rug lijkt te krabbelen wanneer puntje bij paaltje komt. Dergelijke situaties, vroe ger niet ongewoon, zullen indien moge lijk toch dienen te worden vermeden. Waarborgen Om brokken te voorkomen moeten er anderzijds natuurlijk waarborgen zijn voor wat betreft de beoordeling van alle financieringsverzoeken. De daarvoor gel dende objectieve maatstaven moeten wel in het oog worden gehouden. Het geldt juist nu de lucht boven de vader landse economie hier en daar betrekt. Niet voor niets voorspellen de deskun digen depressies en zwaar weer. Sectorhoofden Het directoraat Bedrijven, deel uitma kend van het werkgebied aangesloten banken van de Centrale Rabobank, heeft zich recentelijk bezonnen op de vraag hoe men de vroeger wel aanwezige communicatiestoornissen zo goed mo gelijk zou kunnen verhelpen, daarbij te vens een vlotte afwikkeling van financie- ringsaanvragen beogend. Resultaat van het interne beraad is de aanstelling ge weest van een achttal sectorhoofden, gelijk verdeeld over de activiteiten FAB en HNI. Onder de sector Noordoost res sorteren de regiokantoren Groningen, Leeuwarden en Zwolle. De regio's Arn hem en Haarlem vormen te zamen de sector Midden-Nederland. Rotterdam en Bergen op Zoom maken deel uit van de sector Zuidwest, terwijl de regiokanto ren Eindhoven en Roermond het rijtje sluiten. Gezamenlijk vormen zij de sector Zuidoost. Aan het gesprek over de eerste indruk ken en ervaringen met de nieuwe opzet namen de heren J. ten Hove en J. Roefs deel als afgevaardigden en woordvoer ders namens het directoraat bedrijven. Eerstgenoemde treedt op als sector- hoofd HNI-Noordoost, terwijl collega Roefs tot hij deze maand afzwaaide in het kader van de VUT-regeling, coördi nerend werkte als FAB-sectorhoofd voor Midden-Nederland. Procedure Voor degenen onder onze bank- werk(st)ers die zich nou niet bepaald da- gelijks zien geconfronteerd met financie- O ringsproblemen uit het bedrijfsleven eerst maar even een stukje theorie. Zo lang de financiële reikwijdte bepaalde li mieten niet te boven gaat, wikkelen plaatselijke banken een financierings zaak zelfstandig af. Onder andere met het oog op het afsluiten van een soms noodzakelijke kredietverzekering of wan neer er aanzienlijke bedragen mee zijn gemoeid is het nodig andere goedkeu- ringsaanvragen in te dienen bij de Cen trale Rabobank. Zo'n aanvraag kon en kan rechtstreeks ingediend worden bij de activiteit Goed keuringen in Eindhoven. In bepaalde ge vallen bestaat de mogelijkheid een kre dietadviseur in te schakelen op het dichtstbijzijnde regiokantoor. Gebruik makend van soms zeer specifieke vak kennis met betrekking tot uiteenlopende branches (garages, de horeca, aanne mersbedrijven... noem maar op) wil hij de banken aldus behulpzaam zijn bij het bepalen van een verantwoord standpunt over de te volgen financieringskoers. Ondanks de prettige sfeer waarin zich als regel de telefonische contacten tus sen medewerkers op de plaatselijke ban ken en de kredietbeoordelaars in Eindho ven afspelen, kan men de kans op fric ties natuurlijk nooit helemaal uitsluiten. Het is niet ondenkbaar dat het goedkeu ringsapparaat binnen de Centrale Rabo bank meer toelichting of informatie wenst of dat men zich zelfs tamelijk te rughoudend opstelt ten aanzien van het hele financieringsplaatje. Ten Hove: 'Door de banken wordt deze Eindhoven- se benadering soms als afstandelijk er varen en aanvaringen zijn dan ook niet altijd te vermijden. Gelukkig blijven der gelijke incidenten zeer beperkt doordat men op de plaatselijke bank meestal wel begrip kent voor de moeilijke positie van de kredietbeoordelaar. En 'Eindhoven' aan de andere kant beseft ook heus wel dat werken 'aan het front' niet altijd even gemakkelijk is. Mochten er deson danks toch fricties ontstaan dan zullen de sectorhoofden actie ondernemen om in, vaak persoonlijk, overleg met de be trokken bank tot een afwikkeling te ko men. Zo vervullen zij een scharnierfunc tie tussen de plaatselijke banken en het goedkeuringsapparaat.' Ook scholing Een veelvuldig contact met de regiodi recteuren is voor de sectorhoofden een van de mogelijkheden bij te dragen aan een gestroomlijnde gang van zaken. Ook worden er wel inleidingen gehouden tij dens ondernemersseminars om aldus in die kring informatie te verstrekken over actuele ontwikkelingen, zoals investe ringsregelingen en de problematiek rond de bedrijfsopvolging. Men kweekt zo goodwill of verduidelijkt het standpunt van de 'geldschieter'. Ten slotte wordt er een beroep op hen gedaan als het om scholing gaat. Ten Hove: 'Wij worden in toenemende mate ingeschakeld bij dit werk. Er is een groeiend besef van de noodzaak tot scholing op financierings- gebied. In voor- en najaar doet het direc toraat Bedrijven royaal mee aan confe renties waar het financieringsbeleid cen traal staat. Ze trekken honderden deel nemers, een verheugend teken en het bewijs dat de banken het belang van de materie beseffen.' Roefs: 'Begrijpelijk, je praat daar als be drijf en met bedrijfsgenoten per slot van rekening over je uitzettingen, over je risi co's. Als sectorhoofd zie ik het als mijn voornaamste taak dingen kort te sluiten. Daarnaast heb je de zorg voor een stukje kwaliteitsbewaking. Als een bank bij voorbeeld rechtstreeks zonder tussen komst van een kredietadviseur een fi- nancieringsaanvraag ter goedkeuring heeft opgestuurd, en deze aanvraag blijkt toch gecompliceerder te zijn dan was verwacht, dan zal het sectorhoofd in overleg met het hoofd Goedkeuringen er bij de bank op aandringen dat alsnog een kredietadviseur wordt ingescha keld.' Ijsberg Vooropgesteld: het is een grove misvat ting te menen dat de sectorhoofden zich met iedere goedkeuringsaanvraag voor een financiering zouden bemoeien. Bij de gewenste snelheid van handelen, waar letterlijk iedereen zo op aandringt, zou het een averechts effect hebben in dien men bedenkt dat er op jaarbasis 17 000 FAB-aanvragen en minstens 25 000 HNI-aanvragen over tafel gaan. FAB-woordvoerder Roefs met een oog opslag in de richting van diens collega: 'Wij zien alleen het topje van de ijsberg. Van de 100 aanvragen die binnenko men worden er 85 behandeld door de activiteit goedkeuringen (die echter daarvan een behoorlijk deel afwijst en op dat moment voor de banken eerder lijkt op een activiteit afwijzingen). De resterende aanvragen belanden recht streeks bij de kredietadviseurs!' Wat opvalt is dat beide gesprekspart ners er niet in het minst op uit zijn een indruk van persoonlijke onfeilbaarheid te vestigen. Tot tweemaal toe komen ze tot de uitspraak: 'Wij hebben ook niet altijd gelijk. Gelukkig maar.' Ze doelen op fi-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1980 | | pagina 8