Disco-tijdperk begon met Bij velen kreeg Gloria Gay nor pas grote bekendheid, toen vorig jaar haar plaat 'I will survive' een wereldhit werd. Toch had zij al eerder geschiedenis ge maakt: in 1975 bracht MGM het nummer 'Never can say good-bye' uit. Vele beken de muziekcritici omschreven deze song la ter als 'de eerste disco-song aller tijden'. Bij de music-makers was het opgevallen, bij het publiek aanvankelijk nog niet. De rage die zou volgenwe weten het allemaal. Wie was Gloria Gay nor en hoe kwam zij tot haar disco- en andere successen? Zij stamt uit een muzikale familie. Moeder Gaynor maakte haar dochter al jong ver trouwd met talrijke evergreens en papa was zelfs korte tijd vaudeville-zanger. Aanvankelijk zagen haar ouders niets in een zangcarrière van Gloria, 'maar,' zo vertelt Gloria zelf in een interview, 'voor mij stond het al vast toen ik nog maar 8 was. Vijf jaar later had ik die droom al zo ver uitgebouwd, dat ik niets anders meer deed dan oefenen aan de hand van platen.' Artiesten als Nat King Cole, Sarah Vaug- han en Marvin Gaye waren haar grote voorbeelden, ofschoon zij een eigen stijl al tijd belangrijk zou blijven vinden. Op 18-jarige leeftijd verwierf zij plaatse lijke bekendheid als nachtclubzangeres en dat mondde uit in een paar plaatopnamen, waaronder Nancy Wilson's 'Save your love to me'. De dood van haar moeder be tekende een eind aan deze korte carrière; dat was in 1965. S Overstap Maar het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan en in de zeventiger jaren ging zij weer aan de slag. Direct kreeg zij een plaats in een vooraanstaande New-Yorkse nachtclub, de 'Wagon Wheel'. De contac ten in de showbusiness zijn vlug gelegd als er werkelijk talent aanwezig is en het duur de dan ook niet lang of zij had een flinke band achter haar, de 'City Lights'. Jay El- lis werd manager, die voor een contract én een eerste plaat bij Columbia zorgde. Het nummer 'Honey bee' deed het echter niet, omdat Columbia tekort schoot in de promoting. Het werd de reden van de over stap naar MGM, alwaar de nieuw opgeno men versie van 'Honey bee' wel de weg naar het succes vond. Gloria Gaynor stond nu vlak voor haar grote doorbraak. Terwijl opnamen voor een elpee in volle gang waren, kwam zij met een experimentele single op de markt, het in de aanhef van dit artikel ge noemde 'Never can say good-bye'. Dat is een oude song van o.a. Isaac Hayes en The Jackson Five en altijd als een balla de gebracht. Gloria voerde het op tot een swingend werkje met een opval lende beat-disco. ivraai ook ue eipee lunuei uezenue titeij had iets unieks, nl. dat alle liedjes in elkaar overliepen. Voor het eerst was er een al bum voor non-stop-dancing. Toen ook het derde nummer van deze langspeler 'Reach out, I'll be there' op single grote populari teit verwierf, bleek dat Gloria en haar pro ducer Meco Monardo een gouden formule gevonden hadden. Hierop werd nog enige tijd doorgeborduurd, maar niet met inner lijke vreugde bij Gloria. De oorzaak moet worden gezocht bij de keuze van het mate riaal, bijna allemaal betrof het oude num mers. De platenbazen voelden niet voor een om mezwaai en toen Gloria doorzette kwam het snel tot een breuk. In 1977 verscheen de elpee 'Glorious' met inderdaad andere muziek. Wat zwaarder, met veel gitaarsolo's en niet zo disco-ach- tig. Hoewel de kritieken gunstig waren, sloeg deze muziek bij het publiek niet aan. Het bleef hierna wat stil rondom de zwarte zangeres. Ze kwam nog wel in de publici teit als gast op bekende festivals en via re clamespots op de Amerikaanse TV. Een val van het podium maakte ook hieraan een einde. Het opgelopen rugletsel moest verschillende keren operatief worden be handeld en vervolgens diende Gloria een half jaar rust te houden. Zodra het weer enigszins kon ging zij er weer flink tegenaan en de comeback zou grandioos worden. 'Substitute' heette de nieuwe single, een cover van de Rightious Brothers en in Europa een hit van de da- mesgroep Clout. De B-kant 'I will survive' vond Gloria beter en zij vroeg de discjoc- key's deze meer te promoten. Het gevolg was, dat de A-kant uit de Hot-100 ver dween en 'I will survive' in de plaats kwam, doorstootte naar de nummer 1 posi tie en daar erg lang gehandhaafd bleef. Zo lang zelfs, dat het platina werd. Toen bleek dat in het buitenland het succes niet min der was, werd het zelfs gemakkelijk dub- bel-platina. Dat komt niet vaak voor. Al is het disco-achtige uit Gloria's repertoi re verdwenen, in de naaste toekomst zullen we haar blijven horen. Haar volgende sin gle zal, als u dit leest, inmiddels wel uit zijn. Het is een ritmisch nummer, met saxofoon en het geheel doet een beetje rock- achtig aan. Met spanning wachten de fans af, wat 'Ain't no bigger fooi' zal gaan doen. Ton Jacobs

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1980 | | pagina 19