Lessen in leiding geven ïïi rfjeneer lx C\ioot, iets héél qndefs pejoe/j 'Gezien de ervaringen die wij hebben opgedaan en de resultaten die er zijn bereikt is het van wezenlijk belang dat binnen de Rabobankorgani- satie ook in de toekomst deze cursus wordt voortgezet.Deze zinsne de, ontleend aan een gezamenlijke slotbeschouwing, vat kernachtig het waardeoordeel samen van een groep Rabobankcollega's, kort na dat ze als eerste lichting de cursus toekomstige leidinggevenden af sloten. Raboband berichtte destijds uitvoerig over het in opleidingskringen gelanceer de idee om toekomstig kader voortaan uit het eigen personeelsbestand te gaan recruteren en opleiden. De voorheen be staande opleiding tot staffunctionaris betrof doorgaans cursisten die van bui tenaf werden aangetrokken, en was na drukkelijk gericht op het verkrijgen van bankkennis en -ervaring via diverse sta ges. De vervangende cursus toekomstig lei dinggevenden daarentegen ging uit van een scholing op MBA-niveau, aangevuld met bankervaring en een geheel voltooi de NIBE-cursus. Van de gegadigden die zich meldden, wilden sommigen het ac cent nadrukkelijk leggen op een vergro ting van de vakkennis. Een andere groep daarentegen, bestaande uit tien perso nen, hechtte aanzienlijk meer aan het verwerven van inzicht in het geven van leiding en alles wat daarmee samen hangt. Ook hier ging het om een gezel schap van zeer gevarieerde samenstel ling, zowel naar bankgrootte (van 9 tot 290 personeelsleden) als naar aard van het werkgebied: (verstedelijkt) platte land en stad. Ook bleken de deelnemers in uiteenlopende banksectoren werk zaam te zijn: 1 e assistent, kas en kanto ren, financieringen, beleggingen, interne controle en organisatie. Om het lezers publiek inzicht te geven in de gang van zaken vatten de cursisten het plan op zelf verslag uit te brengen van hun voor naamste wederwaardigheden. Met ge noegen heeft de Rabobandredactie het aanbod geaccepteerd en hier is het boei ende cursusrelaas: Onze groep heeft in Utrecht een infor matiedag gehouden met als hoofddoel stelling: onderlinge kennismaking en na dere bezinning over doel en opzet van de leergang. Tijdens deze bijeenkomst worden wij met enkele verrassingen geconfronteerd ten aanzien van de inhoud en de tijds planning van de cursus. De toegestuurde prospectus verdwijnt voor wat betreft de bankkennis in de prullenmand, daar men meent, mede gezien de gestelde toela tingsnormen, dat deze kennis voldoende aanwezig moet zijn. Tevens wordt ons meegedeeld dat wat wij zelf behandeld wensen te zien betreffende leiding ge ven, sociale vaardigheden etc. bepalend zal worden voor inhoud en vorm van de cursus. Ook de tijdsplanning verandert. In plaats van één dag per week, zullen we één maal per drie weken op 3 achtereenvol gende dagen bijeenkomen. De cursus duur blijft 1 V2 jaar. De aanpak Gedurende negen cursusblokken, waar de thema's leidinggeven en samenwer king centraal stonden, hebben we ge bruik gemaakt van de kennis die in de groep aanwezig was, van hulpmiddelen (video, bandrecorder etc.), syllabi, oefe ningen en groepsgesprekken. Concreet betekent dit dat enige cursis ten, die bij de te behandelen onderwer pen terzake kundig werden geacht, over deze onderwerpen een inleiding hebben gemaakt. Tevens hebben zij als oefening in het lei den van een vergadering deze voorgeze ten tijdens de behandeling van deze on derwerpen (bijv. functieclassificatie en verslaggeving). Bij onderwerpen als ana lyse van groepsprocessen en vergader techniek hebben wij gebruik gemaakt van de video en bandrecorder waardoor de oefeningen geheel konden worden ontleed. In groepsgesprekken (zowel totale groep als subgroepen) zijn onderwerpen als communicatie, delegatie, beeldvorming, besluitvorming, beoordeling, opleiding, luistertechniek, probleemstelling c.q. probleemoplossing aan de orde ge weest. Ook in vele oefeningen en oefensituaties zijn deze en nog andere onderwerpen aan de praktijk getoetst en hebben wij

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1980 | | pagina 24