19 Aanbevelingen en conclusies Begeleiding bij de verdere invoering van de KTS-giroterminal deld in de voltallige Coördinatie-Commissie KTS en werden bij die gelegenheden door de drie later gestar te proefbanken alsnog in grote trekken onderschreven. Uiteindelijk werden de volgende aanbevelingen ge daan en conclusies getrokken: 1 Organisatorische aanpassingen in de KTS-fase blij ven beperkt tot aanpassingen van een aantal functies binnen de afdeling Administratie (uitbreiding met de taken systeembeheer en systeemoperating). KTS brengt verandering in de administratieve procedures, waarbij duidelijker dan voorheen een scheiding wordt aangebracht tussen de verschillende stappen: werk voorbereiding, input, verificatie en outputcontrole. Op zichzelf veranderen de taken, welke verricht moe ten worden, niet wezenlijk, maar wel de wijze waarop en de omstandigheden waaronder. Doordat een visue le controle nu minder goed mogelijk is, wordt een strakkere procedure voorgeschreven. 2 Belangrijker is ook de keuze van centrale of decen trale verwerking van de administratie.indien men nu decentraal werkt, geeft de projectgroep in overweging dat te blijven doen en niet te Centraliseren, waardoor het hoofdkantoor in werkzaarqheden met pieken en overwerk zou worden belast. Bedacht moet worden, dat de KI K-fase, welke op KTS voTgt, Ih ieder geval voor het balieverkeer vraagt om een decentrale opstel ling van apparatuur en aansluiting van de benodigde telefoonlijnen. Naar het zich laat aanzien tendeert een decentrale opstelling ook naar spreiding van de ver werking van het giro-aanbod. 3 Bij grotere banken, waar de voorbereiding van de automatische verwerking, respectievelijk verifiëren, tot een dagtaak kan worden verbijzonderd, moeten de ta ken (evenals voorheen) zo mogelijk dusdanig worden verdeeld, dat niemand globaal gesproken meer dan vier uren aaneengesloten aan de apparatuur moet werken, om zowel de lichamelijke als de geestelijke vermoeidheidsgrens niet te overschrijden. Bij kleinere banken komt men zodoende vapzelf bin nen één functie tot een menging van taken. Voor gro tere banken wordt hierdoor het inzetten van parttime krachten mogelijk. De projectgroep adviseert de werk verdeling zoveel mogelijk in overleg met de betrokke nen vast te stellen. Vooralsnog zijn geen veranderin gen te verwachten in de functiegroep-indeling van de bij KTS betrokken functionarissen. 4 Aan de opstelling van de apparatuur dient de nodige aandacht te worden gegeven: reflectie op het beeld scherm (stand ten opzichte van ramen en verlichting), temperatuur (warmte-afgifte en luchtsnelheid), meubi lair (tafels en stoelen), geluid (centrale apparatuur), en dergelijke. 5 Vanuit de werkgroep Ergonomie zijn diverse advie zen geformuleerd welke in overleg met de fabri kanten) tot vervanging c.q. verbetering dienen te lei den van beeldschermen, toetsenborden en dergelijke. 6 Tot op het moment, dat in de aanstellingskeuring van medewerkers ook het aspect 'gezichtsvermogen van dichtbij' is opgenomen, dient de aangesloten bank alle betrokken medewerkers in de gelegenheid te stel len aan een ogeitest deal te nemen. Dit mede gezien het feit dat het Ministerie van Sociale Zaken bij de voorbereiding vin een zogenaamd P-blad (informatie blad) over deze friaterie ervan uitgaat, dat het werken met beeldschermen meer vermoeiend is voor de ogen dan het werken met papieren informatiedragers. 7 De projectgroep heeft ten behoeve van de banken, welke na de proeffase met KTS starten, aanwijzingen opgesteld, terwijl bovendien op de centraw bank een beroep gedaan kan worden voor specialistische hulp op sociaal-organisatorisch of ergonomisch terrein. 8 Bij de voorlichting aan personeelsleden bij banken, welke met KTS gaan starten, heeft een excursie naar een reeds met KTS werkende bank of naar de KTS-op- stelling in het computercentrum te Zeist, een positieve betekenis voor het beeld van deze automatiseringsfase bij de medewerkers van de bank. 9 Hoewel vanuit medewerkersniveau nog weinig vraag is gekomen naar opleidingen in het kader van het automatiseringsgebeuren, dient door de centrale bank tijdig te worden nagegaan in welke behoefte aan instructie en begeleiding kan worden voorzien en hoe dat het beste kan worden verwezenlijkt. 10 Aan de inventarisatie van behoeften aan aangeslo ten banken met betrekking tot geautomatiseerde ge gevensverwerking en informatieverstrekking dient vanuit de centrale bank optimale aandacht te worden gegeven. De hiervoor gegeven aanzet door instelling van Produktcommissies, Informatie-Commissies en Technische Commissies als aan de bestaande diverse Technische Overleg Commissies (TOC's) gerelateerde organen, waarin vertegenwoordigers van aangesloten banken rechtstreeks participeren in de ontwikkeling van geautomatiseerde systemen, lijkt in dezen een dui delijke stap iade,goede richting. In de evaluatie vin deze projectgroep zijn tevens be trokken de eerste evaluatie-resultaten KTS van de werkgroep Ergonomie. Naast de reeds genoemde aandacht voor de opstelling van de apparatuur werd ook een uitvoerige studie ge maakt van de in gebruik zijnde terminals. Deze studie heeft geleid tot een reeks aanbevelingen ter verbete ring van de kwaliteit van beeldschermen en toetsen borden en hebben betrekking op de veiligheid, de anti reflectie-voorzieningen van het beeldscherm, de ach- tergrondskleur en helderheid van de beeldbuis, de ge bruikte afmetingen voor letters en symbolen, de inde ling van toetsenborden, de geluidsproduktie van de centrale eenheid enz. In goed overleg met de leveran ciers van de apparatuur zijn of worden een groot deel van de aanbevelingen verwezenlijkt en wordt voor de resterende problemen gezamenlijk naar een oplossing gezocht. Ook voor wat betreft de werkplekomgeving zijn een reeks aanbevelingen opgesteld. Deze betreffen de ver lichting, het klimaat, het geluid in de werkruimte en de flexibiliteit van de opstelling, waarmede bij installaties in volgende banken rekening kan worden gehouden. Voorts is een onderzoek ingesteld naar het juiste bijbe horende meubilair (tafels en stoelen), waarover nog een afgerond advies zal verschijnen. In 1979 werd, na de proeffase, een begin gemaakt met de invoering van KTS bij de eerste 20 banken. In het kader daarvan wordt iedere deelnemende bank be zocht door de adviseur sociale zaken, die, op basis van het hiervoor genoemde 'Sociaal Beleidsplan' en de aanbevelingen die voortgekomen zijn uit het onder zoek bij de proefbanken, samen met de directie en de bij de invoering van KTS betrokken functionarissen van de bank nagaat welke consequenties de invoering in de specifieke situatie van de betrokken banken zal hebben en hoe daarop moet worden ingespeeld.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1980 | | pagina 49