Invoering tunctieclassificatie Reacties van 60 directeuren Reacties van medewerkers Functieclassificatie geeft een duidelijker beeld Conclusie; Weinig problemen bij invoering Stand van zaken in het project Functieclassificatie per 15 december 1979 Het streven was erop gericht om per 31 december 1979 functieclassificatie ingevoerd te hebben bij 70 van de banken, waar ca. 75 van de medewerkers werkzaam zijn. Dat is niet gehaald. Per 1 5 december was bij 40 van de banken functieclassificatie inge voerd en bij 24 was men in de uitvoeringsfase. Bij 32 van de banken werd besloten met invoering tot een later tijdstip te wachten en 4 neemt niet deel aan het project. Over de informatieverstrekking tijdens de invoering van het project kan worden gezegd dat nagenoeg alle ondervraagde bankdirecties zich positief over die infor matie hebben uitgelaten. Zij beoordeelden de informa tie als voldoende tot goed. Wel werden enkele kantte keningen geplaatst. Zo vond men dat geen informatie over de puntenwaardering van het systeem zelf is ge geven. Ook vond men dat de afvaardiging van de cen trale bank op sommige informatiebijeenkomsten te groot was en dat de invoering te lang duurde. Functieclassificatie is een hulpmiddel bij het voeren van een personeelsbeleid. Ten aanzien van dit punt is gevraagd naar voorkomende problemen op de diverse gebieden in het personeelsbeleid. Met name op het gebied van werving en selectie; de personeelsbeoor deling en de opleiding van personeel; doorstroming en het salarisbeleid. Slechts bij een klein aantal van de ondervraagde ban ken zijn enige aanmerkingen gemaakt. Zo is een paar maal gezegd dat de nieuwe salarisgraderingen te wei nig differentiatiemogelijkheden geven. Voorts is ge zegd dat er een behoefte is aan een raamwerk met cursussen, dat is gebaseerd op het raamwerk van functieclassificatie. Gevraagd naar problemen op ander gebied in verband met de invoering van functieclassificatie zeiden veel bankdirecties van mening te zijn dat de administratie ve functies lager worden ingedeeld en gewaardeerd dan de commerciële functies. Overigens zijn hierdoor geen echte problemen ont staan. Zij zijn althans niet door de ondervraagden als zodanig aangegeven. Andere opmerkingen waren dat banken, die nog geen functieclassificatie hebben inge voerd, mensen bij andere banken zouden kunnen 'wegkopen', omdat zij nog niet zo gebonden zijn aan de nieuwe salarisschalen. Alle bankdirecties antwoordden bevestigend op de vraag of de invoering van functieclassificatie meer dui delijkheid heeft betekend voor de medewerkers ten aanzien van hun eigen functieniveau en inzicht in de onderlinge rangorde van functies. De meeste banken stelden voor om periodiek aan- dacht te besteden aan het onderhoud van tunctieclas- sificatie naast die gevallen, waarbij zich duidelijke en ingrijpende veranderingen in de functie voordoen. Het beoordelingsgesprek met de medewerker zien de meesten als een goed moment om mogelijke wijzigin gen in de functie te bespreken. Ook aan de medewerkers is gevraagd hun oordeel over de informatieverstrekking te geven tijdens de invoering van functieclassificatie. Het merendeel van de mede werkers vond de informatie voldoende tot goed. Een klein aantal medewerkers oordeelde minder gunstig en noemde de informatie van onvoldoende tot gebrekkig. De medewerkers werd vooral gevraagd naar de moge lijkheden van eigen inbreng bij de opstelling van de functiebeschrijvingen. Enkelen moesten wel ervaren dat zij hun functiebeschrijving alleen ter tekening kre gen voorgelegd. Het merendeel oordeelde positief en voelde zich zeer wel bij het project betrokken. Een van de grote voordelen van functieclassificatie is dat medewerkers een beter inzicht wordt verschaft. Niet alleen in de inhoud van de eigen functie, maar ook waarom een functie een bepaald niveau heeft. Zij krij gen inzicht in salarisopbouw en zien hoe zij hun functie moeten plaatsen ten opzichte van de overige functies binnen de bank. Immers vanuit het totale indelingsoverzicht van alle functies binnen de bank is het voor medewerkers mo gelijk zich een oordeel te vormen over de juistheid van de indelingen van alle voorkomende functies binnen de bank. Bijna iedere medewerker vond dat de materie er door de functieclassificatie duidelijker op was geworden, al vond een enkeling dat het systeem van functieclassifi catie niet meer duidelijkheid bracht dan er al was. Geconstateerd kan worden dat zich bij de invoering van functieclassificatie bij de aangesloten banken geen grote problemen hebben voorgedaan. Wel was er hier en daar sprake van wat schoonheidsfoutjes, maar die werden door de betrokkenen snel gecor rigeerd. Zaken van meer fundamentele aard, zoals de waarde ring van de administratieve functies ten opzichte van commerciële functies, de waardering van assurantie functies, de kwantiteiten in functies en de weinige dif ferentiatiemogelijkheden zijn eerder in de vergaderin gen van de Begeleidingscommissie aan de orde ge weest en zullen dat zeker in de toekomst ook blijven. Uitvoerings fase 1 Gereed; nieuwe salarisschalen ingevoerd 2 In behandeling 3 Wachten tot later tijdstip 4 Nemen niet deel Totalen 20 en meer medewerkers aantal banken 190 53 77 11 331 aantal mede werkers 8 419 1 987 2 917 343 minder dan20 medewerkers aantal banken 208 183 238 28 657 aantal mede werkers 1 914 2 106 totaal aantal banken 398 236 315 39 988 aantal mede werkers 10 333 3 588 5 023 622 in procenten van het totaal aantal banken 40 24 32 100 aantal mede werkers

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1980 | | pagina 41