Bond van Plattelandsvrouwen aangeroerd.
Emancipatie is weliswaar niet iets van van
daag, maar de reacties en dikwijls ook de
weerstanden die het begrip oproepen zijn
wel zeer actueel. 'Hoe meer je er mee bezig
bent en er over nadenkt, hoe duidelijker je
je consequenties trekt. Emancipatie en fe
minisme zijn niet hetzelfde, al vind ik dat je
dat feminisme ook in de bond bespreek
baar moet maken.'
Milly Vroon lacht wat als ze haar collega
van leer hoort trekken. 'Ach,' zegt ze, als
ze Nienke een uitvoerig referaat over de
overeenkomsten en verschillen tussen fe
minisme en emancipatie heeft horen afste
ken, 'de bond was al jaren, eigenlijk al van
af het begin, bezig met emancipatie van
haar leden. Alleen heette het vroeger niet
zo
Samenwerking
Dwars door de stromen van onze tijd gaat
de bond als snelst groeiende van de in ons
land actieve vrouwenbeweging door met
haar werk. Er bestaat trouwens een goede
samenwerking met de andere organisaties,
voornamelijk in de gemeenschappelijk op
gezette politieke vormingscursussen. Met
de Christelijke Plattelandsvrouwen Bond,
de Stichting Katholieke Plattelandsvrou
wen in Nederland en de Vereniging van
Vrouwenbelangen bestaat een samenwer
kingsverband voor de cursus Emancipatie
en Feminisme.
De NBvP heeft die zusterorganisaties ook
nodig om sympathisanten in het zuiden,
vooral in Limburg (waar de bond zelf niet
actief is) onder een regionaal en nationaal
dak te brengen. 'Niks geen problemen mee
hoor. Andere vrouwenorganisaties hebben
ook mieterse dingen,' zegt Nienke Kloot
wijk. 'Het gaat vooral om het werken aan
de basis, om het met elkaar bezig zijn om
je in je bestaan prettig te voelen, verant
woord te leven met de mensen om je heen,
op een manier die je voldoening geeft. Dat
moet dan ook vooral uit de vrouwen zélf
komen. In een zogenaamd verticaal geor
ganiseerde bond als de onze hoor je nog
wel eens het verwijt dat we van bovenaf
'betuttelend' bezig zijn. Dat is nu net iets
wat we niet willen. Dingen veranderen als
vrouwen er zelf aan beginnen, er behoefte
aan hebben en niet omdat kaderleden van
een bond als de onze dingen zeggen als:
'Als je geëmancipeerd wilt zijn, moet je
Jeugdige plattelandsvrouwen weten van
oudsher van wanten, ook wat de emanci
patie betreft. Alleen heette dat vroeger niet
zo. Zij werken dan wel niet buitenshuis,
maar steken wel de handen uit de mouwen.
buitenshuis gaan werken.' Dat soort onzin
nige dingen zul je in onze organisatie niet
tegenkomen. Plattelandsvrouwen moeten
helemaal niets. Wij raden haar aan zelf
keuzen te maken.'
Haar zuster in de strijd Milly Vroon vult
aan met: 'Er zijn daarbij vrouwen die voor
op lopen en vrouwen die bewogen door
zo'n stap volgen. De vooroploopsters wor
den dan wel eens wat vreemd bekeken,
maar we moeten niet vergeten dat tegen de
oprichtsters van ook onze eigen Platte
landsvrouwenbond destijds vreemd werd
aangekeken. Vrouwen die zich zo nodig
moesten organiseren voor de verdediging
van haar belangen, dat was vijftig jaar gele
den belachelijk. Zij waren in hun tijd dan
ook mooi de klos.'
'Ja,' zegt Nienke, 'dat mogen we niet ver
geten als we wat raar aankijken tegen
vrouwen in onze tijd die pornobioscopen
bekladden of op een andere manier actie
voeren. Ik zou dat soort grappen niet uit
halen. Misschien durf ik het niet eens.
Maar we moeten er wel bij nadenken en
die vrouwen niet met de nek aankijken. Zij
kiezen de kortste, soms keiharde weg. Een
organisatie als de Plattelandsvrouwen doet
iets soortgelijks, maar dan minder opval
lend en bescheiden.'
U ziet het: voor plattelandsvrouwen is
emancipatie een vanzelfsprekende zaak.