<Q> Een pittig stemgeluid uuuiun ■hmnnu ■h;iuü ■uim mum, 'Een stem waar pit in zit' is een stelling waarmee iedereen het eens zal zijn als het over Brenda Lee gaat. Niet voor niets kreeg zij de bijnaam 'Little Miss Dynamite'. Tijdens haar succesperiode had Brenda's stem nog iets méér. De jeugd was in die dagen nog erg saamhorig en braaf. Wat goed of slecht was werd uit gemaakt door een maatschappij, die een duidelijk overwicht op de jongeren had. Pas verderop in de jaren zestig werd dat anders en durfde men een an dere levensvisie massaal ten uitvoer te brengen. Wat heeft dat te maken met Brenda Lee's stem? Het is moeilijk onder woorden te brengen, maar die stem had iets van losbandigheid, brutaliteit, een uitdagendheid met een zeker sexy karakter nu. In deze tijd zou dat niet meer opvallen. In sommige platen wordt volop gekreund en gesteund, ter wijl men gerust uit de tekst durft te laten blijken, dat drugs worden ge bruikt. IttltMHM ttlttltlllli iflUHti titifiitj minui Hiüttl tiHM* In de loop van de volgende jaren bleek Miss Dynamite de concurrentie met Con- nie Francis gemakkelijk aan te kunnen. Tm sorry' en 'I want to be wanted' haal den in 1960 beide een le plaats. Andere singles die zeer hoog scoorden waren 'Dum dum' (4-1961); 'Fooi number one' (3-1961); 'Break it to me gently' (4-1962); 'All alone am I' (3-1962) en 'Losing you' (6-1963). In totaal zong Brenda 51 songs in de Ame rikaanse hitparade. Dat is slechts voor de allergrootsten weggelegd. De meeste uitvoeringen van de platen zijn in de roek-ballade stijl. Vaak werd gebruik gemaakt van pizzicatostrijkers met een pit tige ritmische begeleiding met elektrische instrumenten. Zijn de songs in kwaliteit verschillend, de stem is altijd constant. In langzame num mers hoor je er iets van wanhoop in, zo goed leefde zij zich in de tekst in. 'I'm sor ry' is er wel het beste voorbeeld van. Een opmerkelijke plaat is 'Rockin' around the Christmas tree' uit 1960. Het kwam op een 14e plaats, wat hoog is voor een song met seizoengebonden tekst. Het was ge schreven door de kerstsongschrijver bij uitstek: Johnny Marks. Van zijn hand kwam onder meer 'Rudolph the red-nosed reindeer'. Over schrijvers van Brenda Lee-songs ge sproken: 'All alone am I' is van de Griekse componist Manos Hadjidakis, terwijl Carl Sigman het door de Fransen Pierre Havet en Jean Renard geschreven 'Un ange est venu' vertaalde tot 'Losing you'. 'Sweet no- thin's' is een werkje van Ronnie Self, een Amerikaanse rocker die het dus niet zelf zong. In 1962 tekende Brenda Lee, een pittige verschijning ook, een 7-jarig filmcontract. Haar eerste rolprent 'Two little bears' ver scheen tegelijk met geruchten in de pers, als zou zij geen tiener zijn, maar een kind vrouwtje van 32, gescheiden en moeder van 2 kinderen. Naarmate er meer films verschenen, zwakten die geruchten af. In 1967 stopte Brenda haar carrière; zij vond dat het welletjes was geweest. Ze nam tijd voor trouwen en kinderen, al bracht Decca nog wat platen 'uit de ijskast' op de markt. Toch zou het slechts een tijdelijke stop zijn; in 1973 begint Brenda Lee aan een tweede muzikale loopbaan: en nu wél in de country. Zij heeft daar plezier in en kan het rustig aan doen. Vorig jaar nog was zij een van de vedetten tijdens het country- festival in Rotterdam. Ton Jacobs Brenda Mae Tarpley werd geboren op 11 december 1944 in Lithonia, vlak bij Atlan- ta. Het zingen en optreden zaten haar in 't bloed. Al op 6-jarige leeftijd won zij een kindersongfestival voor het plaatselijk TV- station. Drie jaar later was zij een vaste attractie op dat medium. Er werden zelfs enkele grammofoonplaatjes opgenomen, met de naam 'Little Brenda Lee' op het eti ket. Lee is afgeleid van haar achternaam Tarpley. Het zou Red Foley zijn, de country-star himself, die Brenda onder zijn hoede nam, nadat hij haar had zien optreden tijdens een talentenjacht in Augusta, waar de fa milie Tarpley inmiddels woonde. Red Foley was de schoonvader van Pat Boone en hij had in 1950 in Amerika een nummer-1-hit met 'Chatanoogie shoe shine boy'. Foley bouwde heel geleidelijk aan Brenda's carrière en wachtte met het eerste officiële optreden tot 31 maart 195.6. De TV zond toen een van de belangrijke 'Ozark Jubilee Show's' uit, waarin het neusje van de (country)-zalm optrad. Om dat die show door geheel Amerika werd uitgezonden, spreekt men in het algemeen toch van Lee's TV-debuut op die 31e maart 1956. Het optreden werd zeer enthousiast ont vangen door het publiek, waardoor zij in vele andere programma's gevraagd werd. Decca was er als de kippen bij haar in te palmen voor enkele plaatopnamen. Tot dan toe had Brenda alleen country- songs ten gehore gebracht en in dit genre waren ook de eerste platen, zoals 'Jamba- laya'. Een jaar later kwam men bij Decca op het idee haar ander werk te laten zingen, het geen een paar keer werd geprobeerd in TV- shows van Perry Como en Dee Clark. Men zag er wel iets in en aarzelend, vanwege de grote populariteit van Connie Francis, werd 'Sweet nothin's' op de markt ge bracht. Het werd een kolossale hit, niet al leen in Amerika (4), maar het kwam in bij na alle Europese hitparades op een hoge positie. Een leuke kennismaking met Euro pa voor Miss Lee. De schrijver van dit verhaal kocht de plaat indertijd (1960) zelf. Nu nog is die onbe schadigd in mijn bezit. Over de felheid van Brenda's stem herinner ik me altijd nog een opmerking thuis toen ik de plaat voor het eerst draaide. Toen de zangeres het tweede couplet inzette, zei mijn zus: 'nou, vreet me niet op.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1981 | | pagina 15