Vogelvrij
boven de aarde
1
schap een bedrag van 800 gulden kwijt.
Daarnaast komen de vergoedingen voor
het gebruik van het clubtoestel, de
brandstof, de verzekering. Aanvankelijk
beschikte de Texelse zweefvliegclub
over een motortoestel en vier zweef
vliegtuigen. Inmiddels is die luchtvloot
tegelijk ingekrompen en gemoderni
seerd. Na veel wikken en wegen is net
dit verenigingsjaar de beslissing geval
len van een Duitse zustervereniging de
RF-5B over te nemen, een motorzwever
van het type Sperber. Voorheen moes
ten ook de Texelse zwevers een motor-
lier benutten om met behulp van een
duizend meter lange staalkabel hun kis
ten omhoog te slepen. Dat is nu voor
goed verleden tijd. Hetgeen intussen
niet wegneemt dat er een hoop sjouw
werk gebleven is. Marjoke: 'Je hebt
mensen die er tegenop zien. Maar ze
ook aardig wat praktijkervaring aan te
pas eer het zover was. Marjoke, Texelse
in hart en nieren, legt vol overgave uit
wat er zoal bij komt kijken.
'Belangrijkste opgave is wel dat je gedu
rende twee opeenvolgende dagen in to
taal vijf doellandingen maakt. Het bete
kent concreet dat je het toestel netjes
aan de grond moet kunnen zetten in een
afgebakend gebied van 70 x 30 meter.
Je vliegt natuurlijk eerst een tijd onder
toezicht van een instructeur.
Daarna volgen een aantal starts waarbij
je ten minste solo bent. Zo'n instructeur
grijpt pas in als hij denkt: nu weet ze het
niet meer. Na een poos merkt zo'n man
wel ongeveer wat hij aan je heeft. En
achter de stuurknuppel heb je ook gauw
genoeg in de gaten hoeveel je zelf doet.
Je moet wel altijd oppassen voor een al
te grote overmoedigheid. Denk van zo'n
instructeur niet te gauw dat hij gerust uit
kan stappen. Zolang je vliegt met een in
structeur gaat alles goed. Maar je moet
op zoveel dingen tegelijk letten. Niet te
langzaam vliegen bijvoorbeeld. Behalve
je snelheid moet je de vlieghoogte in de
gaten houden, de variometer, de stijg-
snelheid, hoogte- en richtingsroer. Dan
zijn er de kleine hulpmiddeltjes, noem
het foefjes. Zoals de pief, een touwtje
vooraan op de kap. Daaraan zie je hoe
het toestel aangeblazen wordt. Vlieg je
recht in de wind dan is alles bladstil. Zo
dra je gaat slippen, dan is er lawaai. Je
zit echt constant op te letten, ook op an
deren. Want denk erom, er staan daar
boven geen verkeersbordjes en geen
stoplichten.'
Hoewel ze nu toch alweer een paar jaar
solo vliegt, heeft Marjoke Zijm een keer
stevig te kampen gehad met een onver
klaarbaar gevoel van angst. 'Ik kon geen
bocht meer vliegen, dat dacht ik althans.
Geen overmoed
Als enige vrouw wist Marjoke zich met
deze instelling te handhaven tussen het
manvolk dat op Texel de vliegerij is toe
gedaan. Geruime tijd geleden alweer
sleepte ook zij haar zweefvliegbewijs
('een soort brevet') in de wacht. Behalve
de theoretische ondergrond kwam er
realiseren zich niet wat er allemaal te
genover staat. Het zweefvliegen is een
echte clubsport. Het jaarlijkse kamp bij
voorbeeld is één groot feest, al ben je
dan ook uren kwijt aan het schoonma
ken van alle materiaal.'