Klant wil doorgaan met bufferen Niet volmaakt Binnen de Rabobankorganisatie ver schillen de banken onderling vaak sterk in aard, omvang en structuur. Dit brengt met zich mee dat er vele functies zijn, die wel dezelfde naam hebben, maar an dere werkzaamheden inhouden. Daarom is er een methode van weging ontwik keld waarbij een beperkt aantal functies als voorbeelden fungeert, als een soort kapstok waaraan alle andere worden op gehangen. Zo is men gekomen tot een raamwerk van ongeveer 65 functies. 'We gaan nu eerst dat raamwerk her ijken, kijken of de voorbeeldfuncties nog wel de werkelijkheid dekken. Misschien is er een herwaardering nodig of moeten er nieuwe functies worden ingevoerd. Drie jaar lang heeft men niets aan het raamwerk gedaan. Bewust is gezegd, we blijven er met onze vingers vanaf. de functie bankadviseur. Dat is ingrij pend. Het wordt de centrale figuur in het contact met de cliënt, behandelt alle za ken en eigent zich een heel stuk werk toe van anderen. Ik denk dat het een groter effect heeft dan men zich nu voor stelt.' Ideler is de eerste om toe te geven dat het systeem, zoals binnen de Rabobank organisatie wordt toegepast, niet vol maakt is. 'Nee, de vraag is niet of het volmaakt is, de vraag is of dit IMF-sy- steem redelijk voldoet: het knappe van de vorige commissies en de functie-ana- lysten is, dat ze in zo'n korte periode een systeem hebben ingebracht, dat aan vaard is. Als we dat overeind kunnen houden en vragen kunnen wegnemen, dan is onze taak verricht en ben ik er content mee.' In 1975 zijn de werkgevers en werkne- Bewust, omdat we bij alle banken op de zelfde wijze de functies wilden classifi ceren. We wilden alies over één kam scheren. Nu is het tijd om de boel op te schonen.' Vooral in de commerciële sector ziet Ide ler functies, die moeten worden bijge stuurd en opnieuw bekeken in het raam werk. Ook door de automatisering zijn er veranderingen gekomen. 'We moeten bijvoorbeeld letten op het invoeren van mers in de bankwereld overeengekomen om een overkoepelend functieclassifica tiesysteem uit te dokteren. Sommige banken hanteerden indertijd al een eigen systeem, anderen nog niet. Er is toen een bureau functieweging bankbedrijf in het leven geroepen die alle bestaande systemen in het bedrijf heeft bekeken. Zij heeft geen bevredigende keus kun nen maken. Daarom heeft het bureau een eigen model ontworpen. De Rabobank in Drachten (en omstreken) zit met een pro bleem. Onder de klanten is (lang) niet iedereen zo te spre ken over de laatste nieuwig- heidjes en snufjes in het beta lingsverkeer. Modieuze fratsen als het (ont)bufferen der reke ningafschriften en brieven waarin voor de zoveelste maal een nieuwe manier van bankie ren wordt aangekondigd, blij ken - zacht gezegd - aan een deel van de doelgroep minder goed besteed te zijn. Met als re sultaat laconieke reacties als de onderstaande: Gewaardeerde Rabobank. Dat u mij een nieuwe manier van ban kieren aanbiedt die mij 'wellicht meer gemak oplevert' doet mij genoegen, ik volg echter ai sinds jaar en dag het door HH doktoren voor ouden van dagen aanbevo len systeem. Alles wat moet wor den betaald in een lege schoen doos mikken, eens per pensioen- maand het vrachtje bij u over de balie schuiven, en voor de rest zo nodig van uw bliksemsnelle snel- kas profiteren. Ik wil doodgraag op uw lijst van ouderwetse klan ten genoteerd blijven. 'Alle banken, die nog geen eigen systeem hadden, zoals de ABN en de AMRO hebben besloten dit systeem, BASYS, te gaan invoeren. Wij hebben afgesproken gewoon door te gaan met onze IMF. Wel komt er een correlatieon derzoek. Als die correlatie er is, dan be staat er geen motief om over te stappen. Als er grote verschillen uitkomen, dan is het een verstandige zaak de boei om te gooien. Maar zoals het er nu uitziet, spoort de zaak aardig. De eerste jaren hoeven we ons hoofd er nog niet over te buigen.' Ten slotte zal toch eerst in de praktijk moeten blijken of dat nieuwe systeem voldoet.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 11