Westland verschaft opheldering rond 'duistere praktijken' ■=S3SF £>6oba<^ ^iel Ro**7 ^CSSÏ»- 24 Meer en meer besluiten Rabobanken in onderling overleg tot het ontwikkelen van publiciteitscampagnes en acties die zijn afgestemd op een bepaalde streek. Ver spreid over het hele land zijn er inmiddels 34 publiciteitscommissies in de weer, vooral vanuit de gedachte dat reclame-activiteiten die meer omvatten dan het werk gebied van een enkele bank professioneler en goedkoper opgezet kunnen worden wanneer banken samenwerken. Bijkomstig voordeel: minder verwarring voor het publiek. Nauw overleg tussen de diverse commissies en de publiciteitsadviseurs op de regiokantoren van de Centrale Rabobank heeft blijkens reacties van het publiek al menige geslaagde actie opgeleverd. Wat wel nog ontbrak was dikwijls een stukje verantwoording van de werk zaamheden. Daarin heeft de publiciteits- commissie die zich voor de Rabobanken in het Westland inzet, verbetering willen brengen via een jaaroverzicht, uitgereikt aan iedereen die bij de betrokken ban ken werkzaam is. Alle Westlandse ban ken leveren hun inbreng aan de commis sie. De directeur van een der deelne mende banken fungeert als voorzitter. Hij geldt als contactpersoon tussen de WPC en de verschillende banken. Inmid- nogal wat inventiviteit en creativiteit. Dat komt tot uiting in schrijven, tekenen, plakken, knippen, werken met viltstift, kleurtjes en lineaal, en soms zelfs leidt het tot het hanteren van hamer en spij kers. Kortom, dat ontwerpen en uitwer ken van reclamemateriaal komt voor de niet-ingewijden soms wat vreemd over. En dat wil dan wel eens resulteren in op merkingen als: 'Zo, zit je weer lekker te fröbelen of 'Jij was zeker wel goed op de kleuterschool?' en dat soort dingen fen omtrent de soms wat 'duistere publi- citeitspraktijken' past ook uitstekend on derstaande passage uit het verslag van de Westlandse publiciteitscommissie: 'De WPC wordt nogal eens gezien als een clubje figuren met een niet al te se rieuze instelling, mensen die maar wat rondvlinderen, allerlei onmogelijke stunts uitprakkizeren die voor hun colle ga's massa's werk met zich meebren gen. Mensen eigenlijk die veel geld kos ten zonder dat daar tastbare en te meten resultaten tegenover staan. Publiciteit is voor velen een wat vaag en onwerkelijk gedoe, vooral voor de men sen aan de administratieve kant, men sen wier werk voor het overgrote deel bestaat uit cijfermatige bezigheden. Be zigheden die geen twijfels overlaten aan de uitkomst van een optelsom. Klopt het niet, dan weet je dat er ergens een fout schuilt. Bij het maken van reclame weet je nooit of je het goed doet. Er bestaat wordt wordt wordt"'41 Dat'>sS«Pl0°:ntee^5^ Rabobank' gek) dels is gebleken dat het initiatief ook el ders positief ontvangen is. Uiteraard ge ven de samenstellers een opsomming van de voornaamste activiteiten die hen gedurende de verslagperiode bezig hiel den. Tegelijk echter proberen ze bij de buitenstaanders - voorzover nodig - ook wat meer begrip voor hun bezigheden te kweken. Dat gebeurt aldus: 'Bezig zijn met publiciteit, met bijvoor beeld het ontwerpen van een adverten tie, het maken van een krant of een fol der of andere dingen die moeten leiden tot zichtbare reclameprodukten, vergt meer. Ontzettend humoristisch natuur lijk, maar soms wel eens irritant voor wie het bedoeld is, vooral als je voor je zelf weet dat je met dergelijke bezighe den probeert een goed resultaat te ver krijgen. Er bestaat voor de uitoefening van het reclamevak nu eenmaal geen machientje waarmee op een eenvoudige manier te berekenen is wat wel en wat niet goed is. Apparaten die middels het bedienen van een aantal knoppen laten zien dat twee plus twee onomstotelijk vier is, zijn voor andere categorieën werknemers bedoeld. Het bedrijven van welke vorm van massacommunicatie dan ook, is gewoon moeilijk.' In het stre ven wat meer opheldering te verschaf- nu eenmaal geen formule voor het scheppen van perfecte reclame of public relations.' Gelukkig hebben de Westlandse publici- teitsmannen hier voldoende aan om hun werkzaamheden te rechtvaardigen. In de rest van hun verslag proberen ze ant woord te verschaffen op de vraag 'Wat kwam eruit?' Voor de jaarlijkse plannen en projecten blijkt een budget beschik baar te zijn, vastgesteld in het directeu rencontact van de zes deelnemende Westlandse banken. Hoewel de com missie tot de slotsom komt dat het

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1980 | | pagina 24