We brengen deze keer een echte primeur! Voor de eerste keer wordt er tussentijds een behoorlijke tip van de sluier opgelicht die er gewoonlijk hangt voor het beraad van een studiecommissie, die binnen onze Rabobank- organisatie werkt. Een primeur vooral, omdat de lezers van ons blad er het eerst van kunnen kennis nemen! Ik doel hiermee op het artikel, waarin de heer Mertens openhartig opening van de huidige stand van zaken geeft betreffende allerlei as pecten die erbij komen kijken, wanneer je je zoals de Commissie Arbeidsverhoudingen se rieus bezighoudt met zaken als medezeggen schap, ondernemingsraden en een centrale ondernemingsraad. Wij begrijpen, dat Mer tens zich niet op een bepaalde visie kon en wilde vastleggen. Maar dat hij de gedachten- richting en ook de knelpunten aanstipte, geeft ons een mooie gelegenheid even mee te den ken. Door publikatie in ons blad horen wij le zers-werknemers het uit de eerste hand. En dat lijkt mij in dit geval terecht. Die studie commissie is immers min of meer bedoeld als een 'werkgevers-commissie', afkomstig uit de lokale banken en Rabobank Nederland als zodanig. Haar rapport gaat straks naar de Centrale Kringvergadering en misschien hoort men er daar of op de kringen al iets eer der over. Tot de oren van de grote massa van ons personeel zal vermoedelijk weinig door dringen vóórdat het rapport is aanvaard. Juist daarom zijn we blij, dat de heer Mertens ons als eerste alvast iets heeft willen vertellen. Als je bedenkt, dat er nu pas circa 16 onder nemingsraden zijn, dat het aantal vermoede lijk zal groeien tot meer dan 300 en dat een eventueel COR wel alle banken moet omvat ten, dan blijkt, dat het om geen kleine dingen gaat! Eerlijk, ik ben niet bang of het zal ons wel lukken een samenwerkings-, zo men wil medezeggenschapsstructuur te vinden, die bij onze banken en de hele Rabobankorganisatie past. We hebben ten slotte met de aanpak van zulk genre problemen de nodige ervaring. Maar in belangrijke mate gaat het nu ook om iets geheel nieuws, voor ons en voor de Ne derlandse samenleving. In zekere zin kunnen we op dit punt zelfs een goed voorbeeld voor anderen worden! Alle denkbeelden en de wet telijke voorschriften komen met de praktische moeilijkheden daarbij als het ware in onze grote organisatie samen. Zorgvuldig beraad is nodig. Mertens zegt het al: oppassen dat we niet in een bureaucratisch netwerk van in spraakorganisaties verzanden. En als ik hem goed heb aangevoeld, komen we er ook niet als iedere betrokkene star aan eigen positie zou willen vasthouden. Er zal over en weer bereidheid tot een beetje 'geven en nemen' moeten zijn, om aan die oude, beproefde, Ra bobankorganisatie straks ook een goed pas sende eigentijdse behuizing te bieden, waarin de 'inspraak-kant' zich op de voor allen juiste manier kan ontplooien. Dat is de uitdaging, waar die commissie mee bezig is. Het is goed ons daar mentaal op voor te bereiden door er nu ook zelf af en toe al eens over na te denken. Worden we die uit daging de baas, bijvoorbeeld doordat het rap port met zijn aanbevelingen de goede weg blijkt te wijzen, dan kunnen we met één klap jéren vooruit! I Harde acties. Dat wilden de in opstand 1 gekomen bewoners van het duizendkop- I pige dorp Escharen. Waarom? De Rabo- 1 bank van Grave wilde haar bijkantoor in I Escharen sluiten per 1 februari. Gelukkig Iis het geen volksoproer geworden. Een handtekeningenactie en enkele gesprek- 1 ken konden de stoom van de ketel halen. Er kwam een compromis uit de bus. Het bijkantoor blijft open. Ten minste op de dinsdagochtend en de vrijdagavond. In december kregen de bewoners van Escharen een brief in de bus, waarin kond werd gedaan van het feit dat het bijkantoor zou worden opgeheven. Uit veiligheidsoverwegingen was het niet langer verantwoord het kantoortje, ge vestigd in het oude raadhuisje van Escharen, open te houden. De bevolking werd ziedend. Hoe te leven zonder Rabobank? EZV (Escharen Ziet Vooruit), een soort dorpsraad, zon op ac tie. Er werd een handtekeningenactie op touw gezet om het bestuur van de Rabo bank te Grave duidelijk te maken dat zijn besluit in het geheel niet in goede aarde viel. Met 313 handtekeningen op zak vertrok een afvaardiging uit Escharen naar Grave. De onderhandelingen be gonnen en resulteerden uiteindelijk in een compromis: het bijkantoor opent twee keer per week z'n poorten om de dorpelingen hun geldtransacties te laten verrichten. De heer Croonen, directeur van de Rabo bank Grave had een dergelijke reactie nooit van zijn leven verwacht. 'Anders hadden we de zaak ook nooit zo aange pakt,' aldus de heer Croonen, die toch ei genlijk ook wel een beetje trots is. 'Het is toch prachtig dat de Rabobank zo leeft onder de bevolking?' In Escharen is weer eens duidelijk ge maakt hoe de Rabobank in de gemeen schap is ingeburgerd, maar ook hoe machtig de publieke opinie kan zijn. JRH

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 3