föctéb tellingen óocloólI beleid t 5 5 21 IMieuwe opleiding bankadviseur Opleiding reizen werd aangepast Gesprekstraining voor assurantie adviseurs Meer commerciële trainingen Een groot aantal opleidingsactiviteiten is in het ver slagjaar voortgezet. Daarnaast hebben bepaalde oplei dingen meer nadruk gekregen en zijn er ook nieuwe opleidingsactiviteiten ontwikkeld. In 1979 is begonnen met de voorbereiding van een ex periment: de invoering van de bankadviseurs. Bij deze invoering nemen opleidingsactiviteiten een voorname plaats in. In de meeste gevallen dienen zich nieuwe ta ken aan voor de bankadviseur zelf en voor de mede werkers, die samen met hem een team vormen, dat gestalte moet geven aan een volledig op de cliënt ge richte werkwijze. De opleidingsbehoeften die daaruit voortvloeien be treffen commerciële vaardigheid, sociale vaardigheid en vaktechnische kennis. In het verslagjaar zijn opleidingen op deze terreinen aangeboden aan de toekomstige bankadviseurs van alle aangesloten banken, die aan het experiment deel nemen. Alle gegadigden hebben deelgenomen aan een oriën tatiedag over de functie van bankadviseur en de ge plande opleidingsmogelijkheden. Voorts hebben zij ook meegedaan aan een driedaagse training commer ciële vaardigheid en een eveneens driedaagse training sociale vaardigheid. Van de mogelijkheid tot vaktechnische (bij)scholing werd een meer gevarieerd gebruik gemaakt. In totaal omvatte de opleiding van de 82 toekomstige bankadvi seurs 11 58 cursistendagen. De gewijzigde wettelijke eisen met betrekking tot de vakbekwaamheid, die nodig is voor de verkoop van rei zen, hebben geleid tot een aanpassing van de opzet van de opleiding voor dit doel. Er bestaat nu een opleiding reizen-A, die in het verle den opgeleide medewerkers voorbereidt op het staats examen. Daarnaast is er een B-cursus, die bedoeld is voor diegenen, die staatsexamen willen doen, maar nagenoeg geen ervaring hebben met reisbemiddeling. De C-cursus ten slotte leidt niet op voor het staats examen, maar geeft een adequate scholing om onder supervisie van een beheerder reisbureaubedrijf te be middelen bij de reizenverkoop. De assurantie-adviseur heeft dagelijks vele contacten met cliënten. Een doelgerichte bemiddeling, waardoor relatieverbreding en verdieping worden bereikt, stelt hoge eisen aan de vaardigheid in het omgaan met mensen. Speciaal voor assurantie-adviseurs zijn in 1978 enkele vormen van training op het gebied van commerciële gesprekstechniek ontwikkeld. Deze trainingen hebben in het verslagjaar regelmatig plaatsgehad. In het verslagjaar is de uitvoering van commerciële trainingen aanmerkelijk uitgebreid. Er werden verschil lende vormen van training toegepast, die met name gericht waren op baliemedewerkers en kantoorbeheer ders. In een aantal gevallen werd de training afzonderlijk ge geven voor medewerkers van één aangesloten bank en aangepast aan die specifieke omstandigheid. Een der gelijke aanpak kan in de toekomst meer worden toege past door de plaatsing van opleiders in de regio's.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1980 | | pagina 51