18
Onlangs verscheen een elpee van Neil Se-
daka onder de titel 'In the pocket', die we
wat nader onder de loep nemen.
Wie was Neil ook al weer? Hij werd gebo
ren in Brooklyn in 1939 en kreeg op aan
drang van zijn ouders een opleiding als pia
nist in het klassieke genre. Toen deze vol
tooid was, koos Neil echter voor de lichte
muziek en begon met componeren. Zijn
eerste bekendheid kreeg hij als schrijver
van de song 'Stupid cupid', een geweldige
hit voor Connie Francis.
Met Howie Greenfield vormdé hij daarna
een duo, dat meer dan 500 songs schreef
en waarvan Neil er een flink aantal zelf op
de plaat uitbracht. Denk maar eens aan
'Happy birthday sweet sixteen', 'Calender
girl', 'Breaking up is hard to do' en natuur
lijk 'Oh Carol', waarmee voor het eerst be
kendheid in Europa werd verkregen. Het
was een lofzang aan Carole King, die in
dertijd antwoordde met de plaat 'Oh Neil',
maar dat werd geen hit.
Een ster van weleer dus, wat doet hij te
genwoordig eigenlijk nog? Welnu, Neil Se-
daka is in Amerika nog steeds erg actief en
populair. Hij houdt er niet van om oud ma
teriaal opnieuw uit te brengen. 'Die tijd is
voorbij,' zo redeneert hij. Regelmatig ver
schijnen nog elpees met veelzijdige mu
ziek.
'In the pocket' is de derde elpee die Neil
voor Elektra heeft opgenomen, maar in
Nederland wordt zijn plaatwerk al vele ja
ren door Polydor uitgebracht.
Al is hij in de loop der jaren in allerlei mu
ziekstijlen actief geweest, de rock and roll
is Neil trouw gebleven. Vandaar dat de
nieuwe elpee opent met de eigentijdse roc-
ker 'Do it like you done it', gevolgd door
'Junkie for your love' met daarin een sax
solo van David Woodford.
De liefhebbers van Neil Sedaka 'oude stijl'
komen vooral aan hun trekken met de
rockballad 'Letting go' (met gedubbelde
stem) en met een gevoelige saxofoonpartij,
gespeeld door Jim Horn.
Als je de tekst van het disconummer 'You
better leave that girl alone' serieus neemt,
dan is Neil toch niet zo zachtmoedig als al
gemeen werd aangenomen. Hij zingt letter
lijk: 'I got a fist as hard as stone, and if you
want to keep all your teeth, you better lea
ve that girl alone.
De opener van kant 2: 'It's good to be alive
again' is ook een disco, zij het dat daarin
behoorlijk wat Caraïbische geluiden zijn
verwerkt.
Via 'You' komen we dan bij het single-suc
ces 'Should've never let you go', dat Neil
samen met zijn dochter Dara zingt. Deze
zomer bleek het in Amerika een dikke hit.
Eerder had hij het nummer al gezongen op
de elpee 'All you need is the music', maar
toen heette het 'Should've never let HER
go'. De nieuwe versie is minstens zo goed,
want de stemmen van vader en dochterlief
(16 jaar) passen goed bij elkaar.
Negen van de 10 composities op deze
langspeler zijn van de hand van Sedaka
zelf, waarbij Howie Greenfield en Phil
Cody elk vier keer voor de tekst zorgden.
'You're so good for me' schreef Neil overi
gens samen met Dara. Het is een pakkende
melodie, goed gezongen en onderbroken
door een lyriconsolo (een soort elektrische
lier) van Dennis Quitman. Een zeer ver
dienstelijk werkje.
De enige niet-Sedaka compositie op 'In the
pocket' (Polydor 2383-577) is 'What a dif-
ference a day makes', dat geschreven werd
door Maria Crever en Stanley Adams, de
vroegere president van ASCAP.
'What a difference' kenden we al van Di-
nah Washington (1959) en Ester Philips
(1975).
De plaat zal voor velen een welkome aan
vulling zijn voor de verzameling. Het is een
compromis tussen de muziek van toen en
nu, van een groot componist en zanger.
Weliswaar stopte ook Neil Sedaka met pla
ten maken, toen het beatgeweld in de jaren
zestig eenmaal was losgebarsten.
Maar hij bleef actief met het schrijven van
songs o.a. voor The Monkees en Tom Jo-
nes. Om dan later zelf sterk terug te komen
met hits als 'Standing on the inside' en
'Lauehter in the rain' T™ i^h.