Vogelvrij boven de aarde 1 schap een bedrag van 800 gulden kwijt. Daarnaast komen de vergoedingen voor het gebruik van het clubtoestel, de brandstof, de verzekering. Aanvankelijk beschikte de Texelse zweefvliegclub over een motortoestel en vier zweef vliegtuigen. Inmiddels is die luchtvloot tegelijk ingekrompen en gemoderni seerd. Na veel wikken en wegen is net dit verenigingsjaar de beslissing geval len van een Duitse zustervereniging de RF-5B over te nemen, een motorzwever van het type Sperber. Voorheen moes ten ook de Texelse zwevers een motor- lier benutten om met behulp van een duizend meter lange staalkabel hun kis ten omhoog te slepen. Dat is nu voor goed verleden tijd. Hetgeen intussen niet wegneemt dat er een hoop sjouw werk gebleven is. Marjoke: 'Je hebt mensen die er tegenop zien. Maar ze ook aardig wat praktijkervaring aan te pas eer het zover was. Marjoke, Texelse in hart en nieren, legt vol overgave uit wat er zoal bij komt kijken. 'Belangrijkste opgave is wel dat je gedu rende twee opeenvolgende dagen in to taal vijf doellandingen maakt. Het bete kent concreet dat je het toestel netjes aan de grond moet kunnen zetten in een afgebakend gebied van 70 x 30 meter. Je vliegt natuurlijk eerst een tijd onder toezicht van een instructeur. Daarna volgen een aantal starts waarbij je ten minste solo bent. Zo'n instructeur grijpt pas in als hij denkt: nu weet ze het niet meer. Na een poos merkt zo'n man wel ongeveer wat hij aan je heeft. En achter de stuurknuppel heb je ook gauw genoeg in de gaten hoeveel je zelf doet. Je moet wel altijd oppassen voor een al te grote overmoedigheid. Denk van zo'n instructeur niet te gauw dat hij gerust uit kan stappen. Zolang je vliegt met een in structeur gaat alles goed. Maar je moet op zoveel dingen tegelijk letten. Niet te langzaam vliegen bijvoorbeeld. Behalve je snelheid moet je de vlieghoogte in de gaten houden, de variometer, de stijg- snelheid, hoogte- en richtingsroer. Dan zijn er de kleine hulpmiddeltjes, noem het foefjes. Zoals de pief, een touwtje vooraan op de kap. Daaraan zie je hoe het toestel aangeblazen wordt. Vlieg je recht in de wind dan is alles bladstil. Zo dra je gaat slippen, dan is er lawaai. Je zit echt constant op te letten, ook op an deren. Want denk erom, er staan daar boven geen verkeersbordjes en geen stoplichten.' Hoewel ze nu toch alweer een paar jaar solo vliegt, heeft Marjoke Zijm een keer stevig te kampen gehad met een onver klaarbaar gevoel van angst. 'Ik kon geen bocht meer vliegen, dat dacht ik althans. Geen overmoed Als enige vrouw wist Marjoke zich met deze instelling te handhaven tussen het manvolk dat op Texel de vliegerij is toe gedaan. Geruime tijd geleden alweer sleepte ook zij haar zweefvliegbewijs ('een soort brevet') in de wacht. Behalve de theoretische ondergrond kwam er realiseren zich niet wat er allemaal te genover staat. Het zweefvliegen is een echte clubsport. Het jaarlijkse kamp bij voorbeeld is één groot feest, al ben je dan ook uren kwijt aan het schoonma ken van alle materiaal.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 13