25 op deze wijze ervaring opgedaan. De syllabi over leidinggeven, leidingge vende vormen, beoordelen, gespreksvor men, vergadertechnieken etc. kunnen ook in de toekomst zeker nog goede diensten bewijzen. Tijdens de bijeenkomsten, opgestart met hulp van Peter Kruyt, als groepstrainer werkzaam voor de stichting bedrijfskun- in zijn huidige baan op deze wijze te werk gaat. Ook hebben de deelnemers geen initiatief genomen om deze werk wijze te doorbreken. Het samenwerken is geoefend door mid del van het bouwen van een vlot en het afleggen van een tocht op dit vlot, dwars door Breda. Sterk is uit deze oefening de antwoordelijk zijn voor je werk, resul teert in een herstel en versterkt geloof in eigen kunnen. Niet de avonturen die wij hebben be leefd, middels de kanotocht, het vlot bouwen, een dropping etc. maar de ma nier waarop deze hulpmiddelen zijn ge bruikt hebben deze blokken tot een suc ces gemaakt. Verstand en gevoel krijgen aandacht in cursus de te Delft, ontdekten we als deelne mers op een kwaad moment zelf dat de groepssamenwerking in een impasse geraakte. Het werd aanleiding voor de resterende vijf cursusblokken de hulp in te roepen van Joost Bertels, een psycho loog die gebruik maakt van faciliteiten welke de Outward Bound School (OBS) te bieden heeft. Duidelijk lag het zwaar tepunt hier op de persoonlijkheidsvor ming: het op eigen benen staan en het leren verantwoording te nemen voor je beslissingen. Het doel van de OBS-blokken was in eerste instantie de groepssamenwerking weer op gang te brengen maar alras is duidelijk geworden dat de oorzaken van het vrij stroeve verloop wel eens dieper konden liggen, namelijk in onze per soonlijke opstelling en omstandigheden (frustraties e.d.). De manier waarop Joost Bertels door middel van fysieke hulpmiddelen con creet bijdraagt tot persoonlijkheidsvor ming, zorgt ervoor dat je beter zicht krijgt op jezelf en dat je ook je gevoelens hierbij betrekt. Dus niet alleen, zoals in onze 9 'eigen' blokken, verstandelijk be zig zijn maar ook gevoelsmatig inzicht krijgen op wat je wilt en daarvoor opko men. Oefensituaties Om een indruk te geven wat dit nu feite lijk betekent en hoe het werkt, verdient het aanbeveling in het kort te beschrij ven waarmee je als cursist werd gecon fronteerd. Wij zijn bijvoorbeeld 's nachts in kano's door de Biesbosch gevaren, met behulp van een summier kaartje, waarbij de ma nier van leidinggeven centraal heeft ge staan. Uit de nabespreking bleek dat ondanks het bereikte doel, de manier van leiding geven erg frusterend gewerkt heeft op de deelnemers, door gebrek aan overleg en motivatie. Het blijkt dat de leider ook gang van zaken naar voren gekomen zo als die in de 'eigen' blokken ervaren werd. De bouw van het vlot is ondanks onvol doende overleg toch goed gegaan door dat enkelen hier ervaring mee hadden. Het ontbreken van overleg over de ma nier van peddelen en het niet uitspreken van irritaties alsmede de manier van om gang met elkaar, hebben ons geleerd hoe noodzakelijk duidelijkheid over de leiding in een groep is en dat er haalbare doelen gesteld dienen te worden. Als laatste voorbeeld van de vele oefe ningen (beter gezegd: oefensituaties), willen wij hier een oefening weergeven waarbij individuele persoonlijkheidsvor ming centraal heeft gestaan. Een van ons werd in zijn werksituatie nogal gefrustreerd en hij wist hier niet goed mee om te gaan. Een analyse van zijn werksituatie bracht aan 't licht dat de bron van zijn frustratie lag in het al te gemakkelijk meegaan met zijn collega's ter wille van de lieve vrede. De consequentie die deze oefening ople verde voor de betrokkene, namelijk het op eigen benen gaan staan en het ver- Resultaten Concreet hebben wij een aantal technie ken geleerd zoals: vergader-, gespreks-, luister-, beoordelings-, waarnemings techniek etc. Wij hebben geleerd hoe de opleidings behoefte en opleidingsdoelstellingen kunnen worden vastgesteld. Tevens hebben wij kennis genomen van wat functieclassificatie is en de systemen die er zijn, alsmede de problemen die kun nen optreden bij invoering ervan. Wij hebben bewuster leren kiezen waar bij je probeert de consequenties te over zien, ook door het stellen van een haal baar doel. Wij kunnen nu beter informa tie overdragen, makkelijker gesprekken voeren en vergaderingen leiden. Ook hebben wij geleerd minder impulsief te reageren, dus beter te luisteren naar an deren. Je leert ook vlugger - en beter - onder kennen wat zich afspeelt tussen mensen in de omgang met elkaar. Andere effec ten van de cursus: je leert je verdedigen, bent minder gauw geneigd toe te geven, om wille van de lieve vrede.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1980 | | pagina 25