stricht Speuren achter de schermen van een sportieve kermis Uitrusten Na de eerste jacht zijn ook de eerste lei ders bekend. Rond half tien worden zij in de Rabobank-leiderstruien gehesen. De leiders in de zesdaagse blijven steeds herkenbaar aan deze truien. Krijn Torrin- ga zorgt voor de muziek op de baan, hierbij geassisteerd door een orkest. De reuk van massage-olie wordt verdron gen door de uit de Noordhal afkomstige lucht van frites, bier en andere con sumptiewaren. Voor het eerst komen de derny-motoren in actie. Even later stormt het crash team de baan op bij een valpartij en showt Gerrie Kneteman als tambour- maïtre voor de zaate herremenie 'Same Oet'. De verzorgers halen biefstukjes met rijst in de rennerskeuken. Om beur ten gaan de renners even rusten in de cabines. Gewoon gordijntje dicht, de beentjes strekken en laten masseren, een plasje maken, schone kleren aan en weer op de fiets voor de volgende sprint of jacht. Ondertussen deelt op het mid denterrein de door de Iglo-Ola gespon sorde ronde-miss naast kusjes en bloemen heerlijke stukjes pizza en ijsjes uit. In dit sponsorgedeelte ontmoeten pro minenten en zakenmensen elkaar en worden over en weer agenda's getrok ken om afspraken te noteren. De Rabo bank staat tijdens deze zesdaagse in Maastricht niet alleen met haar naam op de baan, reclameborden, scorebord, toe gangskaarten, verzorgingsshirt, leiders trui en programmaboekje, maar timmert volgens die zakenmensen behoorlijk aan de weg. En zij moeten het toch weten? Lanterfanten De sport op de baan gaat door. Het gaat er keihard aan toe. Daar zorgt Peter Post voor. Hij waakt over de kwaliteit van het gebodene. Lanterfanten is er niet bij. De wielersport bloeit en dit moet zo blijven. Niet werken betekent geen zesdaagse meer bij Peter Post. In het andere ge deelte van de Eurohal, de Noordhal, gaat de show verder. Hier treden orkesten, zanggroepen, dansgroepen, en de Helen Leclecq-dansers op. Het publiek drinkt er een glaasje of eet een hapje. Topsport en show blijken een geslaagde formule te zijn waar de men sen (bijna 150 000 in 5 jaar) om vragen. Zes dagen lang. Op zaterdagmiddag mag de jeugd ken nis maken met het zesdaagsegebeuren. Hierdoor in staat gesteld door de Rabo bank en het dagblad de Limburger. Voor slechts f 1,50 krijgen de 5000 kinderen een volledig programma te zien. Er wordt een loterij georganiseerd, er is een optreden van een jeugdorkest en beken de artiesten, de kinderen ontvangen een ijsje en het Hoesorkest van MW is sa men met Cees Schapendonk ook van de partij. Bovenop de banken staan zij als de renners achter de derny's 3 hoog door de bochten vliegen. Diezelfde zaterdag zullen 's avonds 8000 mensen naar de zesdaagse komen kij ken. Hieronder 900 medewerkers van Rabobanken die tegen een sterk geredu ceerde prijs komen kijken. Dit als dank voor hun inspanningen bij de voorver koop. Het is ten slotte een beetje de zes daagse van de Rabobank en iedereen weet dit nu weer. publiek zal moeten maken. En hij maakt het. Gerrit Schulte is er ook bij en denkt ongetwijfeld terug aan vroegere jaren.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 27