Rondleidingen vallen in de
smaak bij schoolkinderen
Op allerlei manieren beijveren de
plaatselijke Rabobanken zich voor de
schooljeugd. Het aankweken en be
vorderen van de spaarzin op jeugdige
leeftijd is vanzelfsprekend een van de
belangrijkste motieven op de achter
grond. Tegelijkertijd echter blijken ook
onderwijzers het te waarderen wan
neer een bank hun pupillen gelegen
heid biedt eens een kijkje te nemen
achter de kogelwerende schermen van
het bankbedrijf. Feit is dat voor me
nige zesdeklasser een excursie naar de
plaatselijke Rabobank net zo goed als
het jaarlijkse schoolreisje een afleiding
betekent in de dagelijkse lessleur.
Van geval tot geval wisselt natuurlijk de
aanpak en begeleiding van de leergierige
jeugd. De Zuidlimburgse Rabobank-col-
lega W. Ploum zette in het kort een paar
indrukken op papier toen de bank Bruns-
sum voor de tweede keer in successie
een excursieweek organiseerde.
'Gedurende een gehele week heeft een
uit drie personeelsleden samengestelde
projectgroep zich met ongeveer 500
leerlingen beziggehouden, allemaal zes-
deklassers van de plaatselijke basisscho
len. In grote lijnen zag het programma er
als volgt uit.
Na begroeting werden de leerlingen in
vijf groepen ingedeeld ter bezichtiging
van het hele bankgebouw, waarbij de
kinderen ook zelf werkzaamheden
mochten verrichten. Deze rondgang
duurde ongeveer 45 minuten. Na een
glaasje frisdrank vertoonden we de film
Bartje en de Bank en kreeg iedereen nog
gelegenheid eventuele vragen op de in
leider af te vuren. Onze bank heeft erg
veel medewerking voor dit project van
de hoofden van scholen ontvangen. Het
vergemakkelijkte de opbouw van een
adressenbestand voor onze Grijp-5 actie
niet weinig. Aan het slot van deze excur
sieweek kregen alle deelnemers nog een
spannende avonturenfilm te zien.
Hoe de reactie van de leerlingen luidde,
bleek zoal uit bijgaand opstel in een
schoolkrant:
'We gingen in 3 groepen van 10, en ver
trokken vanuit de school met de voet
naar de Rabobank.
Daar aangekomen vertelde een meneer
eerst over de (nacht-)kluizen en mocht
iemand een geldkist in de kluis gooien.
Daarna zagen we een machine, die door
een buis geld naar boven stuurde. Boven
zat dan een mevrouw die het geldkistje
I pakte, en het wisselgeld weer door de
buis naar beneden stuurde.
Toen kwamen we in een ruimte waar de
telefoniste en typiste zaten. Daar mocht
iemand naar zijn vriendje bellen.
Even later gingen we naar de drukma-
chine, daar kregen we een poster. Weer
even later gingen we naar de kelder.
Daar zagen we de papieren die er opge
slagen lagen. Er was in de kelder ook
een grote kluis met een hele dikke deur.
De meneer liet ons een kilo zilver zien.
Er stond ook nog een snijmachine die we
mochten bekijken. Daarna nam die me
neer ons weer mee naar boven, daar
kregen we een lekker glaasje limonade.
Toen we dat op hadden, draaiden ze een
leuke film, die 'De bankoverval' heette.
We kregen ook nog in plaats van een
etui een boekje met een sticker. De ex
cursie was geweldig. Bedankt Rabo
bank.'
Best geinig
Dat de rondleiders over het algemeen
nogal 'eer van hun werk' hebben blijkt
wel uit het feit dat de Rabobandredactie
herhaaldelijk wordt verrast met sponta
ne opstellen waarin kinderen hun erva
ringen op schrift stellen na zulk een ken
nismakingsbezoek aan een plaatselijke
bank.
Op bezoek bij de bank... aldus begint
Wilhelmine Heiner het relaas van haar
uitstapje met klasgenootjes naar de
bank Nieuwkoop.
'Op een dag gingen we (klas 6) met z'n
allen naar de Rabobank.
Er werden twee groepen gemaakt: de
ene ging met meneer Meyaard mee en
de andere met een meneer die later
Tjeerd bleek te heten.
We gingen naar het aquarium (snelkas)
toe (er zat nog een gup in ook!). Wat een
glas hè...Je kon bonken wat je wilde,
maar de vis reageerde niet. Toevallig
keek ze naar ons, de sleutel werd omge
draaid en we mochten er in. Toen moes
ten we nog 'uitvissen' welk briefje van
f 100,- (tjonge) nep was en welk echt.
Wij gokten natuurlijk net fout...De
twee briefjes werden op een soort 'door-
lichtmachine' gelegd. In het ene briefje
(goeie) zag je allemaal krasjes en in het
andere niet.
Het laatste onderdeel was: film kijken.
Best geinig. We waren er lekker een uur
tje tussenuit.'
f"»*»