Smaakvol op de koffie gebrek aan fantasie bij de beschikbare promotiematerialen, deed de collega's in Leek besluiten tot een oorspronkelijk plan. Het kwam neer op de vervaardi- tend. Stuk voor stuk waren de kaarten voorzien van aardige voorstellingen uit de eigen gemeente. Grote grap bij de ac tie was dat huis aan huis bij de start van de actie een mapje met vijf kaarten uit het kwartetspel werd verspreid. Zo gin gen 6000 setjes in de verspreiding, leder een moest vervolgens zo snel mogelijk ging van een Leekster kwartetspel, acht series van elk vier speelkaarten omvat zien het zaakje te completeren door te gaan ruilen met anderen. Ook kon men via de bank door storting van bepaalde bedragen op een spaarrekening of an dersoortige bankhandelingen voor aan vullend kaartmateriaal zorgen. In totaal rolden er tachtigduizend kwar- tetkaarten van de persen. De voornaam ste serie-onderwerpen: vervoer, cultuur, nuttige instellingen, dorpsgezichten, sport, en het landgoed Nienoord. Als ex tra prikkel om de bevolking aan te zetten tot het aanvullen van hun kaartencollec- tie, bedacht de bank nog een bijkomen de attractie: de eerste tien personen die erin slaagden op een vooraf bepaalde datum een compleet spel kaarten in te leveren konden rekenen op waardebon nen van elk 100 gulden, te besteden bij de plaatselijke middenstand. Deze me dedeling had zowaar tot gevolg dat een tiental jongelui in slaapzakken gehuld een nacht lang bivakkeerden voor de in gang van de bank. Niet bekend is of het taaie groepje wachtenden de lange uren met een spelletje kaart bekortte... Om iedereen volop in de gelegenheid te stel len tot het ruilen van dubbele kaarten werden er door de bank aansluitend nog eens een tweetal ruilbijeenkomsten ge organiseerd. Ook bij die gelegenheid dromden tientallen kwartetters samen in de bankhal om nog ontbrekende kaarten te bemachtigen. Bankdirecteur De Vries: 'Uit het feit dat er zo fanatiek verzameld is, kun je wel afleiden dat de actie de mensen aan sprak. Dat jongelui op een zondagmid dag al op wacht gaan staan bij de bank terwijl ze pas maandagochtend hun set kaarten in kunnen leveren, zegt ook wel iets. Als je de opzet hebt de mensen in beweging te krijgen en ze tegelijk te be trekken bij hun eigen gemeente, dan was dit het ei van Columbus.' Eens in de twee jaar wordt in Uithuizen bewezen, dat door gezamenlijke inspanning van bevolking, handel en nijverheid, grootse dingen als de 'Grun- neger Week' tot stand kunnen komen. Een winkel week is daarmee uitgegroeid tot een feest- en cul turele week, die meer en meer een regionaal karak ter draagt. Nadrukkelijker worden ook de omlig gende dorpen in het meest noordoostelijk deel van de provincie Groningen in het gebeuren betrokken. Dat de Uithuizense Rabobank zich tijdens de mani festatie niet onbetuigd laat, spreekt vanzelf. Het voltallige personeel had zich tijdens deze week in originele kleurrijke Groningse klederdracht gesto ken en verraste iedere cliënt aan de balie met een heerlijk kopje onvervalste Groninger koffie uit an tieke koffiekraantjespotten. Welk een kleurrijk en schoon geheel zulks opleverde, bewijst bijgaande betoverende foto. 'Smaakvol, zonder meer smaak vol, oordeelde een trouwe bezoeker na afloop. Of hij met die kernachtige samenvatting de geserveer de koffie bedoelde, het optredende baliepersoneel of beide, viel niet nader na te gaan.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1980 | | pagina 4