J m fl i té n i 1 J k P V k p és 51 5J %o 18 58 hl 1x Ito 4 13 6 9 .f 17 50 11 IS 18 50 i li 50 10 31 81 u 06 81 at p/1 81 r WB 'Op de markt is uw gulden een daalder waard' is de bekende slogan, die men regelmatig kan be luisteren in de reclamespots van radio en TV. Dat sommige centen nog meer waarde hebben, blijkt wel uit nevenstaande advertentie in het Astense weekblad Peelbelang. miljoen stuks uitgebreid. Dat ontzag wekkende totaal komt neer op 120 stuks per hoofd van de bevolking. Zuiver theo retisch gesproken zal dus zelfs iedere zuigeling over een dergelijk centenrant soen de beschikking moeten hebben. Vanwaar dan toch de voortdurende noodsituaties die bijvoorbeeld in een concreet geval de Brabantse Raboban- ken ertoe brachten per 100 aangelever de centen een bedrag van 1,50 neer te tellen. Men verwachtte een aanbod van 1,5 miljoen stuks. Het werden er onge veer 4 miljoen. De gezamenlijke actie kostte de banken derhalve de som van 20 000 gulden. In Roosendaal heeft de actie maar liefst 102 000 centen opgeleverd. Massa's mensen kwamen te hulp om een voorlopig einde te maken aan het cententekort. Een spaarzame persoon spande wel de kroon, toen hij in één van de kantoren te Roosendaal ruim vijftienduizend van deze muntjes op de balie deponeerde. Hij ging lachend de deur weer uit, want de bank betaalde immers voor elke honderd centen ander halve gulden terug. In andere delen van het land worden in cidenteel soortgelijke initiatieven ont wikkeld, want ook daar zitten kasmede werkers menigmaal met de handen in het haar als ze de vraag naar centen niet kunnen bijsloffen. In het Westland hiel den Rabobanken met behoorlijk succes al eens een inzameling van centen. De Rabobanken op Walcheren en Zuid-Be veland ontketenden vorig jaar gezamen- lijk een actie. Onder het motto de ene dienst is de andere waard, kon iedereen gedurende een week voor honderd losse centen een bedrag van f 1,50 beuren. Door zo te proberen flink wat centen los te krijgen wilden de Rabobanken de middenstand van dienst zijn die vooral in de zomermaanden zit te springen om kleingeld. In midden-Zeeland werden huis-aan-huis net als in de buurprovincie Noord-Brabant opvouwbare doosjes ver spreid waarop doel en duur van de actie stonden vermeld. In totaal resulteerde de actie in een bedrag van 1 miljoen centen. Bij de banken had men de indruk dat veel bejaarden, kaartclubs en cen tenspaarders aan de oproep gehoor ga ven. Bij de Rabobank Middelburg meld de zich een klant die een bedrag van 112 gulden aan centen kwam inleveren. Voorzover bekend heeft de bank Pey en Mariahoop in Rabobankverband voor het eerst een campagne op touw gezet om de verdwenen centen boven water Z. te halen. Dat gebeurde enkele jaren ge 9 leden. Er werd toen tijdelijk f 1,25 per 100 centen betaald. De voor strikt plaat selijk gebruik bedoelde stijging van de centenkoers tot 125 procent in Pey en Mariahoop miste zijn uitwerking even min. Als bij toverslag nam het centen aanbod aan de balie drie keer de norma le proporties aan. Schoolkinderen be gonnen in de huiselijke kring een inza melingsactie voor centen om vervolgens glunderend hun winst op te strijken. Een woordvoerder van de bank in Pey toon de zich best te spreken over het effect. Terugblikkend zegt hij: 'Het gebrek ver toont een chronisch karakter. Het bijbe stellen van de centen en de verzending per post zou economisch minder verant woord zijn dan de stunt die wij bedach ten ter oplossing van ons probleem. Wel was het natuurlijk een vereiste dat je de identiteit van de halers en de brengers een beetje in het oog hield om te voor komen dat de slimmerik die 's morgens een voorraad centen kwam afhalen, niet 's middags zijn zending weer inleverde.' Aan de hand van de dagelijkse werk praktijk heeft men bij de Rabobanken wel een globaal inzicht in het ontstaan van de hele centenproblematiek. De laksheid van het publiek speelt in het ge heel zeker geen ondergeschikte rol. Me nig geldkistje voor huishoudelijk gebruik zou in kilo's uitgedrukt een gevoelige aderlating ondergaan wanneer het werd ontdaan van de hoeveelheid brons die in de vorm van centen en stuivers de bo dem bedekt. Daarnaast is er een talrijke groep vaderlanders die grote hoeveelhe den centen en stuivers oppotten met het oog op de wekelijkse kaartavondjes. Met name in Limburg hebben massa's cen ten bovendien een oneigenlijke bestem ming gevonden bij het kienspel dat zich hier zeker gedurende de wintermaanden avond aan avond in talrijke dorpszalen afspeelt. Zodra een cijfer op de wed strijdkaart wordt afgeroepen door de spelleider, bedekken de honderden en thousiaste deelnemers het ogenblikkelijk met een cent. Ten slotte weet men te vertellen dat centen in toenemende mate door alternatieve doe-het-zelvers worden doorboord, om vervolgens te dienen als knopen op spijkerpakken ter wijl diezelfde categorie ze ook wel ver werkt in sieraden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1980 | | pagina 27