nagedacht over de wedstrijd van vol
gend jaar. 'We willen het dan in het tota
le pakket van de jongerenbenadering
stoppen, waarbij we denken aan een di-
rect-mailing aanpak. Ook hebben we
voor het volgend jaar een wat populair
der thema voor ogen. De Internationale
Jeugdprijsvraag móet beter, want het is
toch een magnifiek instrument om als
bank de jeugd op een vrijblijvende ma
nier te benaderen.'
De kritische juryleden zagen veel kaf on
der het creatieve koren, maar hadden
ook wel degelijk oog voor de originaliteit
die uit veel inzendingen sprak.
Om alle werkstukken objectief te kunnen
beoordelen was er een onderscheid ge
maakt in twee leeftijdsgroepen. In groep
A waren de kinderen in de leeftijd van 6
tot 13 jaar ondergebracht, terwijl in
groep B de ouderen tot 17 jaar met el
kaar om de prijzen streden. Zoals ge
woonlijk was groep A weer duidelijk be
ter vertegenwoordigd dan de senioren-
groep. Op kinderen, die op de lagere
school zitten, hebben dergelijke prijsvra
gen kennelijk een grotere aantrekkings
kracht dan op middelbare scholieren.
Opvallend was ook dat de junioren in het
algemeen van romantischer beroepen
dromen dan de ouderen. Danielle Jan
sen uit Angeren bijvoorbeeld wenst in de
toekomst het beroep groentevrouw uit
te oefenen. De jury was unaniem van
oordeel dat haar de hoofdprijs van dui
zend gulden toekwam.
Haar droomberoep had zij kunstig weer
gegeven in de vorm van een minutieus
nagemaakt groentestalletje.
'Gewoon het mooist,' luidde het oordeel
van de beide juryleden. Ook het boeren
bedrijf is bij de jeugd beneden de dertien
jaar erg in trek zoals bij de 7-jarige Mare
de Roo uit De Wijk die van de jury de
eerste prijs kreeg toegekend.
Zevenhonderdvijftig gulden als beginka
pitaal voor zijn toekomstige boerderij.
Zijn tekening, 'onbedorven en buitenge
woon spontaan,' aldus de jury, dingt
mee naar de Europaprijs. De internatio
nale jury zal zich immers alleen maar
buigen over 'platte' kunstuitingen, zoals
schilderijen en tekeningen. Andere
werkstukken, hoe artistiek of vernuftig
ook, komen hiervoor niet in aanmerking.
Rollenpatroon
De jeugd van dertien jaar en ouder koos
in het algemeen veel meer stereotiepe
beroepen dan de jongeren. Hier geen
toekomstige boswachters, boeren, huis
vrouwen en soldaten, maar piloten, pop
musici, modeontwerpsters en dergelijke.
'Je kunt bij de ouderen wel gelijk een
onderscheid maken in typische meisjes-
en jongensberoepen,' aldus Judith
Bosch, waaruit blijkt hoe vast de wat ou
dere jeugd nog in het traditionele rollen
patroon zit.
Bij de senioren was het veel moeilijker
om tot een goede keus te komen. 'Goh,
wat is het soms lastig om te ontdekken
wat voor een beroep die kinderen nu
willen uitbeelden,' verzuchtte Jan Kruis
met een mooie, doch zeer surrealistische
tekening in zijn hand. Na veel wikken en
wegen besloot de jury uiteindelijk aan de
15-jarige Monique lekenroth uitSwal-
men de hoofdprijs toe te kennen. Zij wil
modeontwerpster worden en beeldde
deze wens uit door middel van een mini-
boetiek.
Het droomboek van Francine Schou-
broek uit St. Geertruid kreeg een welver
diende eerste prijs en zal aan de interna
tionale jury worden voorgelegd om mee
te dingen naar een Europaprijs in de B-
groep.
Het is jammer dat alleen tekeningen en
schilderijen naar de internationale jury
worden ingezonden. Er waren in Eindho
ven schitterende staaltjes van technisch
vernuft en originaliteit te bewonderen
zoals een schoenmaker met een echte
naaimachine en een klok met zeven ver
schillende wektonen.
Alle prijswinnaars hebben intussen per
soonlijk bericht gehad. De beide hoofd
prijswinnaars hebben hun prijzen door
de juryleden persoonlijk overhandigd ge
kregen. Alleen de twee jonge kunste
naars, wier tekeningen meedingen naar
de Europaprijs wachten nog vol span
ning. In juli zal de internationale jury, die
dit jaar in Montreal bijeenkomt, het ver
lossende woord spreken.