19
Aanbevelingen en conclusies
Begeleiding bij de verdere invoering van
de KTS-giroterminal
deld in de voltallige Coördinatie-Commissie KTS en
werden bij die gelegenheden door de drie later gestar
te proefbanken alsnog in grote trekken onderschreven.
Uiteindelijk werden de volgende aanbevelingen ge
daan en conclusies getrokken:
1 Organisatorische aanpassingen in de KTS-fase blij
ven beperkt tot aanpassingen van een aantal functies
binnen de afdeling Administratie (uitbreiding met de
taken systeembeheer en systeemoperating). KTS
brengt verandering in de administratieve procedures,
waarbij duidelijker dan voorheen een scheiding wordt
aangebracht tussen de verschillende stappen: werk
voorbereiding, input, verificatie en outputcontrole.
Op zichzelf veranderen de taken, welke verricht moe
ten worden, niet wezenlijk, maar wel de wijze waarop
en de omstandigheden waaronder. Doordat een visue
le controle nu minder goed mogelijk is, wordt een
strakkere procedure voorgeschreven.
2 Belangrijker is ook de keuze van centrale of decen
trale verwerking van de administratie.indien men nu
decentraal werkt, geeft de projectgroep in overweging
dat te blijven doen en niet te Centraliseren, waardoor
het hoofdkantoor in werkzaarqheden met pieken en
overwerk zou worden belast. Bedacht moet worden,
dat de KI K-fase, welke op KTS voTgt, Ih ieder geval
voor het balieverkeer vraagt om een decentrale opstel
ling van apparatuur en aansluiting van de benodigde
telefoonlijnen. Naar het zich laat aanzien tendeert een
decentrale opstelling ook naar spreiding van de ver
werking van het giro-aanbod.
3 Bij grotere banken, waar de voorbereiding van de
automatische verwerking, respectievelijk verifiëren, tot
een dagtaak kan worden verbijzonderd, moeten de ta
ken (evenals voorheen) zo mogelijk dusdanig worden
verdeeld, dat niemand globaal gesproken meer dan
vier uren aaneengesloten aan de apparatuur moet
werken, om zowel de lichamelijke als de geestelijke
vermoeidheidsgrens niet te overschrijden.
Bij kleinere banken komt men zodoende vapzelf bin
nen één functie tot een menging van taken. Voor gro
tere banken wordt hierdoor het inzetten van parttime
krachten mogelijk. De projectgroep adviseert de werk
verdeling zoveel mogelijk in overleg met de betrokke
nen vast te stellen. Vooralsnog zijn geen veranderin
gen te verwachten in de functiegroep-indeling van de
bij KTS betrokken functionarissen.
4 Aan de opstelling van de apparatuur dient de nodige
aandacht te worden gegeven: reflectie op het beeld
scherm (stand ten opzichte van ramen en verlichting),
temperatuur (warmte-afgifte en luchtsnelheid), meubi
lair (tafels en stoelen), geluid (centrale apparatuur), en
dergelijke.
5 Vanuit de werkgroep Ergonomie zijn diverse advie
zen geformuleerd welke in overleg met de fabri
kanten) tot vervanging c.q. verbetering dienen te lei
den van beeldschermen, toetsenborden en dergelijke.
6 Tot op het moment, dat in de aanstellingskeuring
van medewerkers ook het aspect 'gezichtsvermogen
van dichtbij' is opgenomen, dient de aangesloten bank
alle betrokken medewerkers in de gelegenheid te stel
len aan een ogeitest deal te nemen. Dit mede gezien
het feit dat het Ministerie van Sociale Zaken bij de
voorbereiding vin een zogenaamd P-blad (informatie
blad) over deze friaterie ervan uitgaat, dat het werken
met beeldschermen meer vermoeiend is voor de ogen
dan het werken met papieren informatiedragers.
7 De projectgroep heeft ten behoeve van de banken,
welke na de proeffase met KTS starten, aanwijzingen
opgesteld, terwijl bovendien op de centraw bank een
beroep gedaan kan worden voor specialistische hulp
op sociaal-organisatorisch of ergonomisch terrein.
8 Bij de voorlichting aan personeelsleden bij banken,
welke met KTS gaan starten, heeft een excursie naar
een reeds met KTS werkende bank of naar de KTS-op-
stelling in het computercentrum te Zeist, een positieve
betekenis voor het beeld van deze automatiseringsfase
bij de medewerkers van de bank.
9 Hoewel vanuit medewerkersniveau nog weinig
vraag is gekomen naar opleidingen in het kader van
het automatiseringsgebeuren, dient door de centrale
bank tijdig te worden nagegaan in welke behoefte aan
instructie en begeleiding kan worden voorzien en hoe
dat het beste kan worden verwezenlijkt.
10 Aan de inventarisatie van behoeften aan aangeslo
ten banken met betrekking tot geautomatiseerde ge
gevensverwerking en informatieverstrekking dient
vanuit de centrale bank optimale aandacht te worden
gegeven. De hiervoor gegeven aanzet door instelling
van Produktcommissies, Informatie-Commissies en
Technische Commissies als aan de bestaande diverse
Technische Overleg Commissies (TOC's) gerelateerde
organen, waarin vertegenwoordigers van aangesloten
banken rechtstreeks participeren in de ontwikkeling
van geautomatiseerde systemen, lijkt in dezen een dui
delijke stap iade,goede richting.
In de evaluatie vin deze projectgroep zijn tevens be
trokken de eerste evaluatie-resultaten KTS van de
werkgroep Ergonomie.
Naast de reeds genoemde aandacht voor de opstelling
van de apparatuur werd ook een uitvoerige studie ge
maakt van de in gebruik zijnde terminals. Deze studie
heeft geleid tot een reeks aanbevelingen ter verbete
ring van de kwaliteit van beeldschermen en toetsen
borden en hebben betrekking op de veiligheid, de anti
reflectie-voorzieningen van het beeldscherm, de ach-
tergrondskleur en helderheid van de beeldbuis, de ge
bruikte afmetingen voor letters en symbolen, de inde
ling van toetsenborden, de geluidsproduktie van de
centrale eenheid enz. In goed overleg met de leveran
ciers van de apparatuur zijn of worden een groot deel
van de aanbevelingen verwezenlijkt en wordt voor de
resterende problemen gezamenlijk naar een oplossing
gezocht.
Ook voor wat betreft de werkplekomgeving zijn een
reeks aanbevelingen opgesteld. Deze betreffen de ver
lichting, het klimaat, het geluid in de werkruimte en de
flexibiliteit van de opstelling, waarmede bij installaties
in volgende banken rekening kan worden gehouden.
Voorts is een onderzoek ingesteld naar het juiste bijbe
horende meubilair (tafels en stoelen), waarover nog
een afgerond advies zal verschijnen.
In 1979 werd, na de proeffase, een begin gemaakt met
de invoering van KTS bij de eerste 20 banken. In het
kader daarvan wordt iedere deelnemende bank be
zocht door de adviseur sociale zaken, die, op basis van
het hiervoor genoemde 'Sociaal Beleidsplan' en de
aanbevelingen die voortgekomen zijn uit het onder
zoek bij de proefbanken, samen met de directie en de
bij de invoering van KTS betrokken functionarissen van
de bank nagaat welke consequenties de invoering in
de specifieke situatie van de betrokken banken zal
hebben en hoe daarop moet worden ingespeeld.