Lessen in
leiding
geven
ïïi
rfjeneer lx C\ioot,
iets héél qndefs pejoe/j
'Gezien de ervaringen die wij hebben opgedaan en de resultaten die er
zijn bereikt is het van wezenlijk belang dat binnen de Rabobankorgani-
satie ook in de toekomst deze cursus wordt voortgezet.Deze zinsne
de, ontleend aan een gezamenlijke slotbeschouwing, vat kernachtig
het waardeoordeel samen van een groep Rabobankcollega's, kort na
dat ze als eerste lichting de cursus toekomstige leidinggevenden af
sloten.
Raboband berichtte destijds uitvoerig
over het in opleidingskringen gelanceer
de idee om toekomstig kader voortaan
uit het eigen personeelsbestand te gaan
recruteren en opleiden. De voorheen be
staande opleiding tot staffunctionaris
betrof doorgaans cursisten die van bui
tenaf werden aangetrokken, en was na
drukkelijk gericht op het verkrijgen van
bankkennis en -ervaring via diverse sta
ges.
De vervangende cursus toekomstig lei
dinggevenden daarentegen ging uit van
een scholing op MBA-niveau, aangevuld
met bankervaring en een geheel voltooi
de NIBE-cursus. Van de gegadigden die
zich meldden, wilden sommigen het ac
cent nadrukkelijk leggen op een vergro
ting van de vakkennis. Een andere groep
daarentegen, bestaande uit tien perso
nen, hechtte aanzienlijk meer aan het
verwerven van inzicht in het geven van
leiding en alles wat daarmee samen
hangt. Ook hier ging het om een gezel
schap van zeer gevarieerde samenstel
ling, zowel naar bankgrootte (van 9 tot
290 personeelsleden) als naar aard van
het werkgebied: (verstedelijkt) platte
land en stad. Ook bleken de deelnemers
in uiteenlopende banksectoren werk
zaam te zijn: 1 e assistent, kas en kanto
ren, financieringen, beleggingen, interne
controle en organisatie. Om het lezers
publiek inzicht te geven in de gang van
zaken vatten de cursisten het plan op
zelf verslag uit te brengen van hun voor
naamste wederwaardigheden. Met ge
noegen heeft de Rabobandredactie het
aanbod geaccepteerd en hier is het boei
ende cursusrelaas:
Onze groep heeft in Utrecht een infor
matiedag gehouden met als hoofddoel
stelling: onderlinge kennismaking en na
dere bezinning over doel en opzet van de
leergang.
Tijdens deze bijeenkomst worden wij
met enkele verrassingen geconfronteerd
ten aanzien van de inhoud en de tijds
planning van de cursus. De toegestuurde
prospectus verdwijnt voor wat betreft de
bankkennis in de prullenmand, daar men
meent, mede gezien de gestelde toela
tingsnormen, dat deze kennis voldoende
aanwezig moet zijn. Tevens wordt ons
meegedeeld dat wat wij zelf behandeld
wensen te zien betreffende leiding ge
ven, sociale vaardigheden etc. bepalend
zal worden voor inhoud en vorm van de
cursus.
Ook de tijdsplanning verandert. In plaats
van één dag per week, zullen we één
maal per drie weken op 3 achtereenvol
gende dagen bijeenkomen. De cursus
duur blijft 1 V2 jaar.
De aanpak
Gedurende negen cursusblokken, waar
de thema's leidinggeven en samenwer
king centraal stonden, hebben we ge
bruik gemaakt van de kennis die in de
groep aanwezig was, van hulpmiddelen
(video, bandrecorder etc.), syllabi, oefe
ningen en groepsgesprekken.
Concreet betekent dit dat enige cursis
ten, die bij de te behandelen onderwer
pen terzake kundig werden geacht, over
deze onderwerpen een inleiding hebben
gemaakt.
Tevens hebben zij als oefening in het lei
den van een vergadering deze voorgeze
ten tijdens de behandeling van deze on
derwerpen (bijv. functieclassificatie en
verslaggeving). Bij onderwerpen als ana
lyse van groepsprocessen en vergader
techniek hebben wij gebruik gemaakt
van de video en bandrecorder waardoor
de oefeningen geheel konden worden
ontleed.
In groepsgesprekken (zowel totale groep
als subgroepen) zijn onderwerpen als
communicatie, delegatie, beeldvorming,
besluitvorming, beoordeling, opleiding,
luistertechniek, probleemstelling c.q.
probleemoplossing aan de orde ge
weest.
Ook in vele oefeningen en oefensituaties
zijn deze en nog andere onderwerpen
aan de praktijk getoetst en hebben wij