Gei; ande en Uitgeplozen Drs. Jan G. A. Dorresteijn heeft vorige maand de redactieraad verlaten. Het af scheid was hartelijk, maar hijzelf noch wij hebben het van harte begroet. We hebben ons eenvoudig moeten neerleg gen bij een ontwikkeling die hoe dan ook het bekleden van deze post naast de an dere taken, die hij inmiddels kreeg toe geschoven, bezwaarlijk maakt. Daarmee verliezen we een van de redactieleden, die van het allereerste begin de Rabo- band heeft meegemaakt. Een man, die uit eigen interesse en vanuit zijn loop baan op de centrale bank de aangeslo ten banken van nabij kent. Levendig her inner ik mij hoe hij en ik acht jaar gele den samen brainstormden over de wen selijkheid van een blad voor het gehele personeel van de aangesloten banken. Dorresteijn heeft er alles mee te maken gehad, dat ons blad uiteindelijk ter we reld gekomen is. Zijn opvolger is mr. G. N. P. M. Meijs. Het is niet toevallig, dat ook Gerard Meijs uit het werkgebied Aangesloten Banken komt, 'dezelfde school' waartoe ook Dorresteijn behoort. Daar bloeit im mers per definitie bij uitstek het contact tussen het centrale en het lokale in onze organisatie. Jan Dorresteijn laten we node gaan; be dankt voor wat je voor de Raboband voelde en deed. Gerard Meijs heten we hartelijk welkom. Hoe hij zichzelf voorstelt lezen we hier onder. JRH Bij een wisseling in een redactieraad hoort een afscheid en een introductie. Dat afscheid heeft dan betrekking op mijn voorganger, daar is geen twijfel over mogelijk want dat afscheid heeft in middels plaatsgevonden, heb ik ge hoord. Die introductie moet dan wel op mezelf slaan. Hoewel de kennismaking in de redactieraad nog moet plaatsvin den, is het op zich geen slechte zaak om je eerst maar eens voor te stellen aan de lezers van het blad Raboband; de lezers zijn de consumenten en volgens goed marketinggedrag is het altijd nog beter om je aandacht primair te richten op je consumenten, dan om je handelen in hoofdzaak te laten leiden door de pro- duktiekant. Op zichzelf is het wat vreemd, om je na 11 jaar dienstverband bij een organisatie via een kolom in een organisatieblad te moeten presenteren aan collega's. Tege lijkertijd besef je dan weer eens te meer hoe bijzonder die organisatie is en hoe specifiek de communicatie verloopt tus sen de delen van die organisatie en de genen die daarin werken. Voor wat be treft de directeuren en de besturen van de aangesloten banken kun je zeggen dat er nog wel van een stuk persoonlijk contact met functionarissen van de cen trale bank sprake is, maar de communi catie tussen de personeelsleden van de aangesloten banken en de centrale bank verloopt toch in hoofdzaak schriftelijk. In ieder geval op banktechnisch gebied en voor zover er al sprake is van contact in de 'persoonlijke sfeer' staan daar weinig andere middelen voor open dan het ge schreven woord. Ik denk dat daarmee voor een belangrijk deel het werkterrein en de opdracht voor een blad als 'Raboband' is aangegeven. Het onderhouden van contact tussen de medewerkers van een grote organisatie in de persoonlijke sfeer, begrensd en beïnvloed door de werksituatie. Of an ders gezegd: het onderhouden van con tacten als collega's. In hoeverre ik vanuit mijn eigen werksi tuatie aan die opdracht via Raboband kan meewerken - mijn werkterrein is voor een belangrijk deel gelegen in het onderzoeken van de consequenties van de relatie tussen centrale bank en de aangesloten banken en het adviseren omtrent vraagstukken die daar verband mee houden - moet de toekomst uitwij zen, maar 1 jaar dienstverband bij onze organisatie heeft mij wel geleerd, dat de Rabobankorganisatie een 'organisch'ge heel is, d.w.z. dat je niet kunt doen alsof men een van de geledingen uit die orga nisatie zou kunnen missen. En daarvoor is weer nodig dat je elkaar over en weer, medewerkers van aangesloten banken onderling maar ook in relatie tot de me dewerkers van de centrale bank, zo goed mogelijk leert kennen. Als dat het eerste resultaat van Rabo band op korte termijn zou zijn, dan ben ik daar al heel tevreden mee en heb ik best wel vertrouwen in de lange termijn doelstellingen van dit blad. En met dat vooruitzicht begin ik met ple zier aan mijn functie in de redactieraad van Raboband. De touringcar wint snel aan populariteit als vervoermiddel voor vakantiegangers. Misschien verklaarde dat ook de gewel dige belangstelling voor een door Hol land International uitgeschreven puzzel actie. Stapels brieven met oplossingen werden er ter beoordeling aan de Rijs- wijkse jury toegestuurd. Dick de Groot, hoofd van de reizenverkoop binnen de Rabobankorganisatie, mocht onder toe ziend oog van zijn medejuryleden de winnaars bekend maken. Zes Rabobank- coilega's behoorden tot de gelukkigen die samen met een metgezel(lin) van hun keuze een tiendaagse touringcarreis naar Oostenrijk kregen aangeboden. De namen van de winnende puzzelaars: W. Bakker (Voorst- Wilp), M. Kloosterboer (Almen- Harfsen), mevrouw Hoek- van der Pias (Leidschen- daml, W. van der Welle (Nieuwe-Tonge), Willy Treffers (Geldermalsen) en mej. H. Driessen (Leende).

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 2