7 ï!2- Praktijkkennis Problematiek ifonstrutjamos unióos un pueblo ït irabajo, justicia 3 ie paa Overdragen ujAasii sn hi52 (®)cDC5Öl) PEOPLE'S bank ABRIL - JUNIO 1980 CIRCULACION INTERNACIONAL Bij het beschikbaar stellen van studie beurzen geeft het ministerie van ontwik kelingssamenwerking, normaal gespro ken, de voorkeur aan scholing in het land van de aanvragers. De uitgesproken positieve ervaringen van vorige keer op dit punt brengen met zich mee dat ook nu de cursisten ruim schoots gelegenheid krijgen zich te oriënteren op de praktijk. Er komen indi viduele stages, maar ook zorgen een aantal plaatselijke Rabobanken groeps gewijs voor presentaties. Bovendien haalt de cursusleiding een van de deel nemers aan de vorige cursus naar Ne derland voor enkele gastcolleges. Daar voor komt de heer Prahbu uit India over. Het is de bedoeling dat hij een uiteen zetting geeft over de praktische toepas baarheid van de cursusleerstof. Het succes van de cursus wordt ook nu weer bepaald door de vraag in hoeverre het deelnemers lukt hun ervaringen hier te plaatsen in de praktijk van alledag. De problematiek waar men zich bij de agra rische kredietverlening in ontwikkelings landen vaak voor geplaatst ziet, valt te herleiden tot een chronisch gebrek aan spaarmiddelen, te weinig zekerheden voor een verantwoorde kredietverlening en achterstallige betalingen. De Westeuropese coöperatieve praktijk blijkt voor dergelijke vraagstukken soms procedures te kennen die tot een oplos sing kunnen leiden. Zo is er het gegeven dat het welslagen van financieringspro jecten vaak afhankelijk kan zijn van tech nische voorlichting aan de betrokken boeren. In landen als Nederland is die !*?t5 No. 14 TERCERA EPOCA samenhang al jaren een vanzelfspre kendheid. Ook krijgt men te maken met vraagstukken van agrariërs die ieder af zonderlijk niet kredietwaardig zijn. Via groepsfinancieringen hoeven ze echter niet altijd uit de boot te vallen, aange zien de groep dan voor de kredietver strekker aanspreekbaar is. Kennis die de deelnemers aldus opdoen via het cursusproject kunnen ze nader hand in eigen land weer overdragen op anderen. Het is vooral dit laatste aspect ÖwW. f- <?J. cs. 101 TELEPHONES tcsSMosoBssjS Qurrgi (LparrsKunurrttrn J-24I8S GENERAL MANAGER .2&BS3>UJ HEAO OFFICE J «ti-ci "j -»» fSTS/GM/ABR/H OUR REF. J "1 a-te# Qj^rri^itn VÜHO/W/icl. coikasjSeijö «^oiÖ:?«92rf3>£> Qu.r £1 ijc as/r fsic êj.t en rf Urgtji GENERAL MANAGER'S DEPARTMENT - 14 öi:fl J/gU«ieO*Ü; - 14 wrTl^ HEAO OFFICE - I4tb FLOOR tf. «nSizntS &3&a &,éfi'cusoLD gr. (rif ijswit wrrsv sn.% SIR CHlTTAMPALAM a. GARDINER MAWATHA 1980-1 1 "10 at. &e. -) aaoieot Qu. V 728 i2«/T(y!/£L/ V P.O. BOX J COLCMBO waaraan de cursusleiding veel waarde hecht: 'Wij krijgen,' aldus een zegsman, 'natuurlijk een duidelijker kijk op ontwik kelingen ginds. Maar ook de cursisten verbreden hun horizon. Zij ontdekken in de onderlinge contacten hoe anderen in vergelijkbare omstandigheden zich red den. Voeg daarbij de doelmatige opzet van het geheel, toegespitst op de bin nenlandse probleemstelling van de cur sisten en je hebt het recept dat aan het hele project ten grondslag ligt.' Die aan pak blijkt gezien de belangstelling nogal aan te spreken. Ruim vijftig kandidaten verzonden een aanmeldingsformulier. Van hen brachten er 19 de afvalrace tot een goed eind. Ervaring en een verantwoordelijke posi tie binnen de eigen kredietinstelling vormden belangrijke selectiecriteria.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 31