ko^' «SJ Video net trekt aandacht Nadere inlichtingen: tel. (040) 34 45 98 34 46 96 sSffsi 'Rabobank: voor geld en goede raad en video'. Onder die titel wijdde het tijdschrift Audio-visueel onlangs een uitgebreid omslagverhaal aan het Rabobankvideonet. Dank zij zijn driehonderd aangesloten banken die als abonnee de eigen actualiteitenshow en een reeks op- leidings- en instructieprogramma's afnemen beschikt de Rabobank in Nederland over het eerste videonet dat die naam verdient. <teP Een bommelding komt ge woonlijk telefonisch binnen, via de politie, de brandweer, de pers ofwel, rechtstreeks van de bedreiger. In dit laatste geval kan het ge sprek veelal niet worden doorverbonden met de ver antwoordelijke beveiligings functionaris, waardoor dege ne die het gesprek aanneemt (meestal de telefoniste) van een aantal zaken op de hoog te dient te zijn. - Raak niet in paniek; - Tracht zoveel mogelijk ge gevens te verzamelen, zo als: - Wie bent u? - Waar bent u? - Wanneer zal de bom ontploffen? - Waar ligt de bom? - Hoe ziet de bom eruit? - Waarom doet u dit? - Tracht tijdens het gesprek tijd te winnen door de be dreiger zinnen te laten her halen; - Leg de inhoud van het ge sprek zo goed mogelijk vast; - Neem direct contact op met de verantwoordelijke beveiligingsfunctionaris, nadat het gesprek is beëin digd. Met apparatuur waarin rond een miljoen gulden werd geïnvesteerd zijn momen teel acht mensen bezig professionele te levisieprogramma's te vervaardigen. Ge rekend over het afgelopen anderhalfjaar werden er in eigen huis reeds veertien uur TV gemaakt. In zijn uitgebreide pro fielschets schetst Klaas Samplonius de op werkomstandigheden geënte spel situaties die in ieder programma voorko men. 'Ze moeten een extra dimensie ge ven aan het lesmateriaal. De bedoeling is eigenlijk dat de kijkers zich door mid del van het lesmateriaal inleven in de gebeurtenissen die zich voor hun oog voltrekken, zodat ze zichzelf verplaatsen in de rol van de hoofdrolspelers. Bewust blijft de inschakeling van professioneel acteertalent achterwege, anders gaat ie dereen kijken met de gedachte: nou, wat doet die of die dat geweldig goed. 'Ik ge loof dat we daardoor ons doel voorbij zouden schieten,' zegt presentator Bert Tielemans. Duidelijk komt in het artikel de instructieve waarde van het geheel tot uiting: het is uitdrukkelijk niet de be doeling dat op iedere abonnee-bank de programmacassette maar in een video recorder gestopt wordt om vervolgens in een ruk te worden bekeken. Door de be wegende beelden zo nu en dan te stop pen krijgt de docent gelegenheid nadere uitleg te geven of een gelegenheid voor discussie te creëren. Van de in Eindhoven vervaardigde pro- dukties moeten in totaal jaarlijks 6000 kopieën op cassettes gezet worden. Op de vraag hoe het komt dat de audiovisu ele dienst erin slaagt de continuïteit te bewaren in de aanmaak van telkens weer nieuwe programma's, reageert Tie lemans in de AV-coverstory door te zeg gen: 'Omdat we ijdel zijn en niet graag op ons gezicht vallen. Omdat we die continuïteit echt willen. Als groep willen we de zaak van de grond krijgen en hou den. Omdat we ons duidelijk deadlines stellen die tot elke prijs gehaald moeten worden. Omdat we amateurisme haten (hoewel we amateurs zijn).' ^jtnao'BfVO

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1980 | | pagina 14