18 Onlangs verscheen een elpee van Neil Se- daka onder de titel 'In the pocket', die we wat nader onder de loep nemen. Wie was Neil ook al weer? Hij werd gebo ren in Brooklyn in 1939 en kreeg op aan drang van zijn ouders een opleiding als pia nist in het klassieke genre. Toen deze vol tooid was, koos Neil echter voor de lichte muziek en begon met componeren. Zijn eerste bekendheid kreeg hij als schrijver van de song 'Stupid cupid', een geweldige hit voor Connie Francis. Met Howie Greenfield vormdé hij daarna een duo, dat meer dan 500 songs schreef en waarvan Neil er een flink aantal zelf op de plaat uitbracht. Denk maar eens aan 'Happy birthday sweet sixteen', 'Calender girl', 'Breaking up is hard to do' en natuur lijk 'Oh Carol', waarmee voor het eerst be kendheid in Europa werd verkregen. Het was een lofzang aan Carole King, die in dertijd antwoordde met de plaat 'Oh Neil', maar dat werd geen hit. Een ster van weleer dus, wat doet hij te genwoordig eigenlijk nog? Welnu, Neil Se- daka is in Amerika nog steeds erg actief en populair. Hij houdt er niet van om oud ma teriaal opnieuw uit te brengen. 'Die tijd is voorbij,' zo redeneert hij. Regelmatig ver schijnen nog elpees met veelzijdige mu ziek. 'In the pocket' is de derde elpee die Neil voor Elektra heeft opgenomen, maar in Nederland wordt zijn plaatwerk al vele ja ren door Polydor uitgebracht. Al is hij in de loop der jaren in allerlei mu ziekstijlen actief geweest, de rock and roll is Neil trouw gebleven. Vandaar dat de nieuwe elpee opent met de eigentijdse roc- ker 'Do it like you done it', gevolgd door 'Junkie for your love' met daarin een sax solo van David Woodford. De liefhebbers van Neil Sedaka 'oude stijl' komen vooral aan hun trekken met de rockballad 'Letting go' (met gedubbelde stem) en met een gevoelige saxofoonpartij, gespeeld door Jim Horn. Als je de tekst van het disconummer 'You better leave that girl alone' serieus neemt, dan is Neil toch niet zo zachtmoedig als al gemeen werd aangenomen. Hij zingt letter lijk: 'I got a fist as hard as stone, and if you want to keep all your teeth, you better lea ve that girl alone. De opener van kant 2: 'It's good to be alive again' is ook een disco, zij het dat daarin behoorlijk wat Caraïbische geluiden zijn verwerkt. Via 'You' komen we dan bij het single-suc ces 'Should've never let you go', dat Neil samen met zijn dochter Dara zingt. Deze zomer bleek het in Amerika een dikke hit. Eerder had hij het nummer al gezongen op de elpee 'All you need is the music', maar toen heette het 'Should've never let HER go'. De nieuwe versie is minstens zo goed, want de stemmen van vader en dochterlief (16 jaar) passen goed bij elkaar. Negen van de 10 composities op deze langspeler zijn van de hand van Sedaka zelf, waarbij Howie Greenfield en Phil Cody elk vier keer voor de tekst zorgden. 'You're so good for me' schreef Neil overi gens samen met Dara. Het is een pakkende melodie, goed gezongen en onderbroken door een lyriconsolo (een soort elektrische lier) van Dennis Quitman. Een zeer ver dienstelijk werkje. De enige niet-Sedaka compositie op 'In the pocket' (Polydor 2383-577) is 'What a dif- ference a day makes', dat geschreven werd door Maria Crever en Stanley Adams, de vroegere president van ASCAP. 'What a difference' kenden we al van Di- nah Washington (1959) en Ester Philips (1975). De plaat zal voor velen een welkome aan vulling zijn voor de verzameling. Het is een compromis tussen de muziek van toen en nu, van een groot componist en zanger. Weliswaar stopte ook Neil Sedaka met pla ten maken, toen het beatgeweld in de jaren zestig eenmaal was losgebarsten. Maar hij bleef actief met het schrijven van songs o.a. voor The Monkees en Tom Jo- nes. Om dan later zelf sterk terug te komen met hits als 'Standing on the inside' en 'Lauehter in the rain' T™ i^h.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1980 | | pagina 18