het beroep groentevrouw uit te oefenen. De jury was unaniem van oordeel dat haar de hoofdprijs van dui zend gulden toekwam. Haar droomberoep had zij kunstig weer gegeven in de vorm van een minutieus nagemaakt groentestalletje. 'Gewoon het mooist,' luidde het oordeel van de beide juryleden. Ook het boeren bedrijf is bij de jeugd beneden de dertien jaar erg in trek zoals bij de 7-jarige Mare de Roo uit De Wijk die van de jury de eerste prijs kreeg toegekend. Zevenhonderdvijftig gulden als beginka pitaal voor zijn toekomstige boerderij. Zijn tekening, 'onbedorven en buitenge woon spontaan,' aldus de jury, dingt mee naar de Europaprijs. De internatio nale jury zal zich immers alleen maar buigen over 'platte' kunstuitingen, zoals schilderijen en tekeningen. Andere werkstukken, hoe artistiek of vernuftig ook, komen hiervoor niet in aanmerking. Rollenpatroon De jeugd van dertien jaar en ouder koos in het algemeen veel meer stereotiepe beroepen dan de jongeren. Hier geen toekomstige boswachters, boeren, huis vrouwen en soldaten, maar piloten, pop musici, modeontwerpsters en dergelijke. 'Je kunt bij de ouderen wel gelijk een onderscheid maken in typische meisjes- en jongensberoepen,' aldus Judith Bosch, waaruit blijkt hoe vast de wat ou dere jeugd nog in het traditionele rollen patroon zit. Bij de senioren was het veel moeilijker om tot een goede keus te komen. 'Goh, wat is het soms lastig om te ontdekken wat voor een beroep die kinderen nu willen uitbeelden,' verzuchtte Jan Kruis met een mooie, doch zeer surrealistische tekening in zijn hand. Na veel wikken en wegen besloot de jury uiteindelijk aan de 15-jarige Monique lekenroth uitSwal- men de hoofdprijs toe te kennen. Zij wil modeontwerpster worden en beeldde deze wens uit door middel van een mini- boetiek. Het droomboek van Francine Schou- broek uit St. Geertruid kreeg een welver diende eerste prijs en zal aan de interna tionale jury worden voorgelegd om mee te dingen naar een Europaprijs in de B- groep. Het is jammer dat alleen tekeningen en schilderijen naar de internationale jury worden ingezonden. Er waren in Eindho ven schitterende staaltjes van technisch vernuft en originaliteit te bewonderen zoals een schoenmaker met een echte naaimachine en een klok met zeven ver schillende wektonen. Alle prijswinnaars hebben intussen per soonlijk bericht gehad. De beide hoofd prijswinnaars hebben hun prijzen door de juryleden persoonlijk overhandigd ge kregen. Alleen de twee jonge kunste naars, wier tekeningen meedingen naar de Europaprijs wachten nog vol span ning. In juli zal de internationale jury, die dit jaar in Montreal bijeenkomt, het ver lossende woord spreken.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 22