25
op deze wijze ervaring opgedaan.
De syllabi over leidinggeven, leidingge
vende vormen, beoordelen, gespreksvor
men, vergadertechnieken etc. kunnen
ook in de toekomst zeker nog goede
diensten bewijzen.
Tijdens de bijeenkomsten, opgestart met
hulp van Peter Kruyt, als groepstrainer
werkzaam voor de stichting bedrijfskun-
in zijn huidige baan op deze wijze te
werk gaat. Ook hebben de deelnemers
geen initiatief genomen om deze werk
wijze te doorbreken.
Het samenwerken is geoefend door mid
del van het bouwen van een vlot en het
afleggen van een tocht op dit vlot, dwars
door Breda. Sterk is uit deze oefening de
antwoordelijk zijn voor je werk, resul
teert in een herstel en versterkt geloof in
eigen kunnen.
Niet de avonturen die wij hebben be
leefd, middels de kanotocht, het vlot
bouwen, een dropping etc. maar de ma
nier waarop deze hulpmiddelen zijn ge
bruikt hebben deze blokken tot een suc
ces gemaakt.
Verstand en gevoel
krijgen aandacht in
cursus
de te Delft, ontdekten we als deelne
mers op een kwaad moment zelf dat de
groepssamenwerking in een impasse
geraakte. Het werd aanleiding voor de
resterende vijf cursusblokken de hulp in
te roepen van Joost Bertels, een psycho
loog die gebruik maakt van faciliteiten
welke de Outward Bound School (OBS)
te bieden heeft. Duidelijk lag het zwaar
tepunt hier op de persoonlijkheidsvor
ming: het op eigen benen staan en het
leren verantwoording te nemen voor je
beslissingen.
Het doel van de OBS-blokken was in
eerste instantie de groepssamenwerking
weer op gang te brengen maar alras is
duidelijk geworden dat de oorzaken van
het vrij stroeve verloop wel eens dieper
konden liggen, namelijk in onze per
soonlijke opstelling en omstandigheden
(frustraties e.d.).
De manier waarop Joost Bertels door
middel van fysieke hulpmiddelen con
creet bijdraagt tot persoonlijkheidsvor
ming, zorgt ervoor dat je beter zicht
krijgt op jezelf en dat je ook je gevoelens
hierbij betrekt. Dus niet alleen, zoals in
onze 9 'eigen' blokken, verstandelijk be
zig zijn maar ook gevoelsmatig inzicht
krijgen op wat je wilt en daarvoor opko
men.
Oefensituaties
Om een indruk te geven wat dit nu feite
lijk betekent en hoe het werkt, verdient
het aanbeveling in het kort te beschrij
ven waarmee je als cursist werd gecon
fronteerd.
Wij zijn bijvoorbeeld 's nachts in kano's
door de Biesbosch gevaren, met behulp
van een summier kaartje, waarbij de ma
nier van leidinggeven centraal heeft ge
staan.
Uit de nabespreking bleek dat ondanks
het bereikte doel, de manier van leiding
geven erg frusterend gewerkt heeft op
de deelnemers, door gebrek aan overleg
en motivatie. Het blijkt dat de leider ook
gang van zaken naar voren gekomen zo
als die in de 'eigen' blokken ervaren
werd.
De bouw van het vlot is ondanks onvol
doende overleg toch goed gegaan door
dat enkelen hier ervaring mee hadden.
Het ontbreken van overleg over de ma
nier van peddelen en het niet uitspreken
van irritaties alsmede de manier van om
gang met elkaar, hebben ons geleerd
hoe noodzakelijk duidelijkheid over de
leiding in een groep is en dat er haalbare
doelen gesteld dienen te worden.
Als laatste voorbeeld van de vele oefe
ningen (beter gezegd: oefensituaties),
willen wij hier een oefening weergeven
waarbij individuele persoonlijkheidsvor
ming centraal heeft gestaan.
Een van ons werd in zijn werksituatie
nogal gefrustreerd en hij wist hier niet
goed mee om te gaan.
Een analyse van zijn werksituatie bracht
aan 't licht dat de bron van zijn frustratie
lag in het al te gemakkelijk meegaan
met zijn collega's ter wille van de lieve
vrede.
De consequentie die deze oefening ople
verde voor de betrokkene, namelijk het
op eigen benen gaan staan en het ver-
Resultaten
Concreet hebben wij een aantal technie
ken geleerd zoals: vergader-, gespreks-,
luister-, beoordelings-, waarnemings
techniek etc.
Wij hebben geleerd hoe de opleidings
behoefte en opleidingsdoelstellingen
kunnen worden vastgesteld. Tevens
hebben wij kennis genomen van wat
functieclassificatie is en de systemen die
er zijn, alsmede de problemen die kun
nen optreden bij invoering ervan.
Wij hebben bewuster leren kiezen waar
bij je probeert de consequenties te over
zien, ook door het stellen van een haal
baar doel. Wij kunnen nu beter informa
tie overdragen, makkelijker gesprekken
voeren en vergaderingen leiden. Ook
hebben wij geleerd minder impulsief te
reageren, dus beter te luisteren naar an
deren.
Je leert ook vlugger - en beter - onder
kennen wat zich afspeelt tussen mensen
in de omgang met elkaar. Andere effec
ten van de cursus: je leert je verdedigen,
bent minder gauw geneigd toe te geven,
om wille van de lieve vrede.