Hanteerbaar Wederom begon Het Grote Zwijgen. De commissieleden zitten gebogen over taak nummer twee: anno 1979 liep een Wet op de Ondernemingsraden van sta pel met ingrijpende gevolgen voor de medezeggenschap onder het personeel. Er moet een in Rabobankverband han teerbare oplossing komen voor de con sequenties. Raboband, ook wel benieuwd naar een levensteken, besluit halverwege de rit eens poolshoogte te nemen en belandt bij de heerC. G. A. Mertens. Als voorzit ter van de Raad van Beheer leidt hij te vens de beraadslagingen binnen de stu diecommissie. Het spontane 'jazeker' op ons verzoek om nadere informatie, een soort tussenbalans, kent slechts een en kel voorbehoud: 'We zijn nadrukkelijk nog bezig ons een mening te vormen. Je denkt samen op. Verwacht dus s.v.p. niet dat ik me nu tevoren al helemaal vast ga leggen op een bepaalde visie.' Welke complicaties levert deze wet precies op voor een organisatie ais de onze? Waar zit de ergste pijn MERTENS: 'Volgens mij heeft de wetge ver bij zijn voorbereidend werk vooral de kijk gehad op vennootschappen en der gelijke. Daar is rekening mee gehouden. Maar dat er ook nog een bedrijf als het onze bestaat met 1000 zelfstandig wer kende banken, daar heeft niemand bij stilgestaan. Naleving van de wet wordt een immens karwei. Ga maar na. Wette lijk geregelde medezeggenschap is geen vrijblijvende zaak. Momenteel zitten we dan nog in een situatie waarbij een on dernemingsraad verplicht is bij bedrijven met honderd personeelsleden of meer. Maar wat, wanneer naar verwachting die drempel straks wordt verlaagd, en de verplichting al geldt voor bedrijven vanaf 35 personeelsleden? De wet somt ge woon onderwerpen op waarbij instem ming of advies van de ondernemings raad verplicht is.' - Hoe spelen directies en besturen bij de plaatselijke Rabobanken in op de (ko mende) veranderingen?is de onwennig heid groot? MERTENS: 'ledereen die,over de materie doordenkt, beseft gauw genoeg hoe in grijpend de gevolgen zijn. De directies en de besturen bij plaatselijke banken zijn vanouds gewend zich vrij te bewe gen binnen zekere marges. Men boog zich over allerlei adviezen. Straks beho ren nogal wat van dat soort zaken ook aan een OR voorgelegd te worden. En die ondernemingsraden behoeven na tuurlijk niet te handelen overeenkomstig de gewoonten van het bestuur. Om te komen tot een goed samenspel zijn we als organisatie druk bezig met het beleg gen van allerlei informatiebijeenkom sten. Je moet inspelen op de toekomst.' Thans kent de Rabobankorganisatie circa 16 ondernemingsraden. Bij de voorgestelde grensverruiming kan dat getal aanwassen tot rond200. Dreigt bij zo'n OR-veelheidniet de kans op een ratjetoe van regelingen? MERTENS: 'Zeker, dat risico is beslist niet denkbeeldig. Er dreigt andermaal versnippering, een al te grote verschei denheid. En wat schieten we daarmee op, net nu door die overstap naar de bank-CAO een stukje beleid werd gehar moniseerd? Als je dat streven naar har monisatie wilt behouden, dan kunnen OR's die een strikt eigen beleid wensen te voeren roet in het eten gooien.' Aan werkgeverskant biedt de coöpe-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 6